سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اندیشه آینه‏اى است تابناک ، و پند روزانه ترساننده‏اى از غل و غش پاک ، و تو را در ادب کردن نفس بس که دورى کنى از آنچه نپسندى از دیگر کس . [نهج البلاغه]
الله اکبر، خامنه‌ای رهبر
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» فیلم: پاسخ جلیلی به شبهات مذاکرات سابق هسته ای

وب سایت دکتر سعید جلیلی با انتشار فیلم کوتاهی از سخنان وی در جمع دانشجویان دانشگاه های البرز و امیرکبیر، جزییات بیشتری درباره مذاکرات وی در سالهای 86 تا 92 را منتشر کرده است.

گروه سیاسی- رجانیوز: وب سایت دکتر سعید جلیلی با انتشار فیلم کوتاهی از سخنان وی در جمع دانشجویان دانشگاه های استان البرز و امیرکبیر، جزییات بیشتری درباره مذاکرات وی در سالهای 86 تا 92 را منتشر کرده است.

به گزارش رجانیوز، در این فیلم جلیلی ابتدا پیرامون روند مذاکرات ایران و آژانس در سال 86 و مختومه شدن ابهامات پرونده هسته ای ایران از دید آژانس توضیح می دهد و بعد توضیح می دهد علیرغم  به نتیجه رسیدن آن مذاکرات و گزارش آژانس مبنی بر پایان یافتن سوالاتش درباره ابهامات برنامه هسته ای ایران، باز هم شورای امنیت علیه ایران قطعنامه صادر کرد، چرا که اساس رفتار غرب با ایران در این باره بر مبنای حل مساله نبود و علیرغم گزارش مثبت آژانس، باز هم طرف مقابل حاضر به پذیرش واقعیت های پرونده هسته ای ایران نشد و ایران را تحریم کرد.

جلیلی در ادامه با تعریض به عملکرد فعلی سازمان انرژی اتمی و آژانس بین المللی که به صورت کلی مذاکرات را جلو می برند و موارد اختلافی میان ایران و آژانس را «مورد به مورد» حل نمی کنند، تاکید می کند که این روند به نتیجه نخواهد رسید.

وی در بخشی دیگر از سخنانش نیز با انتقاد از عملکرد تیم مذاکره کننده در دوران اصلاحات توضیح می دهد که در آن برهه آژانس سوالات بسیاری از ایران مطرح می کرد و ایران پاسخ می داد و باز این دور باطل تکرار می شد بدون آنکه نتیجه مشخصی داشته باشد. در حالی که سال 86 ایران و آژانس با احصا کردن سوالات، یک به یک موارد اختلافی را حل کردند و در عرض 6 ماه، به هر 6 سوال اصلی آژانس پیرامون برنامه هسته ای ایران پاسخ داده شد بگونه ای که البرادعی اعلام کرد این سازمان دیگر نگرانی بابت پرونده هسته ای ایران ندارد.

 

 

 

ویدیوها

 
1. ghatname.flv | دانلود فیلم


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( یکشنبه 94/3/31 :: ساعت 11:43 عصر )
»» شهدای غواص رضا صنعتگر

RezaSanatGar – Defa Az Shat

دانلود آهنگ جدید شهدای غواص رضا صنعتگر با متن آهنگ

آهنگ «دفاع از شط» با صدای غلامرضا صنعتگر و ترانه‌ای از «حامد عسگری»

به مناسبت تشییع شهدای غواص منتشر شد.

دانلود اهنگ دفاع از شط غلامرضا صنعتگر با پخش انلاین و لینک مستقیم

 

دانلود آهنگ دیگه رفته غلامرضا صنعتگر با دو کیفیت 256 و 64

MP3 64Kbps
MP3 256Kbps


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( شنبه 94/3/30 :: ساعت 9:34 عصر )
»» کدام «مدعی» برای معامله بر سرخون شهدای غواص، مشغول مذاکره با «مک

جامعه اسلامی دانشجویان در بیانیه‌ای:

 آقای هاشمی! کدام «مدعی» برای معامله بر سرخون شهدای غواص، مشغول مذاکره با «مک فارلین» آمریکایی بود؟

جناب آقای هاشمی بهرمانی، روز 26خرداد1394 را در تقویم تاریخ نگاری خود ثبت کنید و به خاطر بسپارید که بغض میلیونی  مردم تهران هنگامی ترکید که یادشان آمد، 175 غواص شجاع ایران که توسط آواکس‌های آمریکا شناسایی و به اسارت صدام خبیث گرفتار و مظلومانه با دستان بسته زنده به گور شده بودند، در همان زمان یک نفر «مدعی» برای معامله بر سر خونشان، مشغول مذاکره با «مک فارلین» آمریکایی بود؛ آن مدعی کیست؟

به گزارش خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، جامعه اسلامی دانشجویان علیه مواضع هاشمی رفسنجانی بیانیه‌ای صادر کرد که متن بیانیه به شرح زیر است:

 

«قهرمان تحریف گری» درون نظام اسلامی کیست؟


جناب آقای هاشمی بهرمانی، روز 26خرداد1394 را در تقویم تاریخ نگاری خود ثبت کنید و به خاطر بسپارید که بغض میلیونی  مردم تهران هنگامی ترکید که یادشان آمد، 175 غواص شجاع ایران که توسط آواکس های آمریکا شناسایی و به اسارت صدام خبیث گرفتار و مظلومانه با دستان بسته زنده به گور شده بودند، در همان زمان یک نفر «مدعی» برای معامله بر سر خونشان، مشغول مذاکره با "مک فارلین" آمریکایی بود؛ آن مدعی کیست؟


هرگز مایل نبوده ونیستیم تا در باره ظلم های فراوانی که بر این مملکت روا گشته و پیوسته همچون «خار در چشم و استخوان در گلوی ولایت» رفتار شده و آب به آسیاب بیگانگان ریخته و به تضعیف مقاومت ملت در برابر دشمن پرداخته شده، افشاگری کنیم؛ اما نمی دانیم چرا اخیراً پرده دری روزافزون را پیشه شما ساخته اند و زبانی را که در کام دارید، به کام دشمن می چرخانند؛ و گرفتار توهمات حیرت انگیزتان کرده اند، آنچنان که آرمان های امام خمینی را منحرف شده پنداشته و شما را مدعی اصلاح نظام اسلامی وانمود می کنند !

 

اینک از سر اضطرار و از باب «روشنگری»  نمونه هایی از «افکار و رفتار انحرافی» را بازگو می کنیم، شاید شما در اشتباهات خود تجدید نظر کنید و به بیراهه ای که نهایت آن «بن بست قطعی» است، ادامه ندهید:


نخستین کسی که عنوان دینی «آیةالله» را مدیون علمای بزرگ حوزه نیست و آن را توسط افراد رسانه ای زیر مجموعه خود هدیه گرفته و مفتخر به لقب «آیةالله» شده و اینک نیز با انبوهی از سایت ها و نشریات زنجیره ای خانوادگی، مشهور به «آیةالله» شده، کیست؟    

 

  آیا این بدعت نابجا و انحراف عجیب در اعطای "عنوان مذهبی" توسط روزنامه نگاران، تخریب سنت های دیرپای بنیاد روحانیت تشیع و تحریفی خطرناک در حریم مقدس پاسداران دین و مذهب نیست؟


با رحلت بنیانگزار انقلاب اسلامی، چه کسی توانست، کلیدواژه های ایدئولوژیک مکتب فکری امام خمینی (رضوان الله علیه) را با واژگان سکولاریستی جایگزین کرده وساختار فکری آن بزرگوار را متلاشی کند؟ امام خمینی معتقد بودند که ولی فقیه «امام» است و باید «امت اسلامی» را برای اجرای «عدالت» در برابر مستکبران (حاکمان ظالم یک درصدی) به حمایت از مستضعفان (مظلومان نودونه درصدی جهان) بسیج کند تا موانع ظهور برچیده شود؛ آیا شما پاسدار این اندیشه ناب الهی بوده اید؟! چه کسی توانست، ابتدا به بهانه تکریم شخص امام خمینی، از استمرار نظام «امت-امامت» جلوگیری کند؛ با سلب عنوان «امام» از «ولی فقیه» و اصرار بر کلمه «رهبر» و جایگزین کردن مفهوم «امت اسلامی» با کلمه «ملت»، بالاخره نظام «امت- امامت» را به نظام سکولاریستی «ملت- رهبر» تقلیل دهد و بعد هم در دولت «سازندگی»، واژه مقدس «عدالت» را با کلمه تحمیلی سرمایه سالاران بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، یعنی کلمه "توسعه" جایگزین سازد؛ کلمه «مستضعفین» را رندانه «قشرآسیب پذیر» بنامد و «مستکبرین» را با تواضع فراوان، «قدرت های بزرگ جهانی» خطاب کند؟!


آقای هاشمی، شما می دانستید که در نظام توحیدی "امت- امامت" مورد نظر امام خمینی، وقتی ایران در محوریت جهان اسلام پرچم دار اقتدار و عزت مسلمانان و حامی مستضعفان باشد، هرگز توسط آمریکا و اروپا تحریم پذیر و محاصره شدنی نخواهد بود؛ چرا مانع پیشبرد این راهبرد اساسی امام خمینی و امام خامنه ای شدید و با انواع کنایه ها و صراحت ها، در مقابل آن ایستادید؟


شما بعد از رحلت امام خمینی که رحمت و رضوان الهی بر او باد، با اندیشه ناب "ولایت فقیه" چه کردید: اول با نگاهی "سکولاریستی"، "رهبریت" را از "مرجعیت" تفکیک شده معرفی کردید، در حالی که امام خمینی فقط قائل به عدم توانایی مراجع وقت در اداره "جامعه بزرگ اسلامی" و رهبری نظام بودند و شما دیدگاه ایشان را وارونه کردید که بعدها آقای حمید انصاری با انتشار کتاب "رهبری و مرجعیت، تفکیک یا وحدت" پاسخ تحریف گری شما را دادند؛

 

اما انحراف دوم در رفتار و مواضعتان در مورد جایگاه و مصداق "ولی فقیه" این بود که همواره "ولایت" را برای خودتان در حد "رفاقت" شخصی تعریف می کردید تا به جای تبعیت و اطاعت، هروقت دلتان خواست، با ولی فقیه "رقابت" کنید و هرجا موقعیت یافتید، حسادت را با "خصومت" شخصی و خانوادگی نشان دهید؛ و فتنه سال 88 را با نامه سرگشاده خود به رخ جهانیان بکشانید!


زبان حال مردم مقاوم ایران آن است که لعنت خدا بر آن کسانی که با طراحی و مدیریت "فتنه 88" و به منظور آسیب زدن به جایگاه ولی فقیه و شکستن حریم قانون و امنیت کشور، دشمنان جهانی را رذیلانه به "تحریم های فراگیر" علیه مملکت اسلامی ترغیب کردند و اینک نیز "مذاکرات ذلت بار" را به بهانه همان تحریم ها، بر نظام و مردم "تحمیل" می کنند. این ها انحراف از تمدن مطلوب امام خمینی نیست؟ 


شما نخستین رئیس جمهوری بودید که دولت قبل از خود را مورد شائبه "تنش آفرینی" قرار داده و شعار دولت خود را "تنش زدایی" نامیدید و سیاست "گفت و گوهای انتقادی" را چنان حقیرانه با اروپا (آلمان) پیش بردید که نتیجه آن، برای نخستین بار، محاکمه غیابی شما و دولتمردان شما توسط دادگاه میکونوس برلین بود و در اواخر دولت هشت ساله تان، تمام سفرای اروپایی برای نخستین بار ایران را تحریم و از کشور ما دسته جمعی رخت بربستند و رفتند؛ چرا این وقایع تلخ و ذلت بار، در خواب ها و خاطرات شما بازگو نمی شوند؟


آیا شما در سیاست داخلی خود انحرافات غیرقابل جبرانی طراحی و اجرا نکردید وبه جنگ ارزش ها نیامدید؟ : نهادینه کردن اصراف و تبذیر و تجمل پرستی و ایجاد شکاف طبقاتی واشرافیت خانوادگی و رانت خواری دولتی و تأسیس نخستین "حزب دولتی کارگزاران" و تلاش برای تغییر قانون اساسی و مادام العمر کردن خودتان در جایگاه ریاست جمهوری؛... اگر این موارد، "انحراف" نیست، پس انحراف چیست؟


آقای هاشمی، اگر چاپلوسان اطرافتان شما را شخصاً به افشای مکرر منویات غیر اسلامی خود وادار نمی کردند، ما هم نسبت به تمام انحرافات شما همچنان سکوت می کردیم و همه چیز را به "یوم التبل السرائر" می سپردیم؛ اما جنگ روانی که از حلقوم شما علیه رهبری نظام به منظور تحمیل اراده آمریکا و غرب در بحبوحه مذاکرات هسته ای، شنیده می شود، هیچ توجیهی برای سکوت باقی نگذاشته است؛


هر چه دلتان خواسته، تا بحال در قالب سخنرانی و نامه سرگشاده و خواب و خاطره و مصاحبه با سایت خودتان یا نشریات وابسته گفته اید؛ ما پیشنهاد می کنیم، لحظه ای برای پاسخ به این آیه شریفه بیاندیشید:  "الم یأن للذین آمنوا ان تخشع قلوبهم لذکرالله و ما نزل من الحق..." (آیه 16سوره حدید) شاید پاسخ گویی به این پرسش خداوند، احوال و انگیزه هایتان را متحول کند، به شرطی که از لجاجت و قساوت قلب دوری گزینید.


آقای هاشمی، زیاده گویی و زیاده خواهی نشانه هوشمندی و تشخیص مصلحت خودتان نیست؛ جمله امام خمینی (ره) را به یاد آورید که با تلخی از خیانت یاران خود یاد می کرد و قلبی شکسته می فرمود: "تاریخ اسلام پر است از خیانت بزرگانش به اسلام" ؛ شما که تا به حال از صبر کریمانه امام خامنه ای برخوردار بوده اید؛ بگذارید با همه مظلومیت رهبری، سکوت ایشان برقرار بماند. 


باور کنید، فرزندان انقلابی این ملت رنج کشیده، توان شنیدن درد دل های این امام مظلوم را ندارند!


ما آشکارا می بینیم که دشمنان جهانی و منافقان داخلی، نمی خواهند شما "ولایتمدار" باشید، بلکه شما را به سوی جبهه ضدیت با انقلاب و اسلام و ایران و امام خمینی سوق میدهند؛ لطفاً اطرافیان چاپلوس خود را فقط یک بار دیگر با تیزبینی و بصیرت نگاهی بیافکنید!


عاقبت بخیری، بزرگترین هدیه خداوند به بندگان شایسته اوست.


والسلام علی من اتبع الهدی

 

 

کد خبر: 419794

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( شنبه 94/3/30 :: ساعت 9:24 عصر )
»» مقصر اصلی ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت....

کد خبر: 8584

ahmadinejad454
علت اصلی ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت نه عملکرد دولت‌های نهم و دهم و نه دولت اصلاحات، بلکه بی‌منطقی و بهانه‌گیری طرف غربی بوده است.

به گزارش فتن، از جمله نکات مهمی که به صورت پر تکرار مطرح می گردد این است که توافق ژنو و بیانیه لوزان هیچ فایده ای هم نداشته باشد، حداقل پرونده ایران را از شورای امنیت سازمان ملل خارج می کند. قائلین این نظر، عملکرد دولت نهم و دهم در عرصه مذاکرات هسته ای را عامل […]

به گزارش فتن، از جمله نکات مهمی که به صورت پر تکرار مطرح می گردد این است که توافق ژنو و بیانیه لوزان هیچ فایده ای هم نداشته باشد، حداقل پرونده ایران را از شورای امنیت سازمان ملل خارج می کند.

قائلین این نظر، عملکرد دولت نهم و دهم در عرصه مذاکرات هسته ای را عامل آن می دانند که  پرونده هسته ای ایران از شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل برود. سنگی که دیوانه ای انداخته و دهها عاقل برآنند تا این سنگ را بیرون بیاورند.

اما این ادعا بر اساس کتاب خاطرات هسته ای رئیس جمهور،  از اساس کذب بوده و واقعیت ندارد چراکه  علت اصلی ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت نه عملکرد دولت های نهم و دهم و نه دولت اصلاحات، بلکه بی منطقی و بهانه گیری طرف غربی بوده است.مساله ای که الان نیز با آن روبرو هستیم و نمی دانم با چه منطقی، راه رفته و تجربه پیشین مجددا در حال تکرار است؟

در این باره رئیس جمهور در کتاب «امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای» می نویسد: «اروپا در مذاکرات تهران تعهد کرده بود تا زمانی که فعالیت نطنز آغاز نشده است، از ارجاع پرونده هسته ای به شورای امنیت جلوگیری کند ولی در بهمن 1384 در شرایطی پرونده هسته ای به شورای امنیت ارجاع شد که نطنز در تعلیق بود بنابراین اروپا تعهد خود را نقض کرده بود.» ص 599

روحانی در قسمت دیگری از این کتاب نیز می نویسد:

«در دولت نهم هم تعلیق نطنز هشت ماه ادامه یافت و حتی اگر شورای حکام به دلیل راه اندازی یو سی اف اصفهان، پرونده را به شورای امنیت ارجاع نمی داد و پرونده در آژانس می ماند بی تردید نطنز به آن زودی راه اندازی نمی شد و مسیر مذاکرات ادامه می یافت. راه اندازی نطنز در واقع پاسخ به اقدام غیر منطقی شورای حکام آژانس بود … اساسا دولت نهم در هیچ موردی تعلیق را به انتخاب خود نشکست، تعلیق اصفهان که در دولت هشتم شکسته شد و تعلیق نطنز هم به دلیل ارجاع پرونده به شورای امنیت شکسته شد.» ص 611

معنای ساده این بخش از خاطرات آقای روحانی این است که ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل ربطی به احمدی نژاد یا لاریجانی یا جلیلی نداشت، بلکه اروپاییان بدون هیچ منطق و دلیلی، پرونده ایران را در سال 84 به شورای امنیت بردند. اگر هم در دولت نهم نطنز رفع تعلیق شد به خاطر نقض عهد اروپا در توافق با دولت اصلاحات بود!

دکتر فرزاد جهان بین

ahmadinejad454

.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( شنبه 94/3/30 :: ساعت 1:48 عصر )
»» روحانی جان آخه اینجوری شرمندهمون میکنی

شناسه خبر : 214570

 

تندیس‌های بلورین این هفته را درحالی تقدیم صاحبان آن‌ها کرده‌ایم که رئیس جمهور مملکت‌مان افاضه نموده‌اند: "انتخابات غیرآزاد معنا ندارد..." . خب! حالا رئیس‌جمهور یک نصیحتی کردند؛ احتمالا از فردا که این سخن بدیهی را عده‌ای بی‌سواد شنیدند، راه می‌افتند و می گویند: دولت! آب خوردن ما به دست دیگران نیست!... یا دولت! اگر تشنه شدی باید آب بخوری! یا دولت! تو به اکسیژن نیاز داری...:

 

"خدا وکیلی روحانی خیلی مچکریم" هفته:

وزیر ورزش: برنامه‌ای برای جوانان به طور خاص نداریم.

 

"به عمل کار برآید" هفته:

عراقچی: گفتیم دستور رهبر انقلاب قاطع است.

 

"اکتشاف" هفته:

حسن خمینی: ظلم ماندنی نیست.

 

"بله!" هفته:

رییس جمهور: ما اهل خواب دیدن نیستیم و دنبال رمال و جنگیر هم نبودیم!

 

"اشرافیگری" هفته:

انتقاد شدید مردم به طراحی حرم جدید امام خمینی(ره).

 

"افعال معکوس" هفته:

روحانی: در این دولت صف‌های تحقیر کننده نداشتیم.

 

"یعنی نماینده شماست؟" هفته:

زیباکلام: صداوسیما نماینده اقلیت 8 درصدی است.

 

"بود" هفته:

روحانی: وعده من آرامش و ثبات اقتصادی بود.

 

"پس شما چی هستید؟" هفته:

جهانگیری: پول بانک‌ها را گرفته‌اند و برده‌اند، حالا گردن‌کلفتی می‌کنند و پس نمی‌دهند.

 

"تعجب" هفته:

جهانگیری: بدهی‌های موجود در نظام بانکی عجیب و غریب است.

 

"استجابت دعا"ی‌ هفته:

جان کری با پای شکسته به بیمارستان منتقل شد.

 

"خدا شفا بده" هفته:

ظریف مجددا بستری شد.

 

"هجوم عزت به پاسپورت" هفته:

رئیس جمهور جیبوتی: تلاش می‌کنیم از شر ایران در امان بمانیم!

 

"روحانی جان آخه اینجوری شرمنده‌مون می‌کنی" هفته:

تقاضای آمریکایی‌ها برای بازجویی از کامران دانشجو، فریدون عباسی و علی شمخانی.

 

"اکتشاف2" هفته:

هاشمی رفسنجانی: الان دیگر مثل عهد دقیانوس نیست.

 

"مرد" هفته:

دایی از محمد مایلی کهن عیادت کرد.

 

"افراطی، بی‌سواد، بی‌شناسنامه..." هفته:

حسین شریعتمداری: شاید رئیس‌جمهور محترم کشورمان را شماری از مشاوران ناهمدل و ناهمراه احاطه کرده باشند.

 

"اکتشاف3" هفته:

روحانی: انتخابات غیر‌آزاد معنی ندارد.

 

"مجتهد" هفته:

نوبخت: تجمعات "اجازه نمی‌دهیم" غیرقانونی و غیرشرعی است.

 

"تکذیب" هفته:

فرماندار مشهد: تجمع مجوز داشت.

 

"تکذیب2" هفته:

استاندار قم: تجمع فیضیه چون درون تشکیلاتی بود، مجوز لازم نداشت.

 

"ایشالله هزارساله بشید" هفته:

آیت الله ابوالقاسم خزعلی: اگر قرار است هاشمی روی کار بیاید، خدا کند بمیرم و آن روز را نبینم.

 

" ولی از نوه امام دارد" هفته:

وحید یامین پور: تصاویری که از حرم جدید امام راحل منتشر شده، نه نشانی از "حرم" دارد نه از "امام".

 

"خیلی دانا"ی ‌هفته:

حمید انصاری: هر کس نمی‌تواند «حرم مجلل» را تحمل کند یا از روی حسادت است یا نادانی.

 

"ای بی‌خبر بکوش" هفته:

سخنگوی دولت: از مستندات قوه قضاییه برای ممنوع‌التصویر کردن خاتمی بی‌خبرم.

 

"خدا وکیلی؟" هفته:

کفاشیان: خوب نیست در مراحل اولیه لیگ قهرمانان آسیا حذف می‌شویم.

 

"حیف شد!" هفته:

محسنی اژه‌ای: مهدی هاشمی به جرم اختلاس، ارتشا و مسائل امنیتی حداقل 10 سال به زندان می‌رود.

 

"همین‌مون مونده بود" هفته:

فارس: عربستان: همه گزینه ها علیه ایران روی میز است.

 

"حسن ختام" هفته:

زیباکلام: چرا کسی دلواپس جنگل‌ نمی‌شود؟



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( یکشنبه 94/3/24 :: ساعت 7:47 عصر )
»» همه آنچه که باید....

شناسه خبر : 213524

 

حجت الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تفصیلی از روند عقب نشینی ها و تعهدات ایران و 1+5 در یک سال و نیم گذشته را ضمن مقایسه با عملکرد دولت قبل در عرصه هسته ای به صورت جدول تهیه کرده و به طور اختصاصی آن را در اختیار رجانیوز قرار داده است.

گروه سیاسی- رجانیوز: حجت الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تفصیلی از روند عقب نشینی ها و تعهدات ایران و 1+5 در یک سال و نیم گذشته را ضمن مقایسه با عملکرد دولت قبل در عرصه هسته ای به صورت جدول تهیه کرده و به طور اختصاصی آن را در اختیار رجانیوز قرار داده است. متن این گزارش به همراه جداول مربوطه در ادامه می آید: 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( یکشنبه 94/3/24 :: ساعت 7:46 عصر )
»» همه آنچه که باید از جزئیات توافق/3

 

(5)- نظارت ها

متن بیانیه

1- مجموعه ای از اقدامات جهت نظارت بر اجرای طرح جامع مشترک برای عملمورد توافق قرار گرفته است که شامل اجرای کد اصلاحی 1/3 و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی می باشد.

 

2- سازمان بین المللی انرژی اتمی مجاز خواهد بود که از فن آوری های مدرناستفاده کند و نیز دسترسی های بیشتر مطابق فرآیندهای مورد توافق جهت روشن کردن موضوعات گذشته و جاری داشته باشد.

 

تأملاتی چند

1- پیشرفت های علمی و تکنولوژیک یک کشور و راه های دستیابی به آنها از امور بسیار مهم برای آن کشور بوده و باید کاملا مورد توجه و حفاظت قرار گیرد. هیچ کشوری اسرار تکنولوژیک و نیز دانشمندان متخصص خود را به راحتی در دسترس دیگران قرار نمی دهد. برای نمونه، هیچ شخصی –جز افراد مربوطه- نمی توانند به اطلاعات ساخت خودروهای پیشرفته در کارخانه هایی مانند کارخانه تولید ماشین بنز و ... دست یابند. همچنین باید از متخصصین کشور –به ویژه متخصصین تکنولوژی های خاص مانند هسته ای-مراقبت ویژه داشت تا کشور به کمک تلاش های آنها به رشد و توسعه خود دست یابد.

 

2- در دولت سابق، نظارت های آژانس بسیار محدود بوده است، برای نمونه، نظارت ها روزانه نبوده است، کداصلاحی 1/3 اجرا نمی شده است، پروتکل الحاقی پذیرفته نشده بود، دسترسی به کارخانه های تولید روتور سانتریفیوژ و یا مونتاژ سانتریفیوژ و ... موجود نبوده است، دانشمندان هسته ای در اختیار آنها قرار نمی گرفته اند و ... .

 

اما متاسفانه در تعهدات 17 تا 28 گام اول از توافقنامه ژنو، مذاکره کنندگان ایرانی نظارت های زیر را پذیرفته اند:

 

1- ارایه اطلاعات در مورد برنامه های ایران نسبت به تاسیسات هسته ای،

 

2- توصیف و شرح هر ساختمانی که در هر سایت هسته ای وجود دارد،

 

3- توصیف میزان و سطح فعالیت هایی که در هر مکان مربوط به فعالیت های خاص هسته ای انجام می شود،

 

4- ارایه اطلاعات مربوط به معادن اورانیوم،

 

5- ارایه اطلاعات مربوط به مواد منبع،

 

6- تسلیم یک پرسشنامه بروز شده از اطلاعات طراحی رآکتور اراک به آژانس،

 

7- برداشتن گام هایی در موافقت با آژانس در جهت إعمال پادمان در مورد اراک،

 

8- زمانی که بازرسان آژانس برای راستی آزمایی اطلاعات معین، اطلاعات موقت و سرزده، اطلاعات بازدید فیزیکی، و بازدیدهای بدون اطلاع حضور ندارند باید بتوانند در فردو و نطنز به دوربین های ناظر که آف لاین هستند، روزانه دسترسی داشته باشند،

 

9- بازرسان آژانس باید دسترسی مدیریت شده به کارگاه های مونتاژ سانتریفیوژ داشته باشند،

 

10- بازرسان آژانس باید دسترسی مدیریت شده به کارگاه های تولید روتور سانتریفیوژ و انبارهای نگهداری آنها داشته باشند،

 

11- بازرسان آژانس باید دسترسی مدیریت شده به معادن اورانیوم و کارخانه های تولید اورانیوم داشته باشند.

 

پذیرش نظارت های گسترده فوق از سوی مذاکره کنندگان ایرانی بسیار جای تعجب و تاسف است.

 

از این تاسف بارتر پذیرش نظارت های بیشتر از موارد فوق، در بیانیه لوزان است، چنانکه در متن بیانیه لوزان تصریح شده است، اقدامات نظارتی درخواست شده،مورد توافق نیز قرار گرفته است که عبارتند از:

 

اولا: در دولت سابق کد اصلاحی 1/3 اجرا نمی شده است، در توافقنامه ژنو، نامی از آن به صراحت نیامده است، اما در توافقنامه لوزان اجرای آن مورد پذیرش قرار گرفته است.

 

ثانیا: پروتکل الحاقی در دولت سابق اجرا نمی شده است، در توافقنامه ژنو، تصویب و اجرای آن خواسته شده است، و در توافقنامه لوزان، اجرای داوطلبانه آن مورد پذیرش قرار گرفته است. نظارت ها در پروتکل الحاقی اولا: منحصر به سایت های هسته ای نخواهد بود و ثانیا: نظارت ها در آن «هر زمان» و «هر مکان» است، یعنی هر زمانی که ماموران آژانس در خواست بازدید و نظارت در مورد هر مکانی را داشته باشند، ایران موظف خواهد بود که امکان تحقق آن را فراهم کند. در این صورت،  بسیاری از اسرار ملت ایران برای دشمنان ما آشکار خواهد شد، بعلاوه روشن است که این گونه نظارت ها به جایی ختم نشده و گستره فراوانی به لحاظ زمانی و مکانی خواهد داشت.

 

ثالثا: نصب و استفاده از تجهیزات مدرن-مانند آن لاین شدن دوربین ها در سایت های هسته ای- در دولت سابق ممنوع بوده است، در توافقنامه ژنو، به آن اشاره نشده است، اما متاسفانه در بیانیه لوزان، استفاده از تجهیزات مدرن مورد پذیرش قرار گرفته است.

 

رابعا:  در دولت سابق، دسترسی های بیشتر و فراتر مجاز نبوده است، و در توافقنامه ژنو به آن اشاره نشده است، اما متاسفانه در توافقنامه ژنو دسترسی های بیشتر مورد پذیرش قرار گرفته است.

 

خامسا: آنچه که بسیار مهم و خطرناک است، بخش پایانی این بخش در بیانیه لوزان است که ادعا شده است که باید موضوعات گذشته و حال روشن –و به عبارت دیگر حل و فصل- شود.

 

در گزارش های مختلف آژانس، مسایل زیادی به عنوان موضوعات گذشته و باقیمانده ذکر شده است، مانند: اجرای کد اصلاحی 1/3، اجرای پروتکل الحاقی، بازدید از پارچین، دسترسی به دانشمندان و اشخاص هسته ای و دسترسی به تمامی سایت ها، تجهیزات و متخصصین و اشخاص نظامی. برای نمونه، در بند 7 از گزارش آژانس در تاریخ 1/12/1393 در مورد دسترسی به دانشمندان و اشخاص هسته ای کشور ما آمده است:

 

«7. شورای حکام در قطعنامه مورخ نوامبر 2011 خود (GOV/2011/69) تاکید کرد که برای ایران و آژانس ضروری است به منظور حل و فصل فوری همه مسائلباقیمانده با هدف روشنگری در خصوص آنها شامل دسترسی به تمامی اطلاعات مربوطه، مستندات، سایت ها، مواد و اشخاص  در ایران به گفتگوهای خود شدت بخشند. شورا در قطعنامه 13 سپتامبر 2012 (GOV/2012/50) تصمیم گرفت که همکاری ایران با درخواست های آژانس با هدف حل و فصل همه مسائلباقیمانده به منظور اعاده اعتماد بین المللی نسبت به ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران، ضرورت و فوریت دارد.»

 

همچنین در بند 58 همین گزارش در مورد ابعاد احتمالی نظامی ایران و دسترسی به متخصصین و مکان های نظامی آمده است:

 

«گزارشهای قبلی مدیر کل مسائل باقیمانده مربوط به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران و اقداماتی را که لازم است ایران برای حل و فصل این مسائل انجام دهد مشخص نموده اند. آژانس کماکان نسبت به وجود احتمالی فعالیتهای آشکار نشده مرتبط با امور هسته ای که سازمانهای نظامی مربوطه در آن دخیل بوده اند از جمله فعالیتهای مرتبط با توسعه یک کلاهک هسته ای برای موشک، نگران باقی مانده است. ایران ملزم شده است تا بطور کامل با آژانس در زمینه همه موضوعات باقیمانده بویژه آنها که نگرانی در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران را بالا می برد، همکاری نماید که این امر شاملاجازه دسترسی بدون تاخیر به همه سایت ها، تجهیزات، اشخاص و اسناد مورد درخواست آژانس می باشد.»

 

چنین زیاده خواهی و درخواست های ضد منافع ملت ایران تقریبا در تمامی گزارش های آژانس دیده می شود، برای نمونه مراجعه شود به: بندهای 11 و 63 تاریخ 1/12/1392، بندهای 4 و 52 تاریخ 23/8/1392 و بندهای 6 و 53 تاریخ 2/3/1393.

 

در اختیار قرار دادن دانشمندان هسته ای و متخصصان و تجهیزات و مکان های نظامی در اختیار آژانس به معنای خلع سلاح ملت ایران در برابر دشمن و اجازه دسترسی دشمن به ابزار اقتدار ملت ایران است. روشن است که ترور دانشمندان هسته ای –مانند شهید علیمحمدی، شهریاری، احمدی روشن و رضایی نژاد- به کمک اطلاعاتی بوده است که ماموران آژانس در اختیار تروریست ها قرار داده اند. ترور فرماندهان و متخصصین نظامی و نیز حمله به مکان های خاص نظامی و انهدام آنها نیازمند اطلاعاتی است که با امکان بازرسی ها میسر خواهد شد. این امر جز خیانت به ملت ایران نبوده و در واقع، ملت ایران را در برابر دشمنانش خلع سلاح خواهد کرد. روشن است که خلع سلاح ملت ایران، موجب خواهد شد که دشمنان ملت ایران مانند اسرائیل و آمریکا، جرأت حمله و امکان حمله نظامی به ملت ایران را به راحتی بدست آورده و امکان دفاع را از ملت ایران سلب کنند.

جالب تر اینکه آژانس مدعی است که در صورتی می تواند فعالیت ایران را تایید کند که تمام مسائل حل شده باشد، یعنی پاسخ آژانس، موردی نخواهد بود بلکهسیستمی خواهد بود، یعنی باید تمام مسائل حل گردد-از جمله مسائل نظامی- تا آژانس بتواند پاسخ داده و فعالیتهای ایران را تایید کند. این امر در گزارشهای آژانس تصریح شده است، برای نمونه در بند 63 گزارش آژانس در تاریخ 1/12/1393 آمده است:

«همانگونه که در گزارشات قبلی اشاره شده و توسط مدیرکل در جلساتش در تهران در اوت 2014 تاکید شده، لازم است آژانس قادر گردد یک ارزیابی "سیستمی" از موضوعات باقی مانده مندرج در ضمیمه گزارش (GOV/2011/65) انجام دهد. این موضوع مستلزم بررسی و به دست آوردن درکی از هر موضوع در جای خود و سپس ادغام همه موضوعات در یک "سیستم" و ارزیابی آن سیستم در کلیت آن می باشد. در این زمینه، آژانس آمادگی دارد به حل و فصل همه مسائل باقیمانده در قالب "چهارچوب برای همکاری" شتاب بخشد. این امر می تواند با همکاری فزاینده از سوی ایران و از طریق ارائه به موقع دسترسی به همه اطلاعات، اسناد، سایتها، مواد و افراد مرتبط در ایران همانگونه که مورد درخواست آژانس است محقق شود. هرگاه آژانس درکی از کل تصویر پیرامون موضوعات با ابعاد نظامی احتمالی ایجاد نماید، مدیرکل در خصوص ارزیابی آژانس به شورای حکام گزارش خواهد داد.»

 

 

 

ادامه  

 

http://www.rajanews.com/news/213524



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( یکشنبه 94/3/24 :: ساعت 7:43 عصر )
»» همه آنچه که باید از جزئیات توافق/2

 

(2)- فردو

متن بیانیه

1- فردو یک سایت غنی سازی نخواهد بود، بلکه از یک سایت غنی سازی به یک مرکز هسته ای، فیزیک و فن آوری تبدیل خواهد شد.

 

2- در حوزه هایی از تحقیق [در فردو] که مورد توافق قرار گرفته است، همکاری های بین المللی آن ها را مورد حمایت قرار خواهند داد.

 

 

3- هیچ گونه مواد شکافت پذیری در فردو وجود نخواهد داشت.

 

 تأملاتی چند

1- در فردو نیز متاسفانه دشمن با برنامه ریزی پیش آمده است و در توافقنامه ژنو بخشی از آن را از ملت ایران گرفته است، و در توافقنامه لوزان، پیشروی های خود را ادامه داده است و به صورت کامل کاربری آن را از ملت ایران سلب کرده است.

 

به عبارت دیگر، در دولت سابق سایت فردو اولا: یک مرکز غنی سازی بوده است، و ثانیا: غنی سازی در فردو به همراه ذخیره سازی تولیدات غنی شده آن بوده است، اما در توافقنامه ژنو، طرف ایرانی تعهد داده است که فردو، یک مرکز غنی سازی باشد اما نباید خروجی داشته و تولیدات آن ذخیره گردد، (مطابق تعهد سیزدهم از تعهدات گام اول توافقنامه ژنو)و در نهایت با عقب نشینی کامل، در توافقنامه لوزان، طرف ایرانی تعهد داده است که فردو نباید یک مرکز غنی سازیباشد، بلکه باید به یک مرکز هسته ای (بدون غنی سازی)، فیزیک و فن آوری تبدیل گردد. واقعا جای تعجب و سوال است آیا برای تحقیقات فیزیک، و سایر موارد نیازی به رفتن به دهها متر زیر زمین بوده است؟ همچنین اگر به بهانه اعتمادسازی می بایست ظرفیت غنی سازی کاهش یابد چرا این کاهش و تغییر کاربری در مرکز فردو باید انجام گیرد؟ چه اشکالی داشت که ظرفیت فردو را کامل و تمام سانتریفیوژها در آن مشغول غنی سازی بوده و کاهش وعده داده شده نسبت به سانتریفیوژهای نطنز إعمال می گردید؟

 

2- در دولت سابق، از ظرفیت 2976 عدد سانتریفیوژ در فردو، تعداد 2710 سانتریفیوژ نصب شده بود و فرایند نصب ادامه داشته است، اما در تعهدات گام اول از توافقنامه ژنو (مانند تعهد 8) ایران تعهد داده است که تعداد سانتریفیوژهای نصب شده به همان مقدار قبلی باقی بماند و فرایند نصب بقیه متوقف شود، و در توافقنامه لوزان، تیم مذاکره کننده تعهد داده است که آن مقدار قبلی نیز نباید در فردو باقی بماند و تعداد آنها از 2710 سانتریفیوژ به 1044 سانتریفیوژ کاهش یافته و بقیه سانتریفیوژها و زیر ساخت های آنها برچیده خواهند شد. (از این مقدار نیز دو آبشار بدون اینکه غنی سازی انجام دهند، به مدت 15 سال در حال چرخش خواهند بود.)    

3- در دولت سابق، از 2710 سانتریفیوژ که نصب شده بودند، 4 آبشار از آنها مشغول غنی سازی بوده و قرار بوده است که برای غنی سازی بیشتر، به بقیه نیز گاز تزریق شود، اما در تعهد 9 از گام اول توافقنامه ژنو، طرف ایرانی متعهد شده است که دستگاه های مشغول غنی سازی به همان مقدار سابق باقی بمانند، و به هیچ یک از سانتریفیوژ دیگر، گاز تزریق نگردد، و متاسفانه در توافقنامه لوزان، مذاکره کنندگان ایرانی متعهد شدند که آن 4 آبشار نیز خاموش و غنی سازی به صورت کامل حداقل به مدت 15 سال در فردو ممنوع باشد.

 

4- در دولت سابق، در مرکز فردو، غنی سازی 05% و 20% انجام می شده است، اما در تعهد هفتم از تعهدات 28گانه گام اول از توافقنامه ژنو، طرف ایرانی متعهد شده است که غنی سازی بیش از 05% در فردو نخواهد داشت، و در نهایت، در مذاکرات لوزان آقای ظریف متعهد شده است که به صورت کامل در مرکز فردو هیچ گونه غنی سازی انجام نخواهد شد.

 

5- در دولت سابق، در مرکز فردو، مواد 5 و 20 درصد تولید و ذخیره می شده است، اما در توافقنامه ژنو اولا: غنی سازی بیش از 5درصد ممنوع شده است (تعهد هفتم از گام اول)، ثانیا: مواد غنی شده 20 درصد باید نابود شود (تعهد اول از گام اول) و ثالثا: بر ذخایر 5درصد نیز نباید افزوده شود (تعهد سیزدهم از گام اول)؛ و در توافقنامه لوزان، غنی سازی، تولید مواد غنی شده با هر درصد و ذخیره آن و نیز بردن هر گونه مواد شکافت پذیر در فردو ممنوع شده است.

 

ممکن است بیان گردد که سایت فردو برای تضمین سایت نطنز ایجاد شده بود، و این سایت بعد از توافق لوزان نیز به قوت خود باقی است به طوری که 1044 سانتریفیوژ نیز در آن نصب می باشند، بنابراین، عقب نشینی صورت نگرفته است؟

 

این سخن نمی تواند درست باشد زیرا سایت فردو به عنوان یک سایت غنی سازی تاسیس شده است نه اینکه به عنوان یک ساختمان، نقش صیانتی داشته و بتواند تضمین گر سایت نطنز باشد.در حالی که در بیانیه لوزان طرف ایرانی پذیرفت که سایت فردو، یک سایت غنی سازی نخواهد بود.

 

در گزارش های آژانس نیز به این امر تصریح شده است که سایت فردو به عنوان یک سایت غنی سازی تاسیس شده است، برای نمونه، در بند 34 گزارش آژانس بین المللی در تاریخ 1/12/1392 در مورد سایت فردو  آمده است:

 

«کارخانه غنی سازی سوخت فردو: کارخانه غنی سازی سوخت فردو بر اساس پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIQ) مورخ 18 ژانویه 2012، یک کارخانه غنی سازیبا استفاده از سانتریفیوژ برای تولید UF6 غنی شده تا 20 درصد U-235 و تولیدUF6 غنی شده تا 5 درصد U-235 می باشد. این تاسیسات که برای اولین بار در سال 2011 راه اندازی شد به نحوی طراحی شده است که 2976 سانتریفیوژ را در 16 آبشار در بر می گیرد و بین واحد یک و واحد دو تقسیم شده اند.»

 

تصریح به این امر که سایت فردو، (که در گزارش فوق از آژانس از آن به FEEPتعبیر شده است)به عنوان یک سایت غنی سازی تاسیس شده است در گزارشهای آژانس بین المللی در تاریخهای 2/3/1393، 23/8/1392 و 1/12/1393 نیز آمده است. به همین جهت در دولت سابق تصمیم بر این بوده است که سانتریفیوژهای نسل بالا-مانند نسل 8- در فردو جهت غنی سازی نصب گردد. 

 

 

(3)- اراک

متن بیانیه

1- با کمک همکاریهای بین المللی باز طراحی و باز سازی (redesigning and rebuilding) یک رآکتور تحقیقاتی مدرن آب سنگین در اراک انجام می شود، به طوری که پلوتونیوم با قابلیت تسلیحاتی تولید نکند.

2- بازفرآوری وجود نخواهد داشت.

3- بعد از ساخته شدن راکتور تحقیقاتی آب سنگین در اراک و راه اندازی آن توسط کشورهای دیگر، سوخت مصرف شده از کشور خارج می شود.

تأملاتی چند

1- ایران یکی از 10 کشور جهان است که به تکنولوژی ساخت رآکتوری که با آب سنگین کار می کند، دست یافته است، به همین جهت آمریکا و کشورهای استکباری  دیگر، اصرار داشته اند که ایران باید رآکتور 40 مگاواتی خود را در اراک نابود کند و یکی از مواردی که در بسیاری از قطعنامه های تحریمی شورای امنیت (مانند مقدمه و بند 6 قطعنامه 1929) و نیز گزارش های مختلف آژانس بر آن تاکید شده است، برچیدن رآکتور آب سنگین اراک بوده است.

 

در دولت سابق، رآکتور آب سنگین اراک در حال تکمیل و راه اندازی بوده است و قرار بوده است که در انتهای سال 1392 سوخت مجازی و در بهار سال 1393 سوخت طبیعی به آن تزریق گردد، و برای تامین امنیت سوخت ها نیز تمهیدات گوناگون لازم اندیشیده شده بود، اما در تعهد 12 از توافقات 28گانه گام اول در ژنو، مذاکره کنندگان ایرانی پذیرفته اند که رآکتور آب سنگین اراک را تکمیل و راه اندازی نمی کنند (توقف پیشرفت صنعت هسته ای کشور) و بر اساس بیانیه لوزان، تعهد شده است که قلب رآکتور اراک نابود و یا به خارج از کشور منتقل می شود.

 

2- رآکتور اراک 4 فایده داشته است: تولید پلوتونیوم، تولید برق، تولید رادیوایزوتوپ پزشکی و صنعتی و آموزش برای دانشجویان این رشته تحصیلی. (پلوتونیوم فواید بسیار زیادی دارد، از جمله اینکه رآکتورهای تولید برق در آینده، نیروگاه هایی خواهند بود که سوخت آنها پلوتونیوم خواهد بود، کما این که در همین زمان برخی از کشورها مانند کانادا، نیروگاه های برق هسته ای دارند که با پلوتونیوم کار می کند، و به همین جهت است که پلوتونیوم در یک تقسیم بندی کلی به پلوتونیوم نیروگاهی و پلوتونیوم تسلیحاتی تقسیم می شود، کشور ژاپن نیز 30 تن پلوتونیوم برای مصارف مختلف خود ذخیره کرده است.)

 

در دولت سابق، قرار بوده است که با راه اندازی رآکتور اراک، به این فوائد علمی و توسعه ای کشور دست یابند، اما در توافقنامه ژنو، تعهد داده شد که به هیچوجه این رآکتور تکمیل و راه اندازی نخواهد شد، در بیانیه لوزان، نیز تعهد داده شده است که قلب رآکتور نابود، و با همکاری های بین المللی رآکتور دیگری «بازطراحی» و «بازسازی» می شود. (به تصریح آقای دکتر صالحی ریس سازمان انرژی اتمی –در تاریخ 1/2/1394 در دیدار با برخی از نمایندگان- بازسازی بدون وقفه رآکتور اراک 3 تا 4 سال طول خواهد کشید، – البته ایشان در یک برنامه تلویزیونی دیگر، این زمان را 6 سال اعلام کرده است.)

 

اما آیا می توان به وعده های بین المللی و دشمنان ملت ایران اعتماد کرد؟

 

3- در صورت راه اندازی رآکتور 40 مگاواتی اراک در دولت سابق، تصمیم بر این بوده است که سوخت مصرف شده در ایران نگه داری شود، اما در بیانیه لوزان تصریح شده است که سوخت مصرف شده باید از کشور خارج شود و ملت ایران حق نگهداری آن را ندارد.

 

4- در دولت سابق نسبت به سوخت رآکتور اراک –در صورت راه اندازی- قرار بوده است که «بازفرآوری» صورت گیرد، در حالی که مذاکره کنندگان ایرانی در ژنو تعهد کرده اند که بازفرآوری و نیز ساخت مکانی که توانایی بازفرآوری داشته باشد ممنوع خواهد بود، و متاسفانه در بیانیه لوزان نیز بر ممنوعیت بازفرآوری در ایران تاکید شده است.

 

5- کارخانه تولید آب سنگین در دولت سابق به ظرفیت سالانه 16تن فعال بوده است. آب سنگین مصارف زیادی دارد از جمله در پزشکی برای کنترل سرطان و بیماری ایدز بکار می رود و در رآکتورهای آب سنگین نقش خنک کننده و کند کننده دارد. ایران نهمین کشور تولید کننده آب سنگین می باشد و کشورهای آرژانتین، کانادا، هند و نروژ بزرگترین صادر کننده آب سنگین هستند.

 

مطابق بند 13 گزارش آژانس در تاریخ 1/12/92، ایران از زمان آغاز تولید در سال 2006، تقریبا 100 تن آب سنگین با درجه متناسب با رآکتور، تولید کرده است. در توافقنامه ژنو اشاره صریحی به آن نشده است، اما مطابق بیانیه لوزان، آب سنگین تولید شده در ایران قرار است به آمریکا صادر شود (چنانکه آقای دکتر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران در جلسه غیر علنی مجلس در تاریخ سه شنبه 18/1/1394 به این امر تصریح کرده است)، و نسبت به ادامه فعالیت کارخانه تولید آب سنگین میان ایران و آمریکا اختلاف جدی وجود دارد.      

(4)- تحقیق و توسعه

متن بیانیه

تحقیق و توسعه بر روی سانترفیوژها براساس ظرفیت و جدول زمانی ای انجام خواهد گرفت که از سوی دو طرف مذاکره کنندگان –یعنی ایران و کشورهای 1+5- مورد توافق قرار گرفته است.

 

تأملاتی چند

1- تحقیق و توسعه مهمترین عامل توسعه و پیشرفت یک کشور است، تمام کشورهای توسعه یافته با سرمایه گذاری های گسترده در زمینه تحقیق و توسعه توانستند به پیشرفت های زیادی در زمینه صنعت و فن آوری و ابعاد دیگر دست یابند. با عنایت به اینکه تکنولوژی هسته ای یک تکنولوژی سطح بالا و مرتبط با ابعاد مختلف پیشرفته دیگر صنعتی، پزشکی مانند: تولید داروهای مهم ضد سرطان، کشف مریضی های سخت، نیز کشاورزی، صنعت دام، حفظ محصولات تولید شده، صنعت نفت، تولید برق و ... می باشد، پیشرفت در صنعت هسته ای موجب پیشرفت در ابعاد گوناگون یک کشور و توسعه یافتگی آن خواهد بود. چنین پیشرفتی مرهون پیشرفت در تحقیق و توسعه در زمینه هسته ای است، و هر گونه محدودیتی در آن، موجب محرومیت کشور از توسعه و پیشرفت می باشد، به همین علت است که در مذاکرات هسته ای دشمنان ملت ایران مانند اسرائیل و آمریکا تصریح می کنند که آنچه که در نظر ما مهم است محدود کردن تحقیق و توسعه ایران می باشد، به گونه ای که ایران می تواند موارد دیگر هسته ای را داشته باشد اما نباید تحقیق و توسعه داشته باشد. و در مقابل به همین علت است که رهبر انقلاب در تاریخ 20/1/1393 در دیدار با مدیران، متخصصان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی تاکید کردند «فعالیتهای ایران در زمینه تحقیق و توسعه هسته ای متوقف یا کند نخواهد شد.»

 

2- تحقیق و توسعه در چرخه سوخت هسته ای طبق ماده 18 پروتکل الحاقی شامل: تبدیل مواد هسته ای، غنی سازی مواد هسته ای، تولید سوخت هسته ای، رآکتورها، موسسات بحرانی، بازفرآوری سوخت هسته ای، فرآوری پسمان ها با پرتوزایی متوسط یا زیاد حاوی پلوتونیوم، اورانیوم با غنای بالا (یعنی 20 درصد و بیش از آن طبق بند ه ماده 18) یا اورانیوم 233 می باشد.

 

علاوه براین، تحقیق و توسعه در زمینه هسته ای شامل: تحقیق و توسعه در زمینه سانتریفیوژها، بازفرآوری، بهینه سازی تولید ایزوتوپ مولیبدن 99، زنون 133 و ید 132 (بند 69 گزارش آژانس بین المللی در تاریخ 1/12/1393)، آموزشی، آزمایش مواد، رادیوایزوتوپهای پزشکی و سایر کاربرد خط اشعه (بند 13 گزارش آژانس بین المللی در تاریخ 1/12/1392)، فرآیند بازفرآوری(بند 42 گزارش آژانس بین المللی در تاریخ 1/12/1392، بند 34 گزارش آژانس بین المللی در تاریخ 2/3/1393)، فرآیند تبدیل با استفاده از ترکیبات اورانیوم غنی شده با درجه پایین برای تولیدUO2 (بند 53 گزارش آژانس بین المللی در تاریخ 1/12/1392، بند 44 گزارش آژانس بین المللی در تاریخ 23/8/1392) و برخی از موارد دیگر می باشد.

 

3- در دولت سابق تحقیق و توسعه در تمام موارد فوق در حد توان برای رشد و توسعه کشور جریان داشته است، برای نمونه، در بند 13 گزارش آژانس در تاریخ 1/12/1392 آمده است: «در نامه مورخ 8 فوریه 2014، ایران به اطلاع آژانس رساند که قرار است یک رآکتور تحقیقاتی سبک 10 مگاواتی با سوخت اکسید اورانیوم غنی شده تا 20 درصد ساخته شود تا تقاضای داخلی مربوط به تحقیقات هسته ای آموزشی، آزمایش مواد، رادیو ایزوتوپهای پزشکی و سایر کاربردهای خط اشعه را تامین نماید.» اما متاسفانه در تعهد 15 از تعهدات 28گانه توافقنامه ژنو، مذاکره کنندگان ایرانی متعهد شده اند که تحقیق و توسعه مشروط به اینکه به انباشت مواد غنی شده منتهی نگردد، در همان حدی که هست باقی بماند (توقف پیشرفت تحقیق و توسعه هسته ای).

 

4- روند عقب نشینی در توافقنامه لوزان ادامه یافته و از تمام موارد فوق، تحقیق و توسعه اولا: صرفا منحصر به سانتریفیوژها خواهد بود، ثانیا: همین مقدار اندک نیز براساس محدوده مورد توافق با طرف غربی انجام خواهد شد (مراد از محدوده نسل سانتریفیوژها و تعداد زنجیره آنها می باشد)، و ثالثا: در این محدوده نیز در جدول زمانی مورد توافق با طرف غربی باید انجام گردد.

 

5- تحقیقات در دولت سابق در زمینه سانتریفیوژهای: IR-1 (14 دستگاه)،IR-2m(162 دستگاه)، IR-4(164 دستگاه در آبشار 4 و 11 دستگاه در آبشار 2)،IR-5 (یک دستگاه)، IR-6 (7دستگاه)، IR-6s(یک دستگاه)، IR-8 (یک دستگاه) ادامه داشت، و به همه دستگاه ها غیر از نسل پنج و هشت، به صورت مجزا یا در زنجیره های گوناگون خوراک دهی می شده است. (بند 30 از گزارش آژانس بین المللی در تاریخ 1/12/92) این فرآیند ادامه داشت، تا اینکه در تعهد پانزدهم از تعهدات 28گانه توافقنامه ژنو، تحقیق و توسعه منحصر به موارد موجود و جاری شده و متاسفانه در توافقنامه لوزان محدودتر شده و منحصر به نسل های IR-4،IR-5، IR-6 و IR-8 در مدت 10 سال و در زنجیره های حداکثر 54 دستگاه شده است. (این تعداد را آقای دکتر کمالوندی –معاون سازمان انرژی اتمی- در تاریخ 25/1/1394 در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان داشته است). اما اولا: باید پرسید که چرا نباید ایران مجاز باشد که تحقیقات و توسعه خود در زمینه هسته ای را در تمام ابعاد آن برای نیاز کشور و دستیابی به پیشرفت و توسعه انجام دهد؟ ثانیا: در زمینه سانتریفیوژها نیز چرا نسبت به نسل های قبل از نسل چهارم و نیز نسل های بعد از نسل هشتم نباید تحقیق و توسعه داشته باشد؟ و ثالثا: تحقیق و توسعه در مورد سانتریفیوژها در سقف 54دستگاه، تحقیق و توسعه نخواهد بود، زیرا تا زنجیره سانتریفیوژها به مقدار استاندارد آن –یعنی 164 دستگاه یا 174 دستگاه- نرسد، تحقیق و توسعه تلقی نخواهد شد، از این رو، درواقع، ایران حق تحقیق و توسعه خودش را تقریبا به صورت کامل از دست داده است.    

 

  6- براساس توافقنامه ژنو، در گام اول تعهداتی را طرفین مذاکره پذیرفته اند و نسبت به موضوعات گام نهایی می بایست به مقدار یک سال –یعنی از سوم آذر 1392 تا سوم آذر 1393- به مذاکره پرداخته و به توافق برسند، اما نکته مهم آن است که در موضوعات 9گانه ای که در گام نهایی می بایست مورد مذاکره قرار گیرد، موضوع تحقیق و توسعه وجود ندارد، از این رو، از مذاکره کنندگان ایرانی باید پرسید که به چه دلیلی مسأله تحقیق و توسعه، موضوع مذاکره قرار گرفته است و به این مقدار نیز عقب نشینی شده است؟



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( یکشنبه 94/3/24 :: ساعت 7:40 عصر )
»» همه آنچه که باید از جزئیات توافق هسته ای بدانید را اینجا بخوانید

حجت الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تفصیلی از روند عقب نشینی ها و تعهدات ایران و 1+5 در یک سال و نیم گذشته را ضمن مقایسه با عملکرد دولت قبل در عرصه هسته ای به صورت جدول تهیه کرده و به طور اختصاصی آن را در اختیار رجانیوز قرار داده است.

گروه سیاسی- رجانیوز: حجت الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تفصیلی از روند عقب نشینی ها و تعهدات ایران و 1+5 در یک سال و نیم گذشته را ضمن مقایسه با عملکرد دولت قبل در عرصه هسته ای به صورت جدول تهیه کرده و به طور اختصاصی آن را در اختیار رجانیوز قرار داده است. متن این گزارش به همراه جداول مربوطه در ادامه می آید: 

*****

باسمه تعالی

پس از 8 روز –ششم تا سیزدهم فروردین- مذاکره میان هیئت ایرانی به ریاست آقای دکتر ظریف و هیئت آمریکایی و پنج کشور دیگر، بیانیه ای در تاریخ 13 فروردین 1394 در لوزان سوئیس قرائت شد.

 

اما محتوای این بیانیه چیست؟ آیا در این بیانیه مسائلی مانند غنی سازی، تحقیق و توسعه و تحریم ها مطرح شده است؟ منافع ملت بزرگ ایران تا چه اندازه در این بیانیه حفظ شده است؟ آیا محتوای بیانیه مورد توافق دو طرف مذاکره قرار گرفته است یا نه؟

 

برای روشن شدن سوالات فوق، ابتدا محتوای بیانیه لوزان را که توسط خانم موگرینی –نماینده عالی اتحادیه اروپا – قرائت گردید ذکر و سپس تحلیلی از وضعیت مسائل هسته ای مندرج در این بیانیه با مقایسه آنها با وضعیت های دیگر به ویژه توافقنامه ژنو (که در سوم آذر 1392 میان هیئت ایرانی به ریاست آقای دکتر ظریف و هیئت آمریکایی و 5 کشور دیگر امضا گردید) انجام خواهد شد تا حقیقت مسأله روشن گردد.

 

گزارشی از بخشهای مختلف بیانیه

 

محتوای بیانیه ای که به زبان انگلیسی از سوی خانم موگرینی-نماینده عالی اتحادیه اروپا – در تاریخ جمعه شب 13/1/1394 قرائت شده است به قرار زیر است:

 

(1)- مقدمه

متن بیانیه

 

1- ما یعنی نماینده عالی اتحادیه اروپا، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به همراه وزرای خارجه کشورهای 1+5 (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلستان و آمریکا) در کشور سوئیس از 26 مارس تا دوم آوریل [مطابق ششم تا سیزدهم فروردین 1394] جمع شدیم.

 

2- مطابق آنچه که در نوامبر 2013 [یعنی سوم آذر 1392 در ژنو] توافق شده است، ما برای دستیابی به یک راه حل جامع در مورد دو امر در اینجا جمع شده ایم:

الف- یقین به ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران.

 

ب- دستیابی به راه حلی برای رفع کامل و همه جانبه همه تحریم ها.

 

3- امروز به گام سرنوشت سازی، یعنی راه حل هایی نسبت به ویژگیهای کلیدی در مورد «طرح جامع مشترک برای عمل» (JCPOA) دست یافتیم.

 

4- با عزم سیاسی، حسن نیت و تلاش جدی همه اطراف، دستیابی به گام سرنوشت ساز فوق ممکن شده است. اجازه بدهید از همه هیأت های نمایندگی بخاطر تلاش خستگی ناپذیرشان تشکر کنیم.

 

تأملاتی چند

عنوان توافقنامه لوزان سوئیس –که کلیات آن در این بیانیه ذکر شده و جزئیان آن قرار است تا تیرماه نوشته شود- عبارت است از:Joint Comprehensive Plan Of Action(JCPOA) اما عنوان توافقنامه ژنو –که در سوم آذرماه 1392 توسط آقای ظریف با طرف غربی امضا شده است- عبارت است از: Joint Plan Of Action(JPOA)  تنها تفاوت در نامگذاری ایندو توافق، در لفظ «جامع» (comprehensive) است، این لفظ در توافقنامه لوزان وجود دارد ولی در توافقنامه ژنو موجود نیست. به دیگر سخن، توافق ژنو، یک توافق مشترک برای عمل بوده است، اما توافق لوزان، یک توافق «جامع» مشترک برای عمل است.

 

(2)- ارائه چهارچوب و مبنای مورد توافق برای نوشتن جزئیات در آینده

متن بیانیه

 

1- این تصمیم سرنوشت ساز مبنایی مورد توافق را برای متن نهایی در مورد طرح جامع مشترک برای عمل فراهم می آورد.

 

2- براساس راه حل هایی که در این روزها ارائه شده است، می توانیم متن نهایی و ضمائم آن را دوباره بنویسیم.

 

تأملاتی چند

چنانکه ملاحظه می شود، در این بیانیه تصریح شده است که آنچه که در آن از سوی دوطرف مورد توافق می باشد، مبنایی است برای متن نهایی که قرار است نوشته شود. دقت در این تعبیر روشن می سازد که اولا: تصمیمات ذکر شده در این بیانیه، چهارچوب یا مبنایی برای متن نهایی خواهد بود که تا تیرماه نوشته خواهد شد، و ثانیا: این مبنا مورد توافق دو طرف مذاکره –یعنی آقای ظریف و وزاری خارجه کشورهای 1+5 – می باشد. یعنی آنچه که در مورد نطنز، فردو، اراک، تحقیق و توسعه، نظارت ها، مقدار ذخایر، امکان تولید سانتریفیوژ، امکان تولید آب سنگین و تحریم ها ذکر شده است، کلیات آن مورد توافق دو طرف است، و جزئیات باید در درون همین کلیات و براساس آنها نوشته شود.

(3) محدودیت ها

(1) نطنز

متن بیانیه

1- اگرچه ایران به برنامه هسته ای صلح آمیز خود ادامه می دهد، اما این برنامه در یک دوره زمانی معین از سه جهت محدود خواهد شد، یعنی،

 

اولا: ظرفیت غنی سازی ایران محدود خواهد شد.

 

ثانیا: سطح و درصد غنی سازی ایران محدود خواهد شد.

 

ثالثا: ذخایر غنی شده ایران محدود خواهد شد.

 

2- مرکز غنی سازی در ایران فقط نطنز خواهد بود و غیر از نطنز هیچ مرکز غنی سازی دیگری در ایران وجود نخواهد داشت.

 

تأملاتی چند

قبل از بیان نکاتی در مورد محدودیتهای مذکور برنامه صلح آمیز هسته ای در ایران که کاملا تحت نظارت آژانس اتمی بین المللی است، به این نکته مهم که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی اول فروردین 1394 در حرم رضوی بیان داشته اند، توجه می کنیم:

 

«یک مطلب راجع به مسائل هسته ای عرض بکنیم، البته نکات دیگری هم وجود دارد که نمیخواهم بیش از این در این زمینه بحث را ادامه بدهم. چند جمله در باب مسائل هسته ای: اولا در زمینه مسائل هسته ای، دشمنان ما که طرف مقابل ملت ایران قرار دارند- که عمده هم آمریکا است- اینها دارند با تدبیر و سیاست گذاری حرکت می کنند».

 

آنچه که از رفتار طرف غربی با ایران در مورد پیشرفت های هسته ای ملت ایران بدست می آید این است که آنها برای تامین امنیت اسرائیل و تحقق اهداف منطقه ای و جهانی شان با برنامه خاصی در این مذاکرات هسته ای جهت نابودی برنامه هسته ای ایران و یا توقف آن پیش آمده اند، به طوری که در توافق سوم آذرماه 1392 پیشرفت صنعت هسته ای ما را در برخی از جهات متوقف، و در برخی از جهات، کاملا منتفی ساخته اند، برای نمونه:

 

اولا: در اولین تعهدی که در گام اول در توافقنامه ژنو از ایران گرفته اند(از 28 تعهدی که تیم مذاکره کننده ایرانی به طرف غربی داده است) آمده است که ایران باید تمام مواد غنی شده 20% خود را تغییر داده و حق ندارد به هیچ مقداری از آن را نگه دارد، و در تعهد سوم آمده است که ایران در نطنز غنی سازی بیش از 05% نخواهد داشت و نیز در تعهد هفتم، مذاکره کنندگان ایرانی تعهد داده اند که در مرکز غنی سازی فردو نیز بیش از 05% غنی سازی انجام نخواهد شد.

 

بدین ترتیب هم مواد غنی شده 20% و هم امتیاز غنی سازی 20% (بلکه بالاتر از 05%) از ایران سلب شده است.

 

ثانیا: پیشرفت در مرکز غنی سازی سوخت نطنز (در تعهدات 4، 5 و 6) و فردو (در تعهدات 7، 8، 9، 10 و 11) و نیز تکمیل و راه اندازی رآکتور چهل مگاواتی آب سنگین اراک (در تعهد 12) متوقف و ممنوع شده است، و تعهد داده شده است که تاسیسات بیان شده در همین مقدار متوقف خواهند شد.

 

اما در توافقنامه لوزان سوئیس، طرف غربی با برنامه ریزی قبلی خود به سراغ همه موارد هسته ای فوق –و موارد دیگر- آمده است، و برخی را محدودتر و برخی را کاملا از دست ایران خارج ساخته است، به عبارت دیگر، دشمنان ملت ایران با برنامه ریزی خاص خود برای نابود کردن و یا ضعیف کردن پیشرفت صنعت هسته ای ملت ایران مرحله به مرحله پیش آمدند و از این رو، متاسفانه عقب نشینی در بیانیه لوزان از سوی مذاکره کنندگان ایرانی، بسیار بیشتر و خطرناک تر از عقب نشینی های گسترده در توافقنامه ژنو می باشد. در ادامه به این امر به صورت تفصیلی اشاره می شود.

 

چنانکه در بیانیه لوزان سوئیس آمده است غنی سازی ایران از سه جهت: ظرفیت، سطح و ذخایر آن محدود خواهد شد، و با عنایت به اینکه در این بیانیه مرکز غنی سازی منحصر به نطنز گردیده است، این محدودیت های سه گانه غنی سازی، به تاسیسات نطنز مربوط می شود.

 

 

در ادامه به ذکر نکاتی نسبت به موارد فوق می پردازیم:

 

1- در بیانیه لوزان آمده است که ایران صرفا در نطنز غنی سازی می کند و هیچ مرکز دیگری برای غنی سازی نخواهد داشت.

 

اما اینکه ایران چه مدت نمی تواند مرکز غنی سازی دیگری غیر از نطنز داشته باشد، در این بیانیه ذکری از آن به میان نیامده است، لکن در توافقنامه ژنو (در تعهد 14 از گام اول که مذاکره کنندگان ایرانی به طرف غربی داده اند) آمده است که ، ایران غیر از دو مرکز غنی سازی نطنز و فردو که در اختیار دارد، نباید در مدت 6 ماه، مرکز دیگری را برای غنی سازی ایجاد کند؛ اما در بیانیه سوئیس، دو محدودیت دیگری نیز بر آن افزوده شده است، یعنی از یک طرف یک مرکز غنی سازی (یعنی فردو) از دو مرکزی که در اختیار داشته است، از دست ایران خارج شده است و غنی سازی منحصر به یک مرکز (یعنی نطنز) گردیده است، و از سوی دیگر، قرار بود که ایران صرفا به مدت 6 ماه –که این مدت برای دوبار تمدید شده بود- مرکز دیگری برای غنی سازی (غیر از آن دو مرکز) نداشته باشد، اما اگرچه متاسفانه در متن توجیهی بیانیه لوزان سوئیس که وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران –با عنوان: «خلاصه ای از راه حل های تفاهم شده بین ایران و 1+5 از نظر وزارت خارجه ایران برای رسیدن به برنامه جامع مشترک اقدام» ارائه داده است، ذکری از مدت زمان محدودیت در داشتن مرکز غنی سازی دیگری غیر از نطنز نیامده است، لکن در بیانیه توجیهی آمریکا، آمده است که ایران موافقت کرده است که تا مدت 15 سال هیچ تاسیسات غنی سازی جدیدی نسازد.

 

به عبارت دیگر، در دولت سابق علاوه بر دو مرکز غنی سازی فردو و نطنز، ایران به آژانس بین المللی اعلام کرده بود که ساخت 10 مرکز جدید غنی سازی را در دست بررسی دارد (برای نمونه، آژانس در بند 58 گزارش 14 نوامبر 2013 –یعنی 10روز قبل از توافق ژنو- مقارن با 23آبان 1392، اعلام کرده است: ایران ... در اوت 2010 اعلام نمود که ساخت ده تاسیسات جدید غنی سازی را در دست بررسی دارد که برای سایت پنج عدد از آنها تصمیم گیری شده است» این امر در در بند 13 از گزارش آژانس در تاریخ 20 فوریه 2014 مقارن با اسفندماه 1392 نیز مورد تاکید قرار گرفته است)، اما در توافقنامه ژنو، ساخت هرگونه مرکز جدید غنی سازی ممنوع شده است (تعهد چهاردهم از تعهدات 28گانه گام اول تیم مذاکره کننده ایرانی به طرف غربی) و در بیانیه لوزان، با عقب نشینی بیشتر، هم ایجاد سایت جدید ممنوع شده است و هم از دوسایت غنی سازی موجود، سایت فردو از یک مرکز غنی سازی خارج شده است، و غنی سازی منحصر به مرکز نطنز خواهد بود.   

 

ملاحظه می شود که عقب نشینی در بیانیه و مذاکرات لوزان سوئیس بسیار بیشتر از عقب نشینی از منافع ملت بزرگ ایران در توافقنامه ژنو است.

 

2- غنی سازی فعلی در ایران منحصر به غنی سازی از طریق سانتریفیوژ است، و همین امر نیز در بیانیه لوزان و نیز بیانیه آمریکا و وزارت خارجه ایران مورد تاکید قرار گرفته است.

 

3- براساس گزارشهای مختلف  آژانس بین المللی –مانند گزارش آژانس در تاریخهای 23/8/1392، 1/12/1392، 2/3/1393 و 1/12/93 - ایران در نطنز دو کارخانه دارد:

 

الف- کارخانه غنی سازی صنعتی سوخت (FEP)

در این کارخانه دو سالن A و B طراحی شده است و سالن A گنجایش 25000 سانتریفیوژ را دارد، اما ایران توانسته است در دولت سابق 15420 سانتریفیوژ نسل یک و 1008 سانتریفیوژ نسل دو را در بخشی از ظرفیت سالن A نصب کند و فرآیند نصب سانتریفیوژ در ظرفیت دیگر آن ادامه داشته است.

 

ب-کارخانه نیمه صنعتی غنی سازی سوخت (PFEP)

این کارخانه از 6آبشار تشکیل شده و در آبشار 1و 6 آن با 328 دستگاه سانتریفیوژ نسل اول، غنی سازی 20% و در آبشارهای دیگر تحقیق و توسعه انجام می شده است.

 

بنابراین، مجموع سانتریفیوژهای نصب شده در نطنز، 15748 سانتریفیوژ نسل اول، و 1008 سانتریفیوژ نسل دوم در دولت سابق بوده است و فرآیند نصب در ظرفیتهای دیگر آن ادامه داشته است، یعنی در کارخانه صنعتی غنی سازی سوخت، از یک طرف قرار بوده است در دو واحد خالی آن با ظرفیت 36آبشار، سانتریفیوژهای نسل یک نصب شوند (به گزارش تاریخ 23/8/1392 آژانس بین المللی مراجعه شود.) و در واحدی که سانتریفیوژهای نسل دو نصب شده بودند، کار نصب اولیه 12 آبشار دیگر آن با سانتریفیوژهای IR-2m تکمیل شده بود. (به گزارش تاریخ 1/12/1393 آژانس بین المللی مراجعه کنید.)

 

متاسفانه در توافقنامه ژنو –مطابق تعهد پنجم از 28 تعهد داده شده در گام اول- طرف ایرانی متعهد  شده است که هیچ سانتریفیوژ جدیدی در نطنز نصب نکند و مقدار دستگاه ها به همین مقدار قبلی باقی بمانند (یعنی توقف در پیشرفت صنعت هسته ای)، اما در بیانیه لوزان با عقب نشینی بیشتر، طرف ایرانی تعهد داده است علاوه بر اینکه هیچ سانتریفیوژ جدیدی در نطنز نصب نمی کند، مقدار نصب شده ها را نیز به 5060 عدد کاهش می دهد.  

 

3- در دولت سابق تقریبا 9هزار سانترفیوژ در کارخانه صنعتی غنی سازی سوخت نطنز و 328 دستگاه در کارخانه نیمه صنعتی غنی سازی سوخت نطنز مشغول غنی سازی بوده اند، و قرار بوده است که به بقیه نیز گازدهی گردد؛ اما در ابتدای دولت آقای روحانی، مذاکره کنندگان ایرانی در توافقنامه ژنو، در تعهد چهارم خود به طرف آمریکایی و غربی تعهد داده اند که تعداد سانتریفیوژهایی که در حال غنی سازی هستند، به همان مقدار سابق خواهند بود و ایران حق ندارد به یک سانترفیوژ نصب شده دیگر گاز برای غنی سازی تزریق کند،(توقف در پیشرفت صنعت هسته ای) کما اینکه مطابق تعهد سوم، طرف ایرانی تعهد داده است که غنی سازی 20% در نطنز نیز ممنوع گردد، و از سوی دیگر، متاسفانه مطابق بیانیه لوزان، مذاکره کنندگان ایرانی متعهد شده اند به مدت 10 سال، مقدار سانتریفیوژهای در حال غنی سازی را از حدود 9 هزار دستگاه، به 5060 عدد کاهش دهند.

 

4- در دولت سابق، علاوه بر نسل اول، مقدار 1008 دستگاه سانتریفیوژ نسل دوم (به میزان 6 آبشار) نصب شده بود و اولا: کار نصب اولیه 12 آبشار دیگر ازIR-2m تکمیل شده بود (به گزارش تاریخ 1/12/1393 آژانس بین المللی مراجعه کنید)، ثانیا: قرار بوده است که عملکرد مقدار نصب شده از نسل دوم، مورد آزمایش قرار گیرد (به گزارش 23/8/1392 مراجعه شود) تا بتوان در غنی سازی از آنها استفاده کرد، اما مطابق تعهد ششم گام اول توافقنامه ژنو، طرف ایرانی تعهد داده است که از نسل دوم سانتریفیوژها در غنی سازی نطنز استفاده نکند و در صورت تخریب دستگاه های در حال غنی سازی، از نسل اول جهت جایگزینی استفاده کند (توقف در پیشرفت صنعت هسته ای) و در بیانیه لوزان نیز طرف ایرانی متعهد شده است که مقدار 5060 سانترفیوژ باید صرفا از نسل یک باشد و ایران حق ندارد که از نسل دوم یا بالاتر از آن در نطنز استفاده کند.

 

5- مطابق بیانیه لوزان، طرف ایرانی متعهد شده است که دستگاه های اضافی -یعنی مقدار بیش از 5060 سانتریفیوژ - که ایران در نطنز نصب کرده است (چه از نسل اول و چه از نسل دوم) را باید جمع آوری و سپس انبار کند. یعنی حتی حق ندارد آن سانترفیوژها را به صورت خاموش اما نصب شده باقی نگه دارد.

 

6- در بیانیه وزارت خارجه ایران تصریح شده است علاوه بر انبار کردن سانتریفیوژهای اضافی باید زیرساخت های آنها را نیز نابود کند، یعنی محل نصب سانتریفیوژ ها و ابزارهای دیگر لازم برای راه اندازی آنها نیز باید در نطنز تخریب شوند.

 

واقعا معلوم نیست که چرا آقای ظریف و سایر مذاکره کنندگان ایرانی تا این مقدار در مقابل غربی ها از منافع ملت بزرگ ایران دست کشیده و عقب نشینی کرده اند. عقب نشینی های مذاکرات لوزان بسیار بیشتر از عقب نشینی های توافقنامه ژنو است، چنانکه ملاحظه گردید، دشمن ملت ایران در توافقنامه ژنو غنی سازی در نطنز را متوقف کرده است و با برنامه ریزی، در مذاکرات لوزان سوئیس غنی سازی در نطنز را بسیار کاهش و اکثریت سانتریفیوژها را کاملا برچیده و زیرساخت های آن را نیز تخریب کرده است.

 

7- چنانکه بیان گردید در دولت سابق، تعداد قریب به 9هزار سانتریفیوژ در نطنز مشغول غنی سازی بوده و فرآیند غنی سازی به همراه خروجی و ذخیره سازی مواد غنی شده–جهت آماده سازی سوخت تاسیسات هسته ای کشور مانند نیروگاه بوشهر- بوده است، (و به همین جهت است که ایران در دولت سابق، 8 هزار و چهارصدو هفتاد و پنج کیلو 05% و 8/447 کیلو 20% تولید و ذخیره کرده است)، اما در توافقنامه ژنو، پذیرفته شده است که دستگاه های غنی سازی در نطنز، نباید خروجی داشته و همه آنها باید اکسید شوند(تعهد 13 از بیست و هشت تعهدی که در گام اول به طرف غربی و آمریکایی داده شده است)، و در توافق لوزان، از یک سو، تعداد دستگاه های در حال غنی سازی از حدود 9 هزار سانتریفیوژ باید به 5060 سانتریفیوژ کاهش یابد، و از سوی دیگر، این دستگاه ها نباید هیچ خروجی داشته و باید تمام آنها اکسید شوند و بر مقدار ذخایر ایران نباید به هیچ مقداری افزوده شود.

 

8- در دولت سابق، در نطنز، ایران مشغول غنی سازی در سطح 05% و نیز 20% بوده است، اما در توافقنامه ژنو، در تعهد سوم از گام اول، مذاکره کنندگان ایرانی به طرف آمریکایی و غربی تعهد داده اند که غنی سازی بیش از 05% در نطنز انجام نخواهند داد، و در توافقنامه لوزان، آقای ظریف تعهد داده است که در نطنز، غنی سازی بیش از 67/3 درصد را انجام نخواهد داد. بدیهی است که غنی سازی در این درصد، برای سوخت بوشهر مفید نبوده و نیاز عملی کشور را برطرف نخواهد کرد. نکته مهم آن است که در گام نهایی توافقنامه ژنو، تصریح شده است که برنامه غنی سازی ایران باید نیاز عملی ایران را برطرف کند، و با عنایت به اینکه صرفا برای تامین سوخت رآکتور 1000مگاواتی بوشهر، سالانه به 30تن مواد غنی شده تا 5درصد نیاز داریم، و در سال 2022 ایران باید این سوخت را خودش تامین کند، آیا آنچه که در لوزان پذیرفته شده است، می تواند تناسبی با نیاز عملی ایران داشته باشد؟ (قیمت 30 تن اورانیوم غنی شده برای سوخت رآکتور بوشهر، به تصریح آقای دکتر صالحی رئیس انرژی اتمی کشور در مجلس در تاریخ 18/1/1394،  60 ملیون دلار است که الان از روسیه می خریم.)

 

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( یکشنبه 94/3/24 :: ساعت 7:39 عصر )
»» حکمت چانه زنی تیم سابق

شناسه خبر : 214726

 

وقتی به راحتی میزبانی کشورهای اروپایی برای مذاکرات هسته ای که کاملا همسو با 1+5 هستند از سوی ایران پذیرفته می شود، طبیعی است که امنیت مکان مذاکرات نیز تنزل پیدا می کند و بعد از آن نباید تعجب کرد اگر اخباری درباره جاسوسی از مذاکرات منتشر شود.
امیرحسین ثابتی- رجانیوز: کسانی که اخبار و تحولات مربوط به پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران در دوازده سال گذشته را رصد می کنند، به خوبی می دانند که مقایسه میان عملکرد تیم سابق مذاکره کننده با تیم فعلی تا چه اندازه اشتباه است، چرا که اساسا عملکرد دو تیم جایی برای مقایسه باقی نگذاشته است و این مساله حتی در ساده ترین مسایل، از جمله انتخاب مکان مذاکرات نیز خود را نشان می دهد.
 
در همین راستا، اخیرا اخبار متعددی از  جاسوسی و شنود رژیم صهیونیستی از مکان مذاکرات اخیر ایران و 1+5 منتشر شده است. شاید این موضوع در وهله اول عادی به نظر برسد و کسی به خاطر این مساله انتقاد به تیم مذاکره کننده فعلی را صحیح تلقی نکند اما واقعیت این است که روند عقب نشینی دو ساله دولت یازدهم در پرونده هسته ای، حتی در پذیرش مکان مذاکرات از طرف غربی نیز باعث شده تا امروز منابع خبری مختلف از جاسوسی و شنود محتوای مذاکرات خبر دهند. به بیان دیگر، وقتی به راحتی میزبانی کشورهای اروپایی برای مذاکرات هسته ای که کاملا همسو با 1+5 هستند از سوی ایران پذیرفته می شود، طبیعی است که امنیت مکان مذاکرات نیز تنزل پیدا می کند و بعد از آن نباید تعجب کرد اگر اخباری درباره جاسوسی از مذاکرات منتشر شود.
 
 
اما نکته جالب آنجاست که در دوره تیم سابق مذاکره کننده هسته ای کشورمان، نه تنها روال انتخاب میزبان مذاکرات صرفا با پیشنهاد طرف مقابل صورت نمی گرفت بلکه جمهوری اسلامی ایران با استفاده از این موضوع به عنوان یک ابزار چانه زنی، کشورهایی را برای میزبانی مذاکرات انتخاب می کرد که یا همسو با مواضع هسته ای ایران بودند یا لااقل نسبت به مواضع خصمانه 1+5 علیه ایران موضع بی طرفانه ای داشتند.
 
 
ماجرای جایگزین بغداد به جای آنکارا برای میزبانی مذاکرات چه بود؟
 
در ابتدای سال 1391 بعد از آنکه اختلاف نظر ایران و ترکیه درباره بحران سوریه اوج گرفت و اردوغان با حمایت از تروریست های مخالف بشار اسد، تقابل دیدگاه خود با ایران را در این باره افزایش داد، ایران با مخالفت با میزبانی آنکارا برای ادامه مذاکرات، بغداد را برای نخستین بار میزبان مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 کرد.
 
این اقدام از آنجایی مهم بود که ایران نشان داد حتی در پذیرفتن مکان مذاکرات نیز زیر بار حرف زور و پیشنهاد یک طرفه 1+5 قرار نمی گیرد و با ایستادگی بر این مساله، امتیاز میزبانی مذاکرات را به یکی از متحدان اصلی خود در منطقه (عراق) داد تا به این واسطه وزن عراق را نیز در تحولات منطقه ای افزایش دهد.
 
 
در آن برهه بسیاری از تحلیل گران و کارشناسان مسایل سیاسی ضمن اشاره به این موضوع تصریح کردند که انتخاب بغداد به عنوان یکی از متحدان ایران در منطقه برای میزبانی مذاکرات، دست پر جمهوری اسلامی در این گفتگوها را نشان می دهد و طبیعی است وقتی 1+5 نمی تواند حتی در انتخاب میزبان مذاکرات حرف خود را تثیبت کند، طبیعی است در روند مذاکرات نیز برای امتیازگیری از ایران کار بسیار سختی در پیش دارد.
 
از جمله بی بی سی فارسی در همان برهه با اشاره به این مساله نوشت: «ایران بار‌ها نشان داده که راحت‌تر است در کشورهای غیرغربی مذاکرات را دنبال کند؛ ترجیحا کشورهایی که از تحریم‌های یکجانبه علیه ایران حمایت نمی‌کنند. تعیین مکان مذاکرات به ایران کمک می‌کند که حتی در صورت شکست گفتگو‌ها بتواند رابطه خود را با کشور میزبان بهتر کند. ایران می‌خواهد حداقل این استفاده جانبی را از مذاکرات بکند.»
 
بعد از بغداد نیز به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران، مسکو به عنوان یکی از کشورهایی که در گروه 1+5 مواضع نزدیک تری به ایران داشت، میزبان دور بعدی مذاکرات بود و بعد از آن نیز قزاقستان به علت عدم همراهی در برخی حوزه های تحریم ها علیه ایران به عنوان میزبان بعدی مذاکرات انتخاب شد.
 
 
 
معکوس شدن روند انتخاب محل مذاکرات در دولت یازدهم
 
اما با روی کار آمدن دولت یازدهم، این اتفاق کاملا روند معکوس به خود گرفت و جدای از ده ها دور مذاکرات هسته ای در ژنو و لوزان به عنوان خاک کشورسوییس که سفارت آن در ایران سالهاست که حافظ منافع آمریکا محسوب می شود، چندین  دور از گفتگوهای هسته ای نیز در نیویورک برگزار شده است.
 
جالب آنکه این اتفاق درست در زمانی اتفاق افتاد که امریکا ساختمان گران قیمت بنیاد علوی در منهت  را مصادره کرد و بعد از آن نیز اعلام کرد به حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رییس جمهور ایران به خاطر تروریست بودن! برای ورود به این کشور ویزا نمی دهد.
 
با وصف آنچه که گفته شد، طبیعی است که در زمان مذاکرات سعید جلیلی سقف خواسته 1+5 از ایران تعلیق 6 ماهه غنی سازی 20% در ازای لغو یکی از تحریم های اصلی نفت یا بانک مرکزی بود - که به خاطر تلاقی ادامه مذاکرات با انتخابات یازدهم ریاست جمهوری و انتخاب حسن روحانی این کار عملی نشد- اما در دوره فعلی علیرغم تعلیق غنی سازی 20% در همان ابتدای کار و پذیرش بسیاری از محدودیت های هسته ای دیگر، همچنان هیچ بحثی از لغو تحریم های اصلی نیست و علیرغم تاکیدات رهبر انقلاب درباره لزوم لغو همه جانبه تحریم ها در روز اول اجرای توافق، هنوز روحانی و ظریف از تعلیق «مرحله به مرحله» بخشی از تحریم ها، آن هم پس از راستی آزمایی آژانس در آینده دور خبر می دهند. روندی که حتی مشخص نیست به همین نقطه نیز ختم شود.


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( یکشنبه 94/3/24 :: ساعت 7:34 عصر )
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

ویژهبرنامه «خبرگزاری دانشجو» در دوران «روحانی مچکریم»؛ فیلم طنز/
وطن جدید برای انتقال یهودیان + عکس
«وام 10 هزار میلیاردی به کارکنان»
کوثری: این بیعرضگی دولت است که.......
حکایت رئیس جمهوری که به همه حمله میکرد
واکنش روحافزا به تکذیبیه مجید انصاری/
«دوستان آلسعود» در ایران را بیشتر بشناسیم
آقای زیباکلام، آیا تا به حال به دولت گوشزد کردهاید
مداحی کامل شب چهارم محرم 1394 با نوای مطیعی + دانلود
مداحی کامل شب چهارم محرم 94 با نوای بنی فاطمه + دانلود
حالا که خاطره می گویید از آن چند میلیون دلار، یاسر هاشمی رفسنجان
کاسبانتحریمچهکسانیاند؟
بزرگترین امحاء تاریخ!
\چند گام با روحانی در ساری\
آهنگ عکس العمل خشن با صدای هاشم بافقی
[همه عناوین(1066)][عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 233
>> بازدید دیروز: 95
>> مجموع بازدیدها: 335182
» درباره من

الله اکبر، خامنه‌ای رهبر

» پیوندهای روزانه

روشنگر [31]
فتیان [31]
اسلام و مسیحیت [70]
امام و رهبری [80]
[آرشیو(4)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
دانلود فیلم سربازان امریکایی .گلوله میان دو چشم دانلود همه بشتاب . دیالمه . رادان:حبس موسوی دروغ است رهبری: انتخابات ریاست جمهوری اعجاز . زندگی علوی 22بهمن دولت اسلامی ارمان شهر شیعه . هولوکاست احمدی نژاد ترور .
» آرشیو مطالب
دولت اسلامی
قبل از این
بهمن ماه
فروردین 87
اردیبهشت 87
دانلود دونی
تیرما 87
مرداد87
شهریور87
دانلودشهریور87
آبان87
آذز87
دی 87
اسفند 87
خرداد88
آذز88
دی88
بهمن88
فروردین 89
اردیبهشت89
زمستان 89
تابستان90
سال 91
سال 92
سال 94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
شقایقهای کالپوش
جوک بی ادبی
زلال دل
مشق عشق ناز
مطالب عاشقانه
Chamran University Accounting Association
ساعت بدهی آمریکا
آخزین زلزله های ایران
آموزش تست زدن کنکور
..::.. رنــــگــیـــن کــــــمــــان ..::..


» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان








» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب