سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] رشک بردن دوست از خالص نبودن دوستى اوست . [نهج البلاغه]
الله اکبر، خامنه‌ای رهبر
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» وری اسلامی ایران به فرانسه بر سر سیاست اتمی هشدار داد

وری اسلامی ایران به فرانسه بر سر سیاست اتمی هشدار داد

وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران امروز با احضار برنارد پولتی سفیر فرانسه، به آنچه که سیاست فرانسه در قبال فعالیت های صلح آمیز اتمی تهران توصیف میکند اعتراض کرد .. محمد علی حسینی سخنگوی وزارتخانه به خبرنگاران در تهران گفت اگر فرانسه به موضع سخت خود در اختلاف اتمی تهران با غرب ادامه دهد جمهوری اسلامی ایران موضع خود را در قبال فرانسه مورد تجدید نظر قرار میدهد.  پیر ویمون سفیر فرانسه در آمریکا روز جمعه گفته بود بعضی از اعضای غیر دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد توافق با یک قطعنامه جدید تحریم های تنبیهی برای وارد آوردن فشار به تهران در محدود ساختن فعالیت های حساس اتمی خود را به تعویق انداخته اند.  وی گفت بعضی ازاین اعضا میخواهند پیش از حمایت از قطعنامه جدید علیه تهران به آژانس بین المللی انرژی اتمی برای مذاکره با جمهوری اسلامی ایران فرصتی بیشتر داده شود.  مقامات آلمان و پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه ، روسیه و چین هفته گذشته در مورد پیش نویس سومین قطعنامه تحریم های تنبیهی علیه جمهوری اسلامی ایران به توافق رسیدند.  مسدود ساختن دارائی ها و منع سفر برای مقاماتی مشخص از جمهوری اسلامی ایران بخشی از این پیش نویس است. شورای امنیت سازمان ملل متحد تا کنون در واکنش به امتناع تهران از تعلیق در غنی سازی اورانیوم ، که می تواند برای تولید تسلیحات اتمی نیز مورد استفاده قرار گیرد، دو مجموعه تحریم های تنبیهی علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرده است.  محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران گفته است تهران برنامه اتمی خود را بخاطر تحریم های تنبیهی جدید سازمان ملل متحد متوقف نمی کند


خلیلزاد: آمریکا با برکناری طالبان و صدام حسین خدمت بزرگی به ایران کرده است

زلمای خلیلزاد زلمای خلیلزاد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، در سخنرانی خود برای دانشجویان دانشکده روابط بین الملل دانشگاه کلمبیا گفت شکی ندارد که یکی از پیامدهای برکناری حکومت طالبان در افغانستان افزایش نفوذ ایران در خاورمیانه بوده است و برکناری صدام حسین در عراق موقعیت نسبی ایران در منطقه خاورمیانه را تقویت کرده است. سفیر آمریکا در سازمان ملل در این سخنرانی گفت در زمان صدام حسین عراق رقیب ایران در خاورمیانه بود و با سقوط وی توازن قدرت در این منطقه به نفع ایران تغییر کرد. خلیلزاد به دانشجویان دانشگاه کلمبیا گفت در گذشته دیدارهایی با دیپلماتهای ایرانی داشته و به آنها گفته است آمریکا با برکناری صدام حسین و طالبان خدمت بزرگی به دولت ایران کرده و حالا نوبت ایران است که از تلاش آمریکا برای برقراری آرامش در عراق و افغانستان حمایت کند وگرنه روزی ایران صورت حساب کلانی دریافت خواهد کرد. هفته گذشته در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داوس سویس آقای خلیلزاد در بحثی که منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، و هاشمی ثمره، مذاکره کننده ارشد ایرانی در برنامه اتمی، نیز در آن حضور داشتند، گفت فشارها بر جمهوری اسلامی ایران باید تا زمانی که این کشور فعالیتهای غنی سازی اورانیوم را متوقف نکرده ادامه یابد.


بیکاری در استان سیستان و بلوچستان به ??درصد رسیده است

بنا به گزارش پایگاه خبری دسترنج، آمار بیکاری در استان سیستان و بلوچستان به ?? درصد رسیده است. بنا به گفته قربانعلی میرشکار، یک فعال کارگری، ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی توسعه و افزایشِ بازارچه های مرزی و تجارتِ کالا از طریق ِ بندر چابهار به آبهای آزاد جهان میتواند با ایجاد صدها هزار فرصت شغلی مشکل بیکاری کشور را مرتفع کند. این فعال کارگری افزود با وجود استعداد ِ ویژه منطقه دولت کمترین توجهی به قابلیتهای اشتغال زایی منطقه نکرده است. در همین حال گزارش میرسد کارگران ِ شرکت چینی البرز صبحِ دیروز در اعتراض به عدم دریافت حقوق معوقه ِ پنج ماهه خود با برگزاری یک راهپیمایی در شهر الوند در مقابل فرمانداری این شهر اجتماع کردند. در خبر دیگری، در اثر قطع گاز و تعطیلی چهل کوره آجرپزی یکهزار کارگر شاغل در پاکدشت بیکار شدند. عوض سلطانی، یکی از فعالان کارگری در پاکدشت، با اشاره به فرا رسیدنِ سال ِ نو و فقر و گرسنگی در خانواده های کارگران گفته است متاسفانه مسئولان شرکت نفت سوخت دوم کوره ها را تحویل نداده و هیچ مسئولی فکری به حال این کارگران بیکار نکرده است.


علی احمدی: تغییر در کتابهای درسی دختران و پسران می تواند از دبستان آغاز شود

سرپرست وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در سخنانی عنوان کرده است که تغییر در کتابهای درسی دختران و پسران می تواند از دبستان آغاز شود. به گفته علی احمدی دختران و پسران در یک رده سنی دارای ویژگیهای عقلی روحی و نیازمندیهای متفاوتی هستند.


متقاضیان کاندیدائی ریاست جمهوری آمریکا به سه شنبه احتمالا سرنوشت ساز چشم دوخته اند

متقاضیان کاندیدائی ریاست جمهوری آمریکا از دو حزب جمهوریخواه و دمکرات، در آستانه برگزاری همزمان انتخابات مقدماتی و رای گیری انجمن های حزبی در بیش از بیست ایالت در روز سه شنبه، که به سه شنبه بزرگ و احتمالا سرنوشت ساز شهرت دارد، به مبارزات انتخاباتی در نقاط مختلف آمریکا ادامه میدهند. یک نظر سنجی جدید که توسط روزنامه واشنگتن پست و شبکه تلویزیونی ای بی سی انجام گرفته است، از رقابت بسیار نزدیک هیلاری کلینتون سناتور نیویورک و براک اوباما سناتور ایلینوی برای کسب آرای دمکرات ها به فاصله دو روز قبل از رای گیریهای سه شنبه حکایت دارد، که در آمریکا Super Tueday خوانده میشود . در اردوگاه جمهوریخواهان، همین نظر سنجی جان مک کین سناتور آریزونا را با چهل و هشت درصد آرا، پیشتاز، و میت رامنی فرماندار سابق ماساچوستس را با بیست و چهار درصد آرا، دوم نشان میدهد.  کلینتون و اوباما امروز، یکشنبه، مبارزات انتخاباتی شان را در غرب آمریکا متمرکز کرده بودند . مک کین و رامنی نیز به ترتیب راهی کنتیکت و میسوری شدند.  در رای گیریهای سه شنبه ، برای دموکرات ها سرنوشت بیش از نیمی از دو هزار و بیست و پنج نماینده ای روشن میشود که آرای آنان در کنوانسیون ملی برنده رقابت برای کاندیدائی در انتخابات عمومی نوامبر را مشخص میکند.  برای جمهوریخواهان نیز انتخابات مقدماتی و رای گیری انجمن های حزبی در بیست و دو ایالت در روز سه شنبه، به منزله مشخص شدن سرنوشت اکثریتی از هزار و نوزده نماینده ای است که آرای آنان در کنوانسیون حزب برای تعیین سرنوشت برنده متقاضی کاندیدائی ریاست جمهوری لازم است.  سناتور مک کین و سناتور کلینتون امروز در مصاحبه هائی جداگانه با تلویزیون فاکس موضع خود را در باره جنگ عراق تشریح کردند. مک کین گفت اگر سربازان آمریکائی فراخوانده شوند، القاعده برنده میشود، اما کلینتون فراخوانی سربازان را راهی مناسب برای سپردن مسئولیت ها به عراق توصیف کرد.


اولین بیمارستان ویژه زنان در تهران آغاز به کار کرد

در مراسم گشایش این بیمارستان، زهره طیب زاده نوری، مشاور ارشد رییس جمهوری که ریاست مرکز مشارکت امور زنانِ دولت را بر عهده دارد، با توصیف اینکه برخی از مشاغل برای زنان زیانبار است، تاکید کرد تبعیض جنسیتی در مشاغلِ خاص زنان باید اعمال شود، و دولت و حاکمیت موظف است زمینه آموزش ِ این مشاغل را تا سطوح فوق تخصصی برای زنان فراهم کند. رییس مرکز مشارکت ِ امور زنان ریاست جمهوری از خدمات درمانی به عنوان یکی از بخشهایی نام برد که باید تبعیض ِ جنسیتی در مورد آن اعمال شود. در همین حال، لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هفتم، جدا سازی زنان و مردان را در بسیاری از اماکن قابل اجرا دانسته و خاطر نشان کرده است جداسازی جزو سیاستهای فرهنگی محمود احمدی نژاد است که مهمترین رکن در راس مطالبات عمومی محسوب میشود. به گفته نماینده تهران در مجلس هفتم جداسازی در اماکن ِ عمومی از جمله ادارات، سینماها، پارکها، قطار، آسانسور، دانشگاه، و سایر اماکن برای صیانت از زنان قابل اجراست.


??میلیون واجد شرایط رای دادن در ایران هستند، اما ??میلیون برگه انتخاباتی چاپ می شود

در حالیکه مصطفی پور محمدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، رسما اعلام کرده است که تعداد سی و پنج میلیون تعرفه اخذ رای منتشر شده است، رییس ستاد انتخابات کشور امروز (یکشنبه) از چاپ تعداد پنجاه و پنج میلیون برگه و یا تعرفه انتخاباتی سخن گفته است. علیرضا افشار در گفتگو با خبرگزاریهای ایران اعلام کرده است تعداد واجدین شرایط در کل کشور چهل و سه میلیون و هشتصد هزار نفر است، که بر حسب تجربه و برای احتیاط در هر انتخابات حدود بیست درصد بیشتر از تعداد واجدین حق رای تعرفه چاپ می شود.


فرمان اجرای قانون بازگشت بعثی های سابق به مشاغل دولتی عراق صادرشد

بالا ترین مرج اجرائی دولت عراق، موسوم به شورای ریاست جمهوری، فرمان اجرای یک قانون جنجالی را صادر کرده است که اجازه میدهد بعضی از اعضای سابق حزب بعث صدام حسین به مشاغل دولتی بازگردند. جلال طالبانی نماینده کردها و عادل عبدالمهدی نماینده شیعیان در شورای سه نفری ریاست جمهوری، امروز، یکشنبه، به رغم مخالفت طارق الهاشمی نماینده سنی ها، فرمان اجرای این قانون را صادر کردند.  سیاستمداران سنی میگویند قانون حاوی ماده هائی است که موجب اخراج اجباری بسیاری از کارکنان فعلی دولت میشود. این قانون یکی از هجده مصوبه موسوم به شاخص های اندازه گیری در اقدامات لازم برای ایجاد تفاهم و آشتی میان جوامع کرد، سنی و شیعه در عراق است. در همین حال، ارتش آمریکا میگوید اجساد چهار شبه نظامی عراقی که برای نیروهای آمریکائی کار میکردند امروز در بقوبه پیدا شد. ارتش آمریکا همچنین میگوید نیروهای ائتلاف در دو روز گذشته در جریان عملیاتی که در نواحی مرکزی و شمالی عراق انجام گرفت سه تروریست را کشتند و سی و شش مظنون را دستگیر کردند.


مصرمرز با نوار غزه را بسته است و به فلسطینیان فقط اجازه بازگشت میدهد

نیروهای مصری مرز نوار غزه و مصر را، که دو هفته پیش بخش هائی از حصار آن توسط ستیزه گران فلسطینی منفجر و ویران شده بود، بسته اند. شاهدان در بخش مصری مرز به صدای آمریکا گفتند نیروهای مصری در جاده های نزدیک به مرز، پست های بازرسی به فاصله صد متر از هم ایجاد کرده اند و فلسطینان را وادار میکنند به غزه بازگردند.  در بخش فلسطینی مرز نیز به گفته شاهدان، شبه نظامیان وابسته به حماس مانع از رفتن فلسطینیان به سوی مرز میشوند و به آنان میگویند مرز بسته شده است.  صدها هزار فلسطینی از روز بیست و سوم ژانویه که ستیزه گران حماس در واکنش به محاصره غزه توسط اسرائیل حصار گذرگاه رفح را منفجر و ویران کردند، به مصر سرازیر شده بودند .  نیروهای مصری بعدا در بخش های درهم شکسته این حصار راه بندان هائی آهنی کار گذاشتند اما ستیزه گران روز جمعه مجددا با بولدوزر آنها را فرو ریخته بودند. یک سخنگوی حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر امروز گفت ترتیبی داده شده است که شکستن مرز هیچگاه تکرار نشود. .


زلزله های شدید در دو کشور آفریقائی رواندا و کنگو قربانی گرفت

دو زلزله شدید در کشورهای آفریقائی رواندا و جمهوری دمکراتیک کنگو دست کم سی و نه کشته، و صدها مجروح بجا گذاشته است .. زلزله ها هنگامی رخ داد که بسیاری از مردم برای دعا و نیایش در کلیسا ها بودند. مقامات در رواندا از کشته شدن دست کم سی و چهار نفر و مجروح شدن قریب چهارصد نفر خبر داده اند. مقامات در کنگو نیز میگویند دست کم پنج نفر در زیر ویرانه ها جان سپردند.  مرکز زلزله سنجی آمریکا، شدت زلزله اول را شش درجه ریشتر و شدت زلزله دوم را که به فاصله دو ساعت و نیم بعد رخ داد پنج درجه ریشتر گزارش داده است. 


پلیس افغانستان خانه ژنرال دوستوم جنگ سالار سابق را مدتی کوتاه محاصره کرد

پلیس افغانستان امروز، یکشنبه، در کابل، خانه یک جنگ سالار سابق را که همراه با پنجاه مرد مسلح یک سیاستمدار رقیب را کتک زده بود، برای مدتی کوتاه محاصره کرد.  یک مقام پلیس کابل گفت ژنرال رشید دوستوم و افرادش در حمله به خانه اکبر بای، متحد سابق خود، وی و یکی از محافظانش رامجروح کرده بودند. این مقام گقت افراد دوستوم ، بای و یک عضو خانواده او را به گروگان گرفته بودند، اما پس از مداخله پلیس، آنان را آزاد کردند. پلیس میگوید بنظر میرسید دوستوم مست بوده است.  دوستوم یک چهره جنجالی، و یکی از قدرتمندترین افراد محلی است. دوستوم چهارسال پیش برای احراز مقام ریاست جمهوری افغانستان فعالیت کرد اما فقط ده درصد آراء را بدست آورد. حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان بعدا وی را مشاور ارشد نظامی کرد که بیشتر یک مقام تشریفاتی است.  دوستوم در جریان سه دهه تلاطم در افغانستان بارها تغییر جهت و موضع داده است.


نیروهای شورشی چاد کاخ ریاست جمهوری را محاصره کردند

نیروهای شورشی چاد که به طرز غافلگیرانه ای از مرزهای سودان گذشته انجامنا پایتخت چاد را تسخیر کرده اند تاکنون نتوانسته اند کاخ ریاست جمهوری را تسخیر کنند. خبرگزاری فرانسه گزارش کرد نبرد میان شورشیان و ارتش در اطراف کاخ ریاست جمهوری ادامه دارد، اما همزمان «مهامات نوری» رهبر شورشیان با درخواست آتش بس فوری از سوی معمر قذافی رئیس جمهوری لیبی موافقت کرده است. هرچند یک سخنگوی شورشیان گفت: «باید دو رهبرِ دیگرِ شورشیان نیز با این آتش بس موافقت کنند.» ادریس دبیدو هزار شورشی مسلح که کاخ ریاست جمهوری را در محاصره خود دارند تاکنون نتوانسته اند «ادریس دبی» رئیس جمهوری چاد را به تسلیم وادارند. شورشیان می گویند ادریس دبی طی حکومت ?? ساله اش با واگذاری درآمدهای نفت چاد به اطرافیانش فساد را در کشور گسترش داده و قانون اساسی چاد را نیز زیر پا گذاشته است. نظامیان فرانسوی مستقر در منطقه گفته اند همه شهروندان فرانسوی را از مستعمره پیشین خود تخلیه کرده اند، اما هنوز ??? نفر در سه سفارتخانه خارجی در حومه پایتخت بسر می برند. دولت ایالات متحده امریکا نیز گفته است سفارتخانه خود را در انجامنا تخلیه کرده، اما وقایع را از نزدیک دنبال می کند.

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( دوشنبه 86/11/29 :: ساعت 7:0 عصر )
»» روزنامه لس آنجلس تایمز از کاندیداتوری جان مک کین و باراک اوباما

روزنامه لس آنجلس تایمز از کاندیداتوری جان مک کین و باراک اوباما حمایت کرد

چهار کاندیدای عمده ریاست جمهوری آمریکا در آستانه زورآزمائی سیاسی هفته آینده که درجریان آن بیش از ?? ایالت آمریکا انتخاباتی مقدماتی برگزارخواهند کرد و در اصطلاح " سوپرسه شنبه " نامیده می شود، به مبارزات انتخاباتی خود در سراسر آمریکا ادامه می دهند. روزنامه لوس آنجلس تایمز روزجمعه ازسناتور جمهوری خواه جان مک کین و سناتور دمکرات باراک اوباما اعلام پشتیانی کرد. این اعلام پشتیانی حائزاهمیت است و هنگامی که رای دهندگان در انتخابات مقدماتی روز سه شنبه آینده درایالت مهم کالیفرنیا از لحاظ انتخاباتی به پای صندوق های رای می روند می تواند ابرازحمایت بیشتری را برای این دو کاندیدا کسب کند. سناتوراوباما برای کسب نامزدی حزب دمکرات با رقابت شدید هیلری کلینتون سناتور دمکرات ایالت نیویورک مواجه است و سناتور مک کین برای کسب نامزدی حزب جمهوری خواه با میت رامنی فرماندار پیشین ایالت ماساچوستس رقابت می کند. کاندیداهای جمهوری درانتخابات مقدماتی ایالت مین نیزدرحال رقابت هستند که از روزجمعه آغازشده است وتا امروزیکشنبه ادامه دارد.


اجلاس سه روزه اتحادیه آفریقا با محکوم ساختن حمله شورشیان به چاد به پایان رسید

          جاکایا کیکویت اتحادیه آفریقا با محکوم ساختن حمله شورشیان به چاد، اجلاس سه روزه خود را به پایان برد. اجلاس ابتدای کارخود را در روزپنجشنبه گذشته به بحث درباره ناآرامی های دوران پس ازانتخابات درکنیا اختصاص داد، اما به دنبال پیشروی نیروهای شورشی در چاد و ورود آن ها به پایتخت این کشور، روزهای جمعه و شنبه رسیدگی به اوضاع چاد در کانون مباحثات اجلاس اتحادیه آفریقا قرارگرفت. جاکایا کیکویت Jakaya Kikwete رئیس جمهوری تانزانیا روز جمعه به عنوان رئیس جدید اتحادیه آفریقا انتخاب شد. آقای کیکویت روز شنبه به خبرنگاران اظهار داشت اگرشورشیان چاد در کار خود موفق شوند، چاد تا زمان عادی شدن اوضاع و برقراری دمکراسی، از اتحادیه آفریقا اخراج خواهد شد. اتحادیه آفریقا در اعلامیه پایان خود نسبت به آشوب های کنیا و تنش های جاری در جزایر کومورو در اقیانوس هند ابراز نگرانی کرد.


انفجار اتوبوسی در سریلانکا ده ها تن را کشته یا زخمی کرد

ارتش سریلانکا می گوید وقوع انفجاری در یک اتوبوس غیرنظامی در مناطق مرکزی سریلانکا دست کم ?? نفر را به هلاکت رسانید و بیش از ?? نفر را مجروح ساخت. این انفجار روزشنبه درشهر دامبولا Dambulla در فاصله تقریبا ??? کیلومتری کلمبو پایتخت سریلانکا روی داد. اتوبوس حامل دست کم ??? مسافر بود که عازم شرکت در یک مراسم مذهبی بودند. ماهیندا راجاپاکسه Mahinda Rajapakse رئیس جمهوری سریلانکا طی بیانیه ای این بمب گذاری را محکوم ساخت و شورشیان ببر تامیل را مسئول آن دانست. رئیس جمهوری از اکثریت سینهالی مردم سریلانکا خواست که آرامش خود را حفظ کنند و نسبت    ماهیندا راجاپاکسه به این حمله ددمنشانه واکنش نشان ندهند. شورشیان ببرتامیل هنوز نظری نسبت به این اظهارات ابراز نداشته اند و مسئولیت خود را در قبال این حمله نیز برعهده نگرفته اند. دولت سریلانکا در ماه ژانویه گذشته رسما از قرارداد آتش بس سال ???? با شورشیان که با میانجیگری نروژ به دست آمده بود، خارج شد.


نخست وزیرعراق بر تداوم مبارزه با تروریست ها تاکید کرد

نوری المالکی نخست وزیرعراق می گوید بمب گذاری های انتحاری دوگانه ای که روز جمعه ?? را در بغداد از پای درآورد، ارتش عراق را از هدف خود در برقراری امنیت در کشور منحرف نخواهد کرد. آقای المالکی روز شنبه طی بیانیه ای اعلام کرد نیروهای عراق به درهم کوبیدن تروریست ها و قرارگاه های آنان همچنان ادامه خواهند داد. بمب گذاری های تقریبا همزمان روز جمعه در دو بازار فروش جانوران اهلی در بغداد، مرگبارترین حمله در پایتخت عراق پس از ماه ها بود. مقامات عراق می گویند انفجارها به وسیله دو زن معلول از نظر روانی صورت گرفت که مواد منفجره به بدن آن ها بسته شده بود و از راه دور کنترل می شد. ارتش آمریکا، گروه القاعده در عراق را مسئول بمب گذاری ها دانسته است. در همین حال نخست وزیر عراق برای گفتگو با مقامات نظامی و سیاسی درباره طرح یک تهاجم گسترده علیه جنگجویان القاعده در شمال عراق، به شهر موصل رفته است.


آمریکا به رغم مخالفت روسیه، به استقرارسیستم دفاع موشکی در اروپا نزدیک می شود

یک مقام روسیه میگوید مسکو معتقد است آمریکا از سیستم دفاع موشکی به عنوان ابزاری برای جاسوسی از زرادخانه اتمی روسیه استفاده خواهد کرد. سرگئی کیسلیکا معاون وزارت امورخارجه روسیه امروز به خبرگزاری اینترفکس گفت قصد نهائی این سیستم نظارت بر سیستم های بازدارنده روسیه است. وزیر امورخارجه لهستان روز جمعه گفت وی بطور اصولی با آمریکا در باره برنامه استقرارسیستم دفاع موشکی در لهستان به توافق رسیده است.  آمریکا در نظر دارد برای محافظت علیه حملات موشکی دولت های موسوم به یاغی و قانون شکن، نظیر جمهوری اسلامی ایران، ده موشک رهگیر را در لهستان، و رادار هدایت کننده آنها را در جمهوری چک مستقر کند.  روسیه قویا با سیستم دفاع موشکی آمریکا که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مدعی است مرکز و شرق اروپا را بی ثبات میکند، مخالف است.

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( شنبه 86/11/27 :: ساعت 10:0 عصر )
»» دور دوم انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری صربستان برگزار شد

دور دوم انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری صربستان برگزار شد

بوریس تادیچ دور دوم انتخاباتِ ریاست جمهوری صربستان که رسانه ها آن را حرکت بر لبه تیغ نامیده اند با شرکت ?? میلیون رای دهنده و با حضور رسانه ها و ناظران بین المللی انتخابات برگزار شد تا یکی از دو رقیب بتواند سکان رهبری صربستان را در یکی از دشوارترین دورانِ پس از سرنگونی اوسلوبودان میلوسویچ برعهده گیرد. از یک سو تومیسلاو نیکولیچ، رهبر حزب بنیادگرای میهنی صربستان، قراردارد که از پیروان اوسلوبودان میلوسویچ رهبر جنگهای خونین دهه نود بالکان که خواهان اتحاد با فدراسیون روسیه به منظور مقابله با اتحادیه اروپا و جدایی کوسوو است. نیکولیچ که با تهییج صربها حول محور جدایی کوسوو که آن را دشمنی آشکار کشورهای غربی با صربستان ارزیابی کرده توانسته مسائل معیشتی مردم صلح و توسعه اقتصادی صربستان را به حاشیه افکار عمومی براند.  او با هرگونه جدایی کوسوو بشدت مخالفت کرده و گفته است کوسووی مستقل را به انزوای کامل خواهد کشاند و از دیگر سو گفته است حاضر نیست دردسرهای پیوستن به اتحادیه اروپا را تحمل کند و به بلوک فدراسیون روسیه خواهد پیوست که متحد طبیعی صربستان در برابر کشورهای غربی است. از دیگر سو، بوریس تادیچ رئیس جمهوری قراردارد که به منظور برقراری صلح پایدار و توسعه اقتصادی و اجتماعی صربستان سیاست پیوستن کشورش به اتحادیه اروپا را دنبال کرده اما با مشکل جدایی کوسوو روبروست، که از سوی بنیادگرایان صرب بعنوان ضروری ترین مسئله مردم تبلیغ می شود. از این رو او نیز از برداشتن گامهای اساسی بسوی اتحادیه اروپا و اجرای اصلاحات اساسی در ساختار کهنه دولتی صربستان و حل مسئله کوسوو خودداری کرده تا مانع تحریک افکار عمومی داخلی از سوی حزب بنیادگرایش شود که می تواند آتش جنگ دیگری در بالکان را شعله ور کند. بنا به این دلایل بوریس تادیچ در آخرین همآوردیهای انتخاباتی دربازدید دوباره اش از مناطق صرب نشین کوسوو نسبت به کشته شدگان شهروندان صرب آنجا ادای احترام کرد و گفت حفظ جان صربها وظیفه اساسی اوست. رهبران آلبانی تبار کوسوو نیز بر موقعیت بوریس تادیچ آگاهند و از این رو به پشتیبانی از او اعلام کرده اند در صورت پیروزی بوریس تادیچ، رهبر حزب دمکراتیک و رئیس جمهوری کنونی صربستان، اعلام استقلال یکجانبه کوسوو را به منظور هماهنگی با اتحادیه اروپا به تعویق خواهند انداخت. این پشتیبانی ها به بوریس تادیچ کمک کرده تا در انتخابات بتواند رای دهندگان مخالف استقلال کوسوو را که ضمناً خواهان ادامه آرامش و ثبات صربستانند بسوی خود جلب کند که در آخرین نظرسنجی ها این تاثیر نمایان شده و بوریس تادیچ را برنده این رقابت نشان می دهد. انتخابات روز یکشنبه که با حضور رسانه ها و ناظران بین المللی برگذار شد همه پرسی بزرگی ارزیابی شده که طی آن مردم صربستان نشان خواهند داد آیا خواهان پیوستن به اتحادیه اروپا و تقویت صلح و ثبات صربستان هستند یا راه بازگشت به گذشتهِ خونینِ جنگهای بالکان را در پیش خواهند گرفت.


باراک به پشتیبانی از دولت اولمرت ادامه می دهد

اهود باراکاهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل و رهبر حزب کارگر، می گوید در پی انتشار گزارش وینوگراد و انتقاد از عملکرد دولت و ارتش در جنگ لبنان قصد ندارد از پشتیبانی از دولت اهود اولمرت دست بردارد بلکه ترجیح می دهد در کابینه بماند و مشکلات پیش رو را حل کند. این تصمیم وزیر دفاع اسرائیل نامنتظره نبود، اما با اعلام آن از سوی اهود باراک هرنوع گمانه زنی در این باره منتفی شد ونشان داد که تهدیدی آنی متوجه کابینه و شخص نخست وزیر کابینه ای نیست که خودرا به امضای صلح با فلسطینی ها در سال جاری مسیحی متعهد ساخته است. باراک در تابستان گذشته و پیش ازآنکه جای امیر پرتز، رهبر پیشین حزب کارگر، را در حزب و کابینه بگیرد گفته بود درمقام رهبر حزب کارگر خواهان استعفای کابینه و برگزاری انتخابات تازه پارلمانی خواهد شد. اما روز یکشنبه دلایل ماندن خود و حزبش در کابینه ائتلافی را به این ترتیب شرح داد. وی گفت، «چرا می مانم؟ درپست وزارت دفاع می مانم چون می دانم اسرائیل با چه نوع چالشهائی رو به روست: غزه، حزب الله، سوریه و ایران و نیز بازسازی ارتش و فرایند سیاسی. گزارش وینوگراد گزارشی سخت بود، جمع بندی ها و بازتابها زیاد بوده. هم در حوزه شخصی و هم در قلمرو اخلاقی. من می خواهم بموقع با همه اینها برخورد کنم. و در باره زمان برگزاری انتخابات تصمیم بگیرم.» در گزارش تحقیق وینوگراد از شخص نخست وزیر در رابطه با جنگ لبنان انتقاد نشده، اما دولت و ارتش به خاطر ناکامیها و ایرادها ی جدی مورد انتقاد واقع شده اند.  اگر اهود باراک و حزب او با ?? نماینده در پارلمان و ?? وزیر در کابینه از دولت ائتلافی به نخست وزیر اهود اولمرت کناره بگیرند، نخست وزیر اکثریت پارلمانی کنونی خودرا از دست می دهد و باید انتخاباتی تازه در اسرائیل برگزار شود. اما با توجه به نظرسنجی ها و اینکه حزب کارگر ازمقبولیت عامه برخوردار نیست، آقای باراک ترجیح داده در کابینه بماند. بنا به نظر خواهیها چنانچه همین امروز انتخابات برگزار شود حزب لیکود به رهبری بنیامین ناتانیاهو، چهره تندرو اسرائیل و نخست وزیر پیشین، به پیروزی می رسد. اهود باراک گزارش وینوگراد را فرصتی برای اصلاح کمبودها می داند. وی گفت، «گزارش، یک فرصت برای تصحیح مسائل برملا شده است، و امکان بهبود و بازسازی آنها در صورت لزوم و حرکت دادن اسرائیل به پیش.»


در حمله انتحاری جمعه به پاسگاه نظامی در پاکستان ? سرباز کشته و ? سرباز مجروح شدند

ارتش پاکستان بمب گذاری انتحاری در یک پاسگاه گشت نظامی آن کشور را بررسی می کند. در حمله انتحاری روز جمعه به یک پاسگاه نظامی در شمال وزیرستان ? سرباز کشته و ? سرباز دیگر مجروح شدند.  این پاسگاه در سه کیلومتری مکانی قرار داشت که اخیرا مورد حمله موشکی ایالت متحده قرار گرفت که به کشته شدن ابو لیث اللیبی یکی از فرماندهان القاعده انجامید. به گفته ناظران محلی، راننده یک وانت اتومبیل خود را به این پاسگاه کوبید که موجب انفجار سهمگینی شد. این بمب گذاری انتحاری، آتش بس یک جانبه ای را که دو ماه قبل از سوی شورشیان اعلام شده بود شکست.


المالکی: ستیزه گران به موصل در شمال غربی عراق پناه آورده اند

اهالی بغداد در تمیز کردن محل بازار که روز جمعه مورد انفجار قرار گرفت شرکت می کنندنوری المالکی، نخست وزیر عراق، می گوید ستیزه گران برای فرار از حملات تهاجمی نیروهای تحت رهبری آمریکا در بغداد و حومه آن به شهر موصل در شمال غرب عراق پناه آورده اند. نخست وزیر عراق توجه خود را به موصل معطوف کرده و آمادگی نیروهای امنیتی آن کشور را در مقابله با آنچه وی آخرین موضع نیروهای القاعده در عراق خواند اعلام کرد. وی روز گذشته با فرماندهان نظامی و مقامات سیاسی در موصل دیدار و به بحث در باره ی حمله ی طراحی شده علیه القاعده پرداخت. مالکی سپس در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت، «من به تمام آنانی که توسط القاعده گول خورده اند اعلام می کنم که در مواضع خود تجدید نظر کرده و به دادن شعارهای انحرافی پایان دهند.» نیروهای عراقی در حال حرکت بسوی موصل هستند تا در حمله ای که مالکی از آن بعنوان حمله قاطع علیه القاعده نام برده شرکت کنند. در حمله ای که بدین منظور از ماه گذشته در استانهای شمالی عراق آغاز شده دهها هزار نفر از نیروهای ائتلاف شرکت دارند. در همین حال، با وقوع انفجارهای جدیدی که در روز جمعه و در بازارهای روز صورت گرفت برخی از عراقیان خواستار افزایش امنیت در بازارهایی شدند که در محوطه باز داد و ستد می کنند. انفجارهای روز جمعه یکی از مرگبارترین حملات در چند ماه ِ گذشته در بغداد بود. ارتش آمریکا القاعده عراق را مسئول این بمب گذاریها می داند که بنا به گفته مقامات در آن مواد منفجره بسته شده به دو زن ِ عقب افتاده ذهنی بوسیله دستگاه کنترل از دور در بازار منفجر و نزدیک به یک صد نفر را کشت. ستار ابو مرتضی یکی از شاهدان حادثه گفت، زنی از یک اتوموبیل پیاده شد و بسوی ساندویچ فروشی رفت و ساندویچی خرید و خورد. بعضی که تصور می کردند او گدایی می کند به وی پول می دادند، امّا او از گرفتن پول امتناع می کرد. بمحض اینکه اتومبیلی که زن از آن پیاده شده بود حرکت کرد انفجار روی داد. ابو حمزه، دیگر شاهد عینی، گفت زنی را در یک متر و نیمی خود دیده است که رفتاری غیر عادی داشته، امّا دیوانه نبود. این زن چیزی در دست حمل نمی کرد و حرکتی از خود نکرد که دال بر انفجار بمب توسط او بوده باشد. وی به محض اینکه وارد فروشگاهی شد انفجار روی داد. با اینهمه ژنرال جفری هموند، فرمانده ارشد نیروهای آمریکا در بغداد، می گوید با آنچه وی مشاهده کرده بنظر نمی رسد که این دو زن می خواستند شهید شوند و القاعده از آنان برای این حملات هولناک استفاده کرده است. ژنرال هاشم قنبر، فرمانده عملیاتی بغداد، نیز معتقد است که القاعده با ربودن افراد مریض و روانی از آنان برای انجام جنایات غیر انسانی استفاده می کند.


دو امدادگر پاکستانی صلیب سرخ در مسیر تنگه خیبر به مرز افغانستان ناپدید شدند

دو امدادگر پاکستانی در یک منطقه قبیله ای نزدیک به مرز افغانستان ناپدید شده اند.  مقامات کمیته بین المللی صلیب سرخ میگویند این دو روز شنبه با اتوموبیل از مسیر تنگه خیبر بسوی مرز با افغانستان درحرکت بودند که ارتباط با آنان قطع شد.  به گفته یک مقام این کمیته در اسلام آباد، جستجو شروع شده است. منطقه خیبر، یکی از پایگاههای ستیزه گران طالبان طرفدار القاعده است.


اختلافات قومی، وجود اسلحه در دست مردم و بیکاری فضای کوسوو را متشنج کرده است

شهر میترو ویچا که در ?? کیلومتری شمال پریستینا مرکز کوسوو قرار دارد زمانی دارای بزرگترین معدن سرب و کارخانه ذوب فلزات اروپا به حساب می آمد و ????? صرب و آلبانی تبار در آن به کار اشتغال داشتند. ولی این مجتمع معادن و کارخانه های ذوب فلز که موسوم به تربچا است از سال ???? بدلیل اختلاف بر سر مالکیت و بدهیهای آن فعال نیست. به گفته جرالد گالوچی یکی از مدیران سازمان ملل متحد در کوسوو هم اکنون ?? درصد مردم میترو ویچا بیکار هستند. او می گوید، «مردان جوان در کافه ها می نشینند زیرا امیدی به یافتن کار ندارند. و مردان میان سالی که می توانستند به راحتی زندگی خانواده خود را اداره کنند اکنون به سختی این کار را انجام می دهند.» ولی شهردار میترو ویچا امیدوار است روزی در این شهر روح تازه ای دمیده شود و بیکاران بی شمار آن به کار گمارده شوند. از زمان خروج نیرو های صرب از کوسوو رودی که در میترو ویچا جاری است آن را به دو بخش تقسیم کرده است. اقلیت صرب در شمال رود و اکثریت آلبانی تبار در جنوب آن مسکن دارند و این شهر در تنش قومی که هر لحظه امکان انفجار دارد به سر می برد. مشکل دیگری نیز صلح را در این شهر تهدید می کند. جرالد گالوچی می گوید، «همه در این جا اسلحه دارند و متاسفانه این اسلحه ها برای آغاز یک جنگ دیگر کافی است.» بین صرب ها و آلبانی تباران این شهر هیچگونه تماسی وجود ندارد و علیرغم حضور نیرو های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای حفظ صلح در این شهر، فضای آن آلوده به تنش است و این هراس وجود دارد که اختلافات قومی، بیکاری، و وجود اسلحه در منازل موجب تحریک مردم و برخورد های آتی شود، بخصوص که صرب تباران کوسوو اعلام استقلال آن را به رسمیت نخواهند شناخت و با آن مخالفت خواهند کرد.


یک زن با بمب گذاری انتحاری در ایستگاه راه آهن پایتخت سری لانکا یازده نفر را کشت

ارتش سری لانکا میگوید یک بمب گذار انتحاری زن، امروز، یکشنبه، با منفجر کردن خود در یک ایستگاه اصلی قطار در کلمبو، پایتخت آن کشور ، دست کم یازده نفر را کشت، و قریب صد نفر دیگر را مجروح کرده است .. شاهدان میگویند این زن بمب همراه خود را در سالن مملو از جمعیت ایستگاه قطار شهری منفجر کرد. امدادگران از وجود اطفال در میان قربانیان خبر داده اند. . ارتش میگوید حدس میزند شورشیان موسوم به ببرهای تامیل این انفجار انتحاری را ترتیب داده بودند. امروز، اندکی پیشتر، چند نفر نیز در باغ وحش کلمبو در انفجار یک نارنجک مجروح شده بودند.  دیروز نیز در انفجار یک اتوبوس در مرکز سری لانکا هجده نفر کشته شدند.  سری لانکا روز دوشنبه شصتمین سال استقلال خود را برگزار میکند


در تیراندازی های شمال باختری پاکستان، چند مامور پلیس و شورشی کشته شدند

مقامات پاکستان می گویند در جریان ساعت ها مبادله تیراندازی در شمال باختری پاکستان، ? مامور پلیس و ? شورشی کشته شدند. این زد و خورد روز شنبه در خانه ای در فاصله تقریبا ?? کیلومتری شهر پیشاور و پس از آن روی داد که پلیس یک مخفیگاه مظنون شورشیان را مورد حمله قرارداد. به گفته پلیس، شورشیان حاضربه تسلیم نشدند و با پرتاب نارنجک و شلیک راکت، پلیس را به رویاروئی وادار ساختند. دو مامور پلیس جان خود را از دست دادند و دست کم یک نفر مجروح شد. این حادثه یک روز پس از یک حمله انتحاری روی می دهد که حمله کننده در جریان آن اتومبیل حامل مواد منفجره خود را به یک پاسگاه نظامی در منطقه قبیله ای وزیرستان شمالی فرو کوبید و پنج سرباز پاکستانی را ازپای درآورد. درحالی که نیروهای هوادار طالبان و القاعده با عبور از مرز افغانستان در شمال باختری پاکستان موضع گرفته اند، خشونت های جاری در این منطقه ظرف سال گذشته افزایش یافته است.


یک رهبر حماس گفت درخواست مصر برای کنترل ورود فلسطینیان به مصر را پذیرفت

یک رهبرارشد گروه فلسطینی حماس می گوید گروه وی درخواست های مصر را در زمینه کنترل سیل ورود فلسطینیان به مصر از گذرگاه مرزی نوارغزه پذیرفت. محمود الزهر Mahmoud al-Zaha رهبرارشد حماس روز شنبه اظهارداشت پیش بینی می کند که مصر از امروز یکشنبه بستن مرز خود را با نوار غزه آغاز کند. مقامات مصرنسبت به توافق خود با حماس در این زمینه هنوز نظری ابراز نداشته اند. آقای الزهر این اظهارات را به دنبال گفتگوهای خود با مقامات مصر در قاهره و بازگشت به نوارغزه به عمل آورد و افزود که روند برقراری کنترل مجدد گذرگاه مرزی به تدریج صورت خواهد گرفت. از زمان اقدام ستیزه جویان حماس درمنفجرساختن بخشی از جدار مرزی میان مصر و نوارغزه در ?? ماه ژانویه تاکنون، صدها هزار تن از فلسطینیان بر اثر محاصره اسرائیل وارد مصرشده اند. فلسطینیان بیم آن را دارند که با بسته شدن مرز نتوانند برای خرید مایحتاج خود وارد مصر شوند.





نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( شنبه 86/11/27 :: ساعت 9:0 عصر )
»» دادگاهی در نیجر، وثیقه روزنامه نگار متهم به ارتباط با شورشیان را

دادگاهی در نیجر، وثیقه روزنامه نگار متهم به ارتباط با شورشیان را نپذیرفت

یک دادگاه در نیجر وثیقه روزنامه نگاری را که در ماه سپتامبر به ظن داشتن ارتباط با شورشیان توارگ Tuareg بازداشت شده بود، نپذیرفت. دادگاه تجدید نظر نیجر روز سه شنبه علیه آزادی به قیدِ ضمانتِ موسی کاکا رأی داد. این دادگاه تجدید نظر همچنین رأی قاضی دادگاه بَدوی را دائر بر اینکه از گفتگوهای تلفنی متهم نمیتوان به عنوان مدرک استفاده کرد نپذیرفت و آن را ردکرد. کاکا رئیس یک ایشتگاه خصوصی رادیویی نیجر و خبرنگار رادیو بین المللی فرانسه است.


بزرگترین زیان شرکت اتومبیل سازی جنرال موتورز

شرکت اتومبیل سازی جنرال موتورز اعلام کرد بزرگترین زیان را متحمل شده است. زیان این شرکت در سال ???? نزدیک به ?? میلیارد و هفتصد میلیون دلار بوده است. جنرال موتورز اعلام کرد به منظور تجدید نظر در سازمان شرکت بیش از ?? هزار کارگر روز مزد در ایالات متحده آمریکا را بازخرید خواهد کرد. با این حال، شرکت میگوید فروش ماه نخست سال جاری نسبت به ماه مشابه سال دو درصد بیشتر بوده است. دانا پرینو سخنگوی کاخ سفید زیان جنرال موتورز را " کلان " خواند اما نسبت به نتیجه تلاشهایی که در جهت تجدید سازمان شرکت بعمل میآید اظهار خوشبینی کرد.   


استرالیا یکصد و پنجاه نیروی نظامی و انتظامی به تیمورشرقی اعزام داشت

در پی سوء قصد به جان رهبر تیمور شرقی، استرالیا یکصد و پنجاه نیروی نظامی و انتظامی را همراه با یک ناو جنگی برای تقویت نیروهای امنیتی بین المللی در آن کشور اعزام کرد. شورای امنیت سازمان ملل متحد ضمن محکوم کردن ترور رئیس جمهوری تیمور شرقی از مردم آن کشور خواست تا با حفظ آرامش، سعی کنند تا امنیت و ثبات را به کشور بازگردانند. در همین حال در داروین استرالیا، پزشکان معالج هوزه راموس هورتا رئیس جمهوری تیمور شرقی که در بیمارستانی درآن کشور تحت درمان قرار دارد، وضعیت وی را همچنان وخیم ولی ثابت، اعلام کرده اند.


سپاسگزاری عراق از روسیه برای بخشودگی ?? میلیارد دلار از بدهی آنکشور

یک روز پس از اعلام بخشودگی دوازده میلیارد دلار از بدهی عراق به روسیه که نود و سه درصد از مجموع بدهی های آن کشور را شامل می شود، هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق مراتب سپاسگزاری کشورش را از این اقدام روسیه بعمل آورد. آقای زیباری گفت که این بخشودگی بنا به خواست کشورهای عضو کلوپ پاریس صورت گرفته است که روسیه نیز در آن شرکت دارد. چنین بنظر می رسد که این اقدام سخاوتمندانه روسیه با هدف کمک عراق به شرکتهای روسی در برنده شدن در کنتراتهای تجاری در آن کشور باشد. امّا هوشیار زیباری امروز در یک کنفرانس خبری گفت که مسئله بخشودگی بدهی های عراق از طرف روسیه و امیدهایی که شرکتهای روسی در عراق دارند، دو مطلب کاملاً جدا از یکدیگر است. با اینهمه آقای زیباری به خبرنگاران گفت درها بروی شرکتهای روسی باز است و آنان می توانند در یک رقابت عادلانه با دیگران شرکت کنند. بدهی های باقیمانده از زمان حکومت صدام حسین به شصت میلیارد دلار بالغ می شود و ایالات متحده با پیشگام شدن در بخشودگی بدهی های آن کشور از دیگر کشورها نیز خواسته است تا در این امر سهیم شوند. در سال ???? روسیه و سایر کشور های طلبکار از عراق تعهد کردند که در مجموع هشتاد درصد از بدهی های آن کشور را ببخشند.


نگاهی به خبرهای ایران

انجمن دانشجویان دانشکده خبر که با مجوز دانشکده و بدون مجوز دانشگاه جامع کاربردی فعالیت میکرد، لغو مجوز شد. یکی از فعالین دانشجویی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، خاطر نشان کرده است که مسئولان دانشکده با بیان اینکه دانشکده در موقعیت حساسی است، علاوه بر ندادن مجوز برای نشریات دانشجویی، از هرگونه فعالیت سیاسی در دانشکده جلوگیری کرده و به هیچ تشکلی مجوز فعالیت نمی دهند. *****  بنا به گزارشهای رسیده جمعی از کارگران کارخانه سراب بافت آذربایجان شرقی در اعتراض به آنچه عدم دریافت هفده ماهه حقوق می نامیدند، مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. بنا بر گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، تجمع کنندگان که خود را نماینده پانصد کارگر این کارخانه معرفی کرده اند، خواستار رسیدگی به مشکلات خود شده اند. بنا به گفته یکی از نمایندگان کارگران، مدیران کارخانه سراب بافت می گویند؛ جهت پرداخت حقوق، پول نداریم و صنعت نساجی در حال ورشکستگی است. و این در حالی است که تولیدات را پیش فروش کرده اند. ***** عطا کشاورز بازیگر تلویزیونی جمهوری اسلامی در استان کهکیلویه وبویر احمد دراثر شلیک مأموران نیروی انتظامی بقتل رسید. وی که دوسال پیش زندانی شده وسپس به مرخصی رفته بود ، پس ازانقضای مهلت داده شده از بازگشت به زندان خودداری ورزید . گزارش ها میگویند درمنطقه "دلی خلیفه" دراستان کهکیلویه وبویر احمد دهها مأمور انتظامی محل سکونت وی را محاصره کردند وبا شلیک دهها گلوله واستفاده از گاز اشک آور، وی را بقتل رساندند. عطا کشاورز دو سال قبل، درپی اختلافات محلی با نیروی انتظامی درگیرشد که طی آن یک مأمورمجروح شد وی پس ازدرمان مأمور از زندان آزاد گردید. ***** در حالی که عملکرد و برخورد نیروهای انتظامی با مردم طی سالجاری با انتقادهای فراوانی مواجه شده، اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروهای انتظامی با اشاره به ساخت مراکز انتظامی درکوچه ها و محله ها و حضور نیروهای انتظامی در محلات، از اجرای طرح تازه ای در سال آینده خبر داد. پس از اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی در سالجاری، فرمانده نیروی انتظامی با اعلام اینکه امسال حدود شصت هزار تن با اصلاح ساختار، از ستادها و بخشهای پشتیبانی، به یگانهای صنفی و عملیاتی اضافه شدند، اعلام کرده است که سال آینده، سال پیشگیری و اجرای طرح امنیت محله محور خواهد بود. ***** سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده است ??? تن از داوطلبان رد صلاحیت شده نمایندگی مجلس هشتم تایید صلاحیت شده اند. ***** جلوه جواهری از اعضای کمپین یک میلیون امضا، بار دیگر با ابلاغیه کتبی به دادیاری ویژه امنیت دادسرای انقلاب اسلامی احضار شده است. پیشتر جلوه جواهری به علت شرکت در تجمعی اعتراض آمیز، مدت ?? روز در بازداشت بسر برد و سرانجام در تاریخ دوازدهم دیماه با ضمانت نامه بانکی آزاد شد. ***** بنا به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک، طبق مطالعات علمی انجام شده یک سوم کودکان زیر شش سال استان مرکزی از سوء تغذیه رنج میبرند.


اعتراض صدها تن از اساتید دانشگاهها و فعالین حقوق بشر به لغو مجوز ماهنامه زنان

صدها تن از اساتید دانشگاهها، فعالین حقوق بشر، شخصیتهای فرهنگی و برندگان جایزه صلح نوبل از ایران، آمریکا و دیگر نقاط جهان در بیانیه ای که روز گذشته تسلیم مقام های ایرانی نموده اند، نسبت به لغو مجوز ماهنامه زنان اعتراض کرده و خواستار انتشار دوباره این مجله شدند. این بیانیه خطاب به رهبر جمهوری اسلامی ایران، رئیس قوه قضائیه، رئیس جمهوری، رئیس مجلس شورای اسلامی و محمد خزاعی نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد نوشته شده است. امضا کنندگان این بیانیه لغو امتیاز ماهنامه زنان را مصداق بارز نقض آزادی بیان دانسته اند که با هیچ معیاری قابل قبول نیست. در این بیانیه همچنین آمده است که از نظر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، هیئت نظارت بر مطبوعات، اختیار لغو مجوز ماهنامه زنان را نداشته است و خواهان انتشار دوباره این نشریه شده اند. امضا کنندگان این بیانیه که در میان آنان نام یورگن هابرماس فیلسوف آلمانی هم به چشم میخورد، از کاهش سقف تحمل مسئولان نسبت به طرح مطالبات زنان انتقاد شده است. مجله هشتم بهمن ماه سالجاری، به دلیل آنچه که از سوی خبرگزاری فارس، به مخاطره انداختن سلامت روحی، فکری و روانی مخاطب عنوان شد، لغو امتیاز گردید. این خبرگزاری همچنین خبر توقیف و لغو امتیاز ماهنامه عصر پنجشنبه را نیز هفته گذشته منتشر کرد.


تام لانتوس بازمانده هولوکاست و عضو مجلس نماینده گان آمریکا درگذشت

تام لانتوس، تنها بازمانده هولوکاست، که به عضویت مجلس نمایندگان آمریکا رسیده بود در سن هشتاد سالگی زندگی را بدرود گفت. ماه پیش، لانتوس، نماینده ایالت کالیفرنیا، که به بیماری سرطان دچار شده بود، اعلام کرد که، پس از چهارده دوره، دیگر در انتخابات آینده مجلس شرکت نخواهد کرد. دفتر وی روز دوشنبه اعلام کرد مرگ او ناشی از سرطان بوده است. کاخ سفید و کنگره آمریکا، به احترام او، پرچمها را به حال نیم افراشته درآوردند. لانتوس، از پدر و مادر یهودی در بوداپست زاده شد. شانزده ساله بود که نیروهای نازی مجارستان را اشغال کردند و او از اردوگاه کار اجباری نازیها گریخت و تحت حمایت رائول والنبرگ دیپلمات سوئیسی، که جان هزاران یهودی را نجات داده بود، قرار گرفت. بیشتر اعضای خانواده او در جنگ جان دادند. لانتوس، ماه پیش، هنگام اعلام بازنشستگی خود گفت تنها در ایالات متحده آمریکا است که یک بازمانده فقیر هولوکاست توانسته است به تحصیلات دست یابد، خانواده تشکیل دهد، و افتخار سی سال خدمت در مقام عضویت کنگره را بدست آورد. لانتوس هوادار حقوق بشر و آزادیهای مدنی بود. از زندگی زناشویی شصت ساله وی دو دختر باقی مانده است.


اجلاس وزیران دارایی اتحادیه اروپا در بلژیک

وزیران دارایی اتحادیه اروپا روز سه شنبه برای تشکیل اجلاس شورای اقتصادی موسوم به "اکوفین" وارد بروکسل شدند. اکوفین قرار است اثرات هرج و مرج مالی و نیز رشد پایین تر از حد انتظار را که در جهان پیش آمده است ارزشیابی و بررسی کند. ووتر باسVouter Bos، وزیر دارایی آلمان در جمع خبرنگاران گفت برداشت فرانسویها برای رسیدن به اهداف اتحادیه تا سال ???? مثبت بوده است. آندره بایوک Andrej Bajukوزیر دارایی اسلوانی و رئیس شورا،  دستاوردها و تحقق هدفهای میان مدت اتحادیه را ستود؛ و گفت: "بطورکلی شانزده عضو اتحادیه اروپا به هدفهای میان مدت خود رسیده اند، و ما برای مقابله با آشفتگی مالی و تحولاتی مانند آنچه که امروز شاهد آن هستیم نسبت به گذشته آمادگی بیشتری داریم." در جلسه روز سه شنبه وزیران دارایی این مسأله را نیز مورد بررسی قراردادند که چگونه یازده کشور عضو اتحادیه ، از جمله آلمان و سوئد و بریتانیا توانسته اند بودجه بدون کسری را تنظیم کنند. وزیران شرکنت کننده در جلسه همچنین دستور کار کنفرانس سران اتحادیه اروپا را در مارس آینده در بروکسل بررسی کردند و پیرامون گامهایی که اتحادیه باید در جهت تحقق هدفهای مربوط به تغییرات اقلیمی بردارد تبادل نظر کردند. اقتصاد جهان خود را برای مقابله با رکود احتمالی آمریکا و بحران مالی ناشی از آن آماده میکند؛ و اتحادیه اروپا کشورهای عضو را تشویق به صرفه جویی در مصارف بودجه ای کرده است. اتحادیه همچنین اعطای تخفیفهای مالیاتی فرانسه را که بیش از هجده میلیارد دلار برای بودجه فرانسه هزینه در برخواهد داشت تصویب نکرده است.


دور تازه مذاکرات بین ایران و آمریکا طی چند روز آینده برگزار میشود

دور تازه مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و آمریکا بر سر امنیت داخلی عراق طی چند روز آینده برگزار میشود. هشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: ما همه سعی خود را بکار می بندیم تا دور جدید گفتگوها در زمینه عقد قرارداد دوستی و همکاری دراز مدت با آمریکا در بغداد انجام شود. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با تأئید این گزارش یادآور شد تاریخ دقیق این مذاکرات هنوز مشخص نشده است. در همین حال ،شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز با تأئید این خبر یادآور شد، که مذاکرات آینده نزدیک واشنگتن- تهران، بدون حضور سفیران ایران و آمریکا و در سطح گروه کاری شامل دیپلمات ها و متخصصان نظامی و امنیتی خواهد بود.


آمریکا قصد دارد برای هر شش مظنون 11 سپتامبر گوانتانامو تقاضای اعدام کند

خالد شیخ محمد، مطنون به بودن مغز متفکر حملات تروریستی 11 سپتامبردولت آمریکا شش تن از افراد مظنون به دست داشتن در حملات تروریستی 11 سپتامبرسال 2001 را به ارتکاب قتل و جنایات جنگی متهم ساخت. دادستان نظامی آمریکا می گوید مقامات ارتشی آمریکا می خواهند که این شش مظنون همراه با یکدیگر مورد محاکمه قرارگیرند و قصد دارند برای هر شش نفر ازدادگاه تقاضای صدور حکم اعدام کنند. یک قاضی ارتشی که هم اکنون در حال بررسی شواهد و مدارک پرونده است، توصیه خواهد کرد که آیا محاکمه باید ادامه یابد یا نه. شش مظنون عبارتند از خالد شیخ محمد، مغز متفکر حملات تروریستی 11 سپتامبر، محمد القحطانی، ولید بن عطاش، رمزی بن الشیبه، علی عبد العزیز علی و مصطفی احمد الهوساوی. این عده هم اکنون در مرکز بازداشتگاه آمریکا در خلیج گوانتانامو در کوبا زندانی هستند و در یک دادگاه ارتشی محاکمه خواهند شد. درجریان حملات تروریستی یازدهم سپتامبر، عده ای حدود سه هزارنفرجان خود را از دست دادند.  


هواپیماهای جنگی آمریکا و روسیه

یواس یواس نیمیتزیک مقام وزارت دفاع آمریکا می گوید دو هواپیمای جنگی روسیه روز شنبه در فاصله نزدیکی از یک ناو هواپیمابر آمریکا در غرب اقیانوس آرام به پرواز در آمدند و جت های آمریکا را به پرواز فوری وادار ساختند. این مقام که نخواست نام وی فاش شود، روز دوشنبه اظهار داشت یکی از بمب افکن های روسیه درارتفاع 610 متری ناوهواپیمابر «یواس یواس نیمیتز» به پرواز در آمده بود. چهار هواپیمای جت آمریکا راه را برهواپیماهای روسیه بستند و آن ها را تا نقطه ای خارج از منطقه اسکورت کردند. روسیه به نوبه خود می گوید دو فروند از بمب افکن های این کشور در جریان گشت های هوائی خود در نزدیکی آلاسکا و کانادا پرواز می کردند که با چهار جت آمریکا مواجه شدند. روسیه هیچ اشاره ای به ناو هواپیمابر آمریکا نکرده است. ژاپن می گوید یکی از هواپیماهای روسیه حریم فضائی ژاپن را نقض کرده است، اما روسیه این اتهام را تکذیب می کند.


یک مقام وزارت دفاع آمریکا به اتهام جاسوسی برای چین بازداشت شد

   مقامات قضائی آمریکا بازداشت دو تن را اعلام می کنندآمریکا بازداشت چهار نفر، از جمله یک مقام وزارت دفاع آمریکا را به اتهام جاسوسی برای چین اعلام کرد. وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد گرگ ویلیام برگرسن  Gregg William Bergersen یک مقام وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه در حومه شهر واشنگتن بازداشت گردید. برگرسن تحلیلگر سیاست های مربوط به سیستمهای اسلحه برای سازمان همکاری های امنیتی وابسته به وزارت دفاع آمریکا بود. به گفته مقامات آمریکا، وی اطلاعات طبقه بندی شده را دراختیار تای شن کو Tai Shen Kuo  که به تابعیت آمریکا درآمده است و روز دوشنبه در شهر نیواورلئان بازداشت گردید، قرار می داده است. کو و فرد دیگری به نام یو ژین کانگ Yu Xin Kang که او نیز در نیواولئان بازداشت گردید، به توطئه برای افشای اطلاعات مربوط به دفاع ملی آمریکا برای یک دولت خارجی متهم شده اند. کانگ، یک شهروند چینی مقیم آمریکا، رابط میان کو ویک مقام چینی بوده است. در رویدادی دیگر، مقامات آمریکا بازداشت یک مهندس سابق هواپیماهای بوئینگ را به اتهام فروش قراردادهای سری بازرگانی مسروقه به چین اعلام کردند. وزارت دادگستری آمریکا می گوید دونگفن گرگ چونگ  Dongfan "Greg" Chung شهروند چینی که به تابعیت آمریکا درآمده است ودرکالیفرنیا اقامت دارد، قراردادهای سری بازرگانی را درارتباط با شاتل های فضائی هواپیماهای باربری نظامی ازنوع سی-?? و راکت های نوع دلتا-? سرقت کرده است.





نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( شنبه 86/11/27 :: ساعت 6:0 عصر )
»» چهارمین دور مذاکرات ایران و آمریکا در باره امنیت عراق روز جمعه ا

چهارمین دور مذاکرات ایران و آمریکا در باره امنیت عراق روز جمعه انجام میگیرد

بنا به گزارش ها مقامات آمریکا و جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در بغداد برای چهارمین دور مذاکرات راجع به بهبود بخشیدن به اوضاع امنیتی در عراق ملاقات میکنند.  ایرنا خبرگزاری دولتی ایران اظهارات منوچهر متکی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران را نقل میکند که گفته است جلسه ایران و آمریکا در سطح کارشناسان برگزار میشود.  آسوشیتد پرس نیز اظهارات یک مشاور نوری المالکی نخست وزیر عراق را نقل کرد که برنامه برگزاری ملاقات را تائید کرده است.  مقامات آمریکائی و جمهوری اسلامی سال گذشته سه بار در بغداد ملاقات کردند و سدی بیست و هفت ساله در مناسبات دیپلماتیک دو طرف را شکستند.  دو ملاقات از سه ملاقات با حضور رایان کراکر سفیر آمریکا در عراق و حسن کاظمی قمی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق انجام گرفت. در همین حال خبرگزاری فارس میگوید محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران روز اول مارس برای دیداری دو روزه از عراق راهی بغداد میشود.  این خبرگزاری میگوید آقای احمدی نژاد در این سفر از شهرهای شیعه نشین نجف و کربلا نیز دیدن خواهد کرد.  این نخستین سفر یک رهبر جمهوری اسلامی ایران به عراق طی سالیان گذشته است.


شخصیت های برجسته جهان از چین خواستند در مورد دارفور اقدام کند

میا فارودیروز (سه شنبه) میا فارو، هنرپیشه سینما و فعال سیاسی، همراه با دیگر معترضین، کوشیدند اعتراض نامه خود را به هیأت نمایندگی چین در سازمان ملل متحد بدهند، اما تلاش آنها نافرجام ماند. این عمل بیشتر جنبه نمادی داشت، چون روشن بود که هیأت نمایندگی چین نامه هایی از این دست را نمی پذیرد. نامه یاد شده بوسیله هشت برنده جایزه صلح نوبل، سیزده ورزشکار المپیک، چهل و شش نماینده پارلمان، و نیز چندین شخصیت هنری، از جمله میا فارو و راسل سیمونز امضا شده بود. در این نامه آمده است، «با نزدیک شدن بازیهای المپیک سال ???? در پکن، ما بار دیگر از دولت چین خواهان اقدام هستیم. ما آگاهیم که چین امکانات بالقوه زیادی برای حل مسأله دارفور دارد.» این نامه حمایت چین از سودان را مورد انتقاد قرار داده و گفته است دادوستد چین با سودان به منزله تأیید سوء رفتار آن کشور در دارفور است. میا فارو، به شبکه تلویزیون آسوشیتد پرس گفت، «ما باید برای جلوگیری از این شقاوت و بیرحمی، از این نسل کشی، یا هر نامی میخواهید به آن بدهید، جلوگیری کنیم. من هشت بار به دارفور رفته ام. من آن را نسل کشی مینامم و بنظر من، ما نباید مانند پنج سال گذشته دست روی دست بگذاریم و ناظر چنین اعمالی باشیم.» دیروز نزدیک به یکصد عضو مجلس نمایندگان آمریکا مصرانه از چین خواستند نسبت به پایان دادن به خشونت در دارفور اقدام های مؤثرتری بعمل آورد. در همین حال استیون اسپیلبرگ، کارگردان سنیمای آمریکا، که در سمت مشاور هنری در بازیهای المپیک در پکن فعالیت میکند، در اعتراض به سیاست دولت چین در مسأله سودان و دارفور از سمت خود کناره گیری کرد.


شورای امنیت: در تنش های نظامی حقوق انسانی کودکان نقض می شود

شورای امنیت سازمان ملل دیروز (سه شنبه) در مورد نقض حقوق انسانی کودکان در تنش های نظامی به بحث و گفتگو پرداخت. وزرای امور خارجه فرانسه و ایتالیا و سفرای کشورهای مختلف و همچنین مدیر اجرائی یونیسف و نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل روز سه شنبه در شورای امنیت این سازمان در مورد مساله کودکان و تنش های نظامی به بحث و گفتگو پرداختند. نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در گزارش خود به ?? مورد نقض حقوق انسانی کودکان، سرباز گیری در میان آنها، قتل، ضرب و جرح، تجاوزات جنسی، کودک ربائی، و حمله به مدارس و بیمارستانها اشاره کرد. این جلسه در ششمین سالگرد کنگره حقوق کودکان در تنش های نظامی برگزار شد. مدیر اجرائی یونیسف در گزارش خود اعلام کرد که بر اساس آخرین اطلاعات موجود کشورهائی که تنش های نظامی در آنها متوقف شده دارای بالاترین میزان مرگ ومیر کودکان زیر ? سال هستند. او گفت، «کودکان اغلب از افزایش بیماری های قابل پیشگیری که از تاثیرات غیر مستقیم جنگ است آسیب می بینند. بیماری هائی چون مالاریا، سرخک، و عفونت های ریوی.» بر اساس گزارشات یونیسف در طول یک دهه گذشته بیش از دو میلیون کودک در درگیریهای نظامی کشته شده اند. حدود ???,??? کودک هم اکنون در تنش های نظامی در ?? کشور دنیا درگیر هستند. حداقل شش میلیون کودک در این درگیریها زخمی و یا معلول شده اند. بیش از یک میلیون کودک بی سرپرست و جدا از خانواده های خود بسر می برند، و بین ? تا ??هزار کودک در هر ماه بر روی میدان های مین کشته و یا زخمی می شوند.


فرستاده کره جنوبی: کره شمالی باید تکذیب خود دائر بر اینکه فعالیت هسته ای ندارد را پس بگیرد

فرستاده ویژه کره جنوبی امروز (چهارشنبه) گفت پیشبرد گفتگوهای هسته ای آسان نیست، زیرا کره شمالی ابتدا باید تکذیب خود را دائر بر اینکه فعالیت هسته ای ندارد پس بگیرد. در قراردادی که کره شمالی روز سیزدهم فوریه ???? امضا کرد آن کشور تعهد کرد که، در قبال دریافت یک میلیون تن نفت و امتیازات سیاسی، فعالیتهای هسته ای خود را کنار بگذارد. همچنین در ماه اکتبر موافقت کرد تأسیسات هسته ای خود را برچیند و تا پایان سال ???? همه برنامه های هسته ای را اعلام کند. اما، روند مذاکرات و خلع سلاح به این دلیل که آمریکا میگوید کره شمالی هنوز برنامه های خود را اعلام نکرده است، متوقف شد. چون یونگ وو، فرستاده ویژه کره جنوبی، می گوید، «مسأله اعلام برنامه های هسته ای بطور کلی کار بسیار دشواری است. شاید دیدگاه کره جنوبی باید عوض شود؛ شاید هم مسائل دیگری از قبیل اخذ تصمیمات مختلف وجود دارد. بنابراین برای حل این مشکل ما به زمان و تلاش بیشتری نیاز داریم.» کره شمالی علناً برنامه غنی سازی اورانیوم را تکذیب کرده است، و آمریکا را متهم میکند که به وعده خود دائر بر حذف آن کشور از فهرست کشورهای حامی تروریسم عمل نکرده است.


?? نفر در ارتباط با در ترور نافرجام رئیس جمهوری تیمور شرقی بازداشت می شوند

اهالی تیمور شرقی صف بستند تا عبور جسد آلفردو رینادو از بیمارستان دیلی را تماشا کنند (?? بهمن) دادستانان در تیمور شرقی در تدارک صدور حکم بازداشت ??نفر از کسانی هستند که گفته می شود در ترور نافرجام دو رهبر ارشد آن کشور در روز دوشنبه دست داشتند. در همین حال، با ادامه نا آرامی ها در تیمور شرقی، دیروز (سه شنبه) عده ای دیگر از سربازان استرالیا به همراه یک ناو جنگی آن کشور بمنظور تقویت نیروهای امنیتی بین المللی وارد تیمور شرقی شدند. لانگوین هس مونتریو، دادستان کل تیمور شرقی، می گوید یک پرونده جدید جنایی علیه کسانی که در سو قصد به جان رئیس جمهوری و نخست وزیر آن کشور مورد ظن هستند به جریان افتاده، امّا وی از فرد بخصوصی در این ارتباط نام نبرد. روز دوشنبه گروهی از سربازان قدیمی شورشی به فرماندهی آلفردو رینادو که در ماه اوت سال ???? از زندان گریخته بود به کاخ ریاست جمهوری در دیلی پایتخت تیمور شرقی حمله ور شدند که منجر به مجروح شدن هوزه راموس هورتا، رئیس جمهوری آن کشور، شد. وضعیت جسمانی آقای هورتا که برای مداوا به استرالیا اعزام شده وخیم، امّا ثابت، گزارش شده است. در این حمله آلفردو رینادو رهبر شورشیان بر اثر شلیک محافظان کاخ ریاست جمهوری کشته شد. روزنامه های تیمور شرقی گزارش می دهند که در سه روز آینده وضع جسمانی آقای هورتا بهبود خواهد یافت امّا فیل کارسون، جراح بیمارستان سلطنتی داروین در استرالیا، که آقای هورتا در آنجا تحت مراقبت است، می گوید رئیس جمهوری تیمور شرقی در چهار تا شش هفته آینده می تواند اداره امور را مجدداً در دست گیرد و احتمالاً پس از شش ماه جراحات ناشی از این حادثه بطور کامل برطرف خواهد شد. آرسنیو راموس هورتا، برادر رئیس جمهوری تیمور شرقی، با تمجید از تلاش پزشکان معالج می گوید برادرش بخوبی در مقابل جراحات وارده مقاومت می کند و امیدوار است که حال وی هر چه سریعتر بهبود یابد. در دیلی، پایتخت تیمور شرقی، و دیگر شهرهای آن کشور نیروهای بین المللی مشغول گشت زنی هستند تا از بالا گرفتن تنش ها در آن کشور جلوگیری کنند. وضعیت اضطراری اعلام شده در روز دوشنبه همچنان ادامه دارد. برگزاری هرگونه تظاهرات و آمد و شد شبانه ممنوع اعلام شده است. با اینهمه صدها تن از سوگوران امروز در منزل خانوادگی آلفردو رینادو رهبر کشته شده شورشیان جمع شدند تا جسد وی را به خاک بسپارند. یکی از شهروندان دیلی می گوید ما خواستار تکرار چنین حادثه ای نیستیم زیرا اینکار تنها پی آمد های منفی برای کشور و مردم در بر خواهد داشت. شهروند دیگری می گوید برای بازیافتن سلامتی و بازگشت رئیس جمهوری شان به مملکت دعا می کند. پزشکان معالج آقای هورتا در داروین استرالیا می گویند وی به چندین عمل جراحی دیگر نیاز دارد با اینهمه آنان به بهبود کامل وی امیدوارند.





نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( جمعه 86/11/26 :: ساعت 9:0 عصر )
»» انفجار دو اتومبیل حامل بمب دربغداد دست کم ?? نفر را ازپای درآورد

انفجار دو اتومبیل حامل بمب دربغداد دست کم ?? نفر را ازپای درآورد

درحالی که رابرت گیتس وزیردفاع آمریکا دیدار دو روزه خود را از عراق به پایان می برد، انفجار دو اتومبیل حامل بمب در بغداد دست کم ?? نفر را ازپای درآورد. اتومبیل های حامل بمب روزدوشنبه تقریبا به طور همزمان در جنوب بغداد در نزدیکی ساختمانی که رؤسای قبایل اهل تسنن عرب و مخالف با القاعده جلسه ای در آن تشکیل داده بودند، منفجر شدند. در میان حدود ?? نفر که در این حادثه مجروح شده اند ، چند مرد قبیله ای نیز دیده می شوند. درتحولی دیگر، مقامات عراق اعلام کردند به دنبال وقوع دو انفجار که به زیر بنای انرژی کشورآسیب وارد آورده است، برق بیشترمناطق شمالی عراق قطع گردیده است. درهمین حال رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه در بغداد اظهار داشت اوضاع امنیتی عراق همچنان درحالتی شکننده قرار دارد. آقای گیتس افزود ترجیح می دهد که به دنبال تکمیل خروج نخستین گروه از نیروهای آمریکا از عراق در ماه ژوئیه، در خروج بقیه نیروها وقفه حاصل گردد.


کوفی عنان برای پایان دادن به بحران سیاسی کنیا خواستار مذاکره طرفین شد

دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد که میانجیگری درگفتگوهای مربوط به پایان دادن به بحران سیاسی کنیا را برعهده دارد، ازهردو طرف خواست که گفتگوهای خود را درنقطه نامعلومی درخارج از نایروبی پایتخت کنیا ادامه دهند. کوفی عنان روز دوشنبه طی بیانیه ای ازحزب حاکم متعلق به موائی کیباکی رئیس جمهوری کنیا و نهضت دمکراتیک اورانژ متعلق به رایلا اودینگا رهبراپوزیسیون خواست که گفتگوهای خود را با هدف دستیابی به توافقی ظرف ?? یا ?? ساعت آینده از سر گیرند. آقای عنان همچنین خواستارسانسورکامل این گفتگوها شد و از طرفین تقاضا کرد ازمطرح ساختن جزئیات گفتگوهای خود با هر فردی در خارج از اتاق مذاکرات خودداری کنند. گفتگوهای طرفین روز دوشنبه درنایروبی ازسرگرفته شد وطرفین می گویند دستیابی به یک مصالحه سیاسی را با احتمال تقسیم قدرت مورد بحث قرارداده اند.


ایران در برابر تحریم های آمریکا نخستین بانک های سرمایه گذاری را راه اندازی می کند

قائم مقام وزیر دارائی ایران می گوید ایران برای خنثی سازی محدودیت های اِعمال شده از سوی آمریکا در بخش مالی ایران، نخستین بانک های سرمایه گذاری خود را ماه آینده راه اندازی خواهد کرد. حیدری کرد زنگنه در مصاحبه ای با روزنامه فایننشال تایمز اظهارداشت بانک های سرمایه گذاری ایران نیزمانند بانک های سرمایه گذاری خارجی عمل خواهند کرد. به عنوان مثال، از طریق فروش سهام به سرمایه گذاران. آقای کرد زنگنه همچنین اظهارداشت سه بانک ، فروش شرکت های دولتی را به بازاربورس ایران برعهده خواهند گرفت. دولت ایران چند سال است که کوشش می کند صنایع دولتی ایران را که براقتصاد کشورحاکم هستند خصوصی سازد، اما پیشرفت دراین زمینه کند بوده است. آقای کرد زنگنه افزود دولت ایران قصد دارد خصوصی سازی صنایعی مانند پولاد، بانکداری، کشتیرانی، هواپیمائی وارتباطات را تسریع بخشد.

 

 

یک زن ایرانی مدافع حقوق زنان برنده جایزه بین المللی اولاف پالمه شد

پروین اردلان، ایرانی فعال در دفاع از حقوق زنان، برنده جایزه سال ???? اولاف پالمه شد، که جایزه ای بین المللی برای ارتقای صلح و مبارزه با تبعیض است. یک هیات ویژه ناظر بر این جایزه امروز در استکهلم ، پایتخت سوئد، گفت از خانم اردلان بدان جهت تجلیل میشود که حقوق زنان را در کانون تلاش های خود برای دمکراسی در ایران گذاشته است. این فعال سی و شش ساله، در دهه نود یک مرکز فرهنگی زنان را پایه گذاری کرد و آگاهی های بین المللی را از وضعیت حقوق زنان در ایران بالا برد. خانم اردلان همچنین برنامه موسوم به کمپین یک میلیون امضاء را شروع کرد که اعتراضی به تبعیض علیه زنان است.  جایزه اولاف پالمه در سال ???? به یاد اولاف پالمه نخست وزیر فقید سوئد پایه گذاری شد که یکسال قبل از آن در شلیک گلوله توسط یک مهاجم کشته شده بود .. مراسم اهدای جایزه، که ارزش نقدی آن هفتاد و پنج هزار دلار است، ماه آینده در استکهلم برگزار خواهد شد. جایزه سال ???? اولاف پالمه مشترکا به کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل متحد و موساد محمد علی فعال سودانی تعلق گرفته بود.


اعتصاب نویسندگان در آمریکا به پایان می رسد

انجمنِ نویسندگانِ تلویزیون و سینما در آمریکا طی رای گیری در دفاتر اتحادیهِ نویسندگان در لس آنجلس و نیویورک تصمیم به پایان دادن به اعتصاب ? ماهه خود گرفت. پاتریک ورون،  Patric Verrone، رئیس انجمن نویسندگان تلویریون و سینما در غرب آمریکا گفت، «اعتصاب به پایان رسید. امروز ما به پایان دادن به اعتصاب ??? روزه رای مثبت دادیم. ???? نفر از نویسندگان سینما و تلویزیون در این رای گیری شرکت کردند و ?? درصد و نیم به پایان دادن اعتصاب رای دادند. از سوی دیگر مایکل وین شیپ، Michael Win Ship ،رئیس انجمن نویسندگان تلویریون و سینما در شرق آمریکا در همین راستا گفت، «من تصور می کنم ما موفق شدیم که قراردادی بسیار تاریخی را منعقد کنیم که شامل حق نشر آثارِ نویسندگان بر روی اینترنت و اصولا دیگر رسانه های نو ظهور دیجیتال در قرن بیست و یکم می شود، و نویسندگان را یاری می دهد که از درصدی از در آمد حاصله از فروش آثار خود بهره مند شوند.» بر مبنای این قرار داد نویسندگان در ازای پخش آثار خود بر روی اینترنت تا حداکثر ???? دلار در دو سال نخست و همچنین دو درصد از فروش ناخالص در سالِ سوم بهره مند می شوند. در همین حال پاتریک ورون افزود، «من باور ندارم قراردادی که ما با استودیوهای تلویزیون و فیلم سازی منعقد کرده ایم بی عیب است. آرزو داشتیم که می توانستیم به نتیجه بهتری برسیم، زیرا شایستگی آن را داریم در تاریخ ثبت خواهد شد که نخستین قرارداد ما با استودیو ها در راستای کسب حق آثار خود در زمینه رسانه های نوظهور تعریفِ چندانی نداشته است و حتی پیش تر در زمان تکثیر آثار نویسندگان بر روی نوار های ویدیویی نیز ما نتوانسیم قرار داد مناسبی را در راستای منافع خود امضا کنیم. یکی از اعضای انجمن نویسندگان تلویزیون و سینما گفت، «من قطعا به مذاکرات خودمان با استودیو ها افتخار می کنم و فکر می کنم پیروزی بزرگی برای نویسندگان بود.» و یکی دیگر از اعضای انجمن نویسندگان تلویزیون و سینما گفت، «من از نتیجه اعتصاب راضی نیستم، زیرا ما به خواسته خود بعد از سه ماه و نیم نرسیدیم و دست آخر از آن چیزی که گریزان بودیم سرمان آمد که همانا دست مزد ثابت برای پخش آثار نویسندگان از طریق اینترنت بود و فکر می کنم در ? –? سال آینده این قرار داد را به منزله یک عقب گرد ببینیم.» اعتصاب نویسندگان هالیوود تنها به اقتصاد شهر لس آنجلس سه میلیارد و ???هزار دلار لطمه زد.


جشنواره برلین با فیلم مستندی از اسکورسزی گشایش یافت

مارتین اسکورسزیتازه ترین اثر کارگردانِ شهیر و برنده جایزه اسکار مارتین اسکورسزی فیلم مستندی است از گروه رولینگ استونز. این فیلم که جشنواره فیلم برلین با آن افتتاح شد shine the light  نام دارد. گشایش پنجاه و هشتمین جشنواره فیلم برلین شاهد نمایشِ محصولِ همکاری مشترکِ دو نامِ بزرگِ در دو هنرِ سینما و موسیقی در آمریکا مارتین اسکورسزی و رولینگ استونز بود. این اولین باری است که در تاریخ این جشنواره فیلمی مستند به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره برگزیده می شود. Shine the light که در طول سه شب در نیویورک بیکن تیاتر و در سال ???? فیلمبرداری شده تیمی متشکل از ?? فیلمبردار صاحب نام آمریکایی را به همراه کارگردان صاحب سبکش مارتین اسکورسزی به همرا ه داشته است. میک جگر خواننده اصلی گروه رولینگ استونز دربارهمکاری با مارتین اسکورسزی میگوید که آدمی همواره با خود فکر میکند که می تواند از پس بعضی کارها نظیر فیلمسازی به آسانی بر آید اما مارتین مراقب همه چیز هست و همه فیلم هایی که تاکنون ساخته چه آنها که میلیون ها دلار خرج برداشته و چه Shine the light که از بودجه کمتری برخوردار بوده را با دقت و مراقبت خاص خودش به اتمام رسانده است. او برای فیلمش و برای تماشاچی فیلمش ارزش قائل است. مارتین اسکور سزی به خبرگزاری آسوشیتد پرس گفت، «ساختن هر فیلمی مشکلات خودش را دارد و لزوما آن چیزی نمی شود که در ذهن کارگردان وجود دارد. وقتی فیلم داستانی می سازید شما می دانید با چه بازیگری کار میکنید و چه انتظاری از آن بازیگر خاص دارید. اما در این فیلم مستند من می خواستم آزادی ممکن را به رولینگ استونز بدهم ولی با این حال علاقه مند بودم که مقداری هم از این آزادی تخطی کنم، مثلا با برقراری گفت و گو در تمرین ها، و با بودن با گروه. ولی این به نظر بسیار مشکل می آمد، چرا که ما همه سرمان شلوغ بود. من فیلم رفتگان، Departed ، را می ساختم و آنها در حال دادن تور بودند. هرج و مرج همه جا موج می زد، اما این مشخصه همه فیلم هاست تا انسان بتواند از این هرج و مرج استفاده کند و به منظوربرسد. بعضی وقت ها موفق می شوی، بعضی وقت ها موفق نمی شوی ولی دراین فیلم من از مراحل ساخت آن لذت بردم.» رولینگ استونز در شب افتتاحیه جشنواره فیلم برلین با استقبال گرم تماشاچیانی مواجه شد که برای تماشای فیلم مستند مارتین اسکروسزی هیجان زده به نظر می رسیدند.  Shine the Light  از یازدهم آوریل در سینماهای بریتانیا به روی پرده خواهد رفت.


دیپلمات بریتانیایی: حمایت کشورهای عضو ناتو از مأموریت افغانستان رو به کاستی است

پدی اشدان Paddy Ashdan، دیپلمات ارشد بریتانیا، میگوید اگر سازمان ناتو استراتژی خود را تغییر ندهد ، امکان شکست در افغانستان به صورت یک واقعیت جلوه خواهد کرد. آقای اشدان در مقاله ای که روز چهارشنبه در روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز نوشت به اوج گرفتن خشونت طالبان اشاره کرده و مینویسد، «حمایت همه جانبه کشورهای عضو ناتو از مأموریت افغانستان رو به کاستی است.» اشدان میگوید برای پیشرفت در افغانستان، ناتو باید نظر میانه روها را جلب کند و به مردم عادی افغانستان تفهیم کند که دولت کنونی بهتر از طالبان قادر به تأمین امنیت برای آنها است. اشدان همچنین مینویسد، در کشوری که فساد و بی قانونی رو به افزایش است، باید به تقویت دولت افغانستان و حکومت قانون توجه بیشتری معطوف شود. ماه گذشته از سوی حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، مأموریت اشدان به عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل رد شد و مورد قبول قرار نگرفت.


وزیر مشاور امور خارجه بریتانیا در مورد وضعیت بهائیان در ایران ابراز نگرانی کرد

دکتر کیم هاولز، وزیر مشاور امور خارجه و دفتر منافع مشترک بریتانیا، طی صدور بیانیه ای در مورد وضعیت بهائیان در ایران، ابراز نگرانی کرده است. او در این بیانیه گفت دولت جمهوری اسلامی ایران بهائیان را بعنوان یک اقلیت مذهبی به رسمیت نشناخته و آنها را مرتد میخواند. بنابراین، بهائیان از هیچگونه حقوقی که بموجب قوانینِ ایران برای اقلیت های مذهبی در نظر گرفته شده اند برخوردار نیستند. یکی از مقامات بلند پایه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بیانیه وزیر مشاور بریتانیا گفت، «قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای اقلیتهای مذهبی آزادی کامل قائل شده است. اقلیتهای مذهبی در ایران از آزادی مذهبی، تحصیلی، اجتماعی و فرهنگی بهره مند هستند، و نقش عمده ای در جامعه ایران بازی میکنند و هریک از آنها دارای نماینده ای در مجلس شورای اسلامی هستند.» این در حالی است که قوانین جمهوری اسلامی بهائیت را به عنوان یک مذهب برسمیت نمی شناسد، و پیروان آن از حقوق اجتماعی و سیاسی محرومند. هاولز میگوید رئیس اتحادیهِ اروپا در مورد پروندهِ سه نوجوان زندانی در شیراز با مقامات وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفتگو کرده است. او در این ملاقات وخیم تر شدن وضعیت اقلیتهای مذهبی به ویژه جامعه بهائی را با آنها مطرح کرده و مخالفت خود را با هرگونه تبعیض ابراز داشته است. او خواستار آزادی هر چه زودتر سه نوجوان زندانی، و لغو مجازاتهای دیگر برای سایر جوانان شده است. دکتر هاولز افزود که ما این پرونده را، از نزدیک زیر نظرداریم و در این باره تماسهای خود را با دولت جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهیم داد.


دفتر مقتدا صدر میگوید مترجم ربوده  شده در جنوب عراق آزاد شده است

یک گروه شیعه عراقی میگوید آدم ربایان، یک مترجم عراقی را که اخیرا در جنوب عراق همراه با یک خبرنگار بریتانیائی ربوده شده بود، آزاد کرده اند. دفتر مقتدا صدر واعظ افراطی شیعه میگوید این مترجم امروز در شهر جنوبی بصره  آزاد شد. افراد مسلح ، مترجم و خبرنگار بریتانیائی را روز شنبه از هتلی در بصره ربوده بودند. دفتر مقتدا صدر امروز، اندکی پیشتر، گفته بود با ربایندگان، در مورد آزادی این دو گروگان که برای شبکه تلویزیونی آمریکائی سی بی اس کارمیکنند، به توافق رسیده است. معلوم نیست خبرنگار بریتانیائی کی آزاد میشود. در این میان ارتش آمریکا میگوید نیروهای ائتلاف رئیس امور اداری یک بیمارستان روانی در بغداد را به ظن دادن اطلاعات راجع به بیماران به القاعده عراق توقیف کرده اند. ارتش میگوید این مقام بیمارستانی، که معرفی نشده است، در ارتباط با بمب گذاریهای روز اول فوریه در دو بازار طیور در بغداد، که به کشته شدن بیش از صد نفر منجر شد، توقیف شده است. مقامات عراقی و آمریکائی میگویند القاعده عراق این حملات را با بستن مواد منفجره به دو زنی که بیماری روانی داشتند، انجام داد.


محمد هاشمی: شاهد بودم مردم به صحبت های احمدی نژاد میخندیدند

محمود احمدی نژادمحمد هاشمی، برادر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به سخنان محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در مراسم سالروز?? بهمن گفت، «ازآنجاکه بنده شخصا در آنجا حضورداشتم، شاهد بودم مردم به صحبت های احمدی نژاد میخندیدند.» برادر هاشمی رفسنجانی افزود ایشان بسیار بد و از موضع ایجاد نفاق صحبت کرد واین مسئله ایست که بارها توسط وی تکرار شده است. به عقیده هاشمی شایسته نبود که رئیس جمهوری اسلامی با اشاره به مسائل جاسوسی و غیره دستگاه امنیت وقضارا به رخ بکشد وآنها را تضعیف کند. درحالی که معلوم نیست او به چه کسانی اتهام جاسوسی میزند.


آیت الله محمود شاهرودی حکم اعدام شهلا جاهد را لغو کرد

حکم جنجال برانگیز اعدام شهلاجاهد، همسر صیغه ای ناصر محمدخانی فوتبالیست مشهور،که به اتهام قتل همسر عقدی وی لاله سحرخیزان طی ? سال رسیدگی، سه بارازسوی دیوانعالی کشورتأئید شده بود، بموجب دستور کم سابقه ای از سوی آیت الله محمود شاهرودی رئیس قوه قضائیه لغو شد. بالغو حکم اعدام، پرونده ???? صفحه ای اتهام همسر صیغه ای که از مجموعه ??نفرقاضی رسیدگی کننده ?? نفرشهلارا گناهکار و? نفر به برائت وی رأی دادند مجددا مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.


رفسنجانی: منطقه آبستن حوادث عظیم است و باید هشیار باشیم

اکبرهاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران، می گوید منطقه آبستن حوادث عظیم است و باید هشیار باشیم. وی حضور ناوگان های نظامی و قدرت های مسلح را دلیل نگرانی خود ذکرمیکند. درهمین حال سامی الفرج، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک کویت، به خبرگزاری رویترز گفت، کشورهای حوزه خلیج فارس معتقدند پیش ازاینکه جمهوری اسلامی ایران به بمب اتمی دسترسی پیداکند، اسرائیل تأسیسات اتمی ایران را به همان طریقی که مرکز هسته ای عراق را درسال ???? بمباران کرد، نابود خواهدکرد. به عقیده مشاور شورای همکاری خلیج فارس جمهوری اسلامی مسلح به سلاح هسته ای، جنگ تسلیحاتی درمنطقه خلیج فارس به راه خواهد انداخت وکشورهائی که تسلیحات اتمی ندارند، خواستاراستفاده از«سایبان هسته ای» می شوند.




نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( جمعه 86/11/26 :: ساعت 8:0 عصر )
»» شورشیان طالبان تعدادی افغان و شهروند عرب را درغرب افغانستان ربود

شورشیان طالبان تعدادی افغان و شهروند عرب را درغرب افغانستان ربودند

مقامات افغانستان می گویند شورشیان طالبان حدود ?? افغان و شهروند عرب را در غرب افغانستان ربودند. به گفته مقامات افغانستان، این عده روزشنبه در ولایت فراه در غرب افغانستان در حالی که به شکار پرندگان کمیاب اشتغال داشتند، ربوده شدند. مقامات محلی می گویند بیشتر ربوده شدگان متعاقبا آزاد شدند. در رویدادی دیگر، مقامات ناتو اعلام کردند یک حمله کننده انتحاری با اتومبیل حامل بمب خود یکی از کاروان های ناتو را در ولایت فراه مورد حمله قرار داد. در این حادثه یک سرباز ناتو مجروح گردید. مقامات افغانستان می گویند در جریان زد و خوردی میان پلیس و شورشیان طالبان در ولایت فراه در روز دوشنبه، یکی از شورشیان کشته شد و دو مامور پلیس مجروح گردیدند.


اسرائیل می خواهد خانه های جدیدی برای اسرائیلی ها در بیت المقدس احداث کند

دولت اسرائیل می گوید قصد دارد حدود ???? خانه جدید را برای اسرائیلی ها در بیت المقدس شرقی که فلسطینیان آن را پایتخت کشور آینده خود می دانند، احداث کند. زیو بوئیم Zeev Boim وزیرخانه سازی اسرائیل روزسه شنبه اظهارداشت این طرح احداث ??? واحد مسکونی را درمحله پیسگات زیو و ??? واحد را درمنطقه هارهوما درصورتی که درخواست گردد، شامل خواهد شد. مقامات فلسطینی می گویند اقدام اسرائیل درخانه سازی درمنطقه مورد اختلاف بیت المقدس شرقی و سرزمین های اشغالی کرانه باختری رود اردن، روند صلح خاورمیانه را که اخیرا احیا گردیده است تضعیف خواهد ساخت. وزارت امورخارجه آمریکا طرح خانه سازی اسرائیل را اقدامی بالقوه تحریک آمیز درقبال کوشش های مربوط به صلح توصیف کرد. سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا اظهار داشت مقامات آمریکا ازدولت اسرائیل خواهند خواست که دراین زمینه توضیح دهد.


عذرخواهی تاریخی نخست وزیر استرالیا از بومیان آن کشور

کوین راد نخست وزیر استرالیا در میان رهبران بومیان آن کشور در محل پارلمان در کانبراکوین راد نخست وزیر استرالیا در یک عذرخواهی تاریخی، از سوء رفتار گذشته استرالیا با بومی ها و ساکنان اولیه این کشور پوزش خواست. آقای راد این پوزش خواهی را در جلسه بامداد روز چهارشنبه پارلمان به عمل آورد و اعتراف کرد که قوانین و سیاست های گذشته استرالیا، زخم های عمیقی در جامعه به وجود آورده است. آقای راد به نیابت از سوی دولت استرالیا اظهار داشت از بی احترامی و فروداشتی که بر بومی ها و سکنه اولیه استرالیا وارد آمده است، متأسف است. آقای راد همچنین به رنج و مشقت کودکان جدا شده ازخانواده های خود که از آن به عنوان «نسل سرقت شده» یاد می شود، ابراز تأسف کرد. هزاران تن، از جمله بسیاری از بومیان استرالیا، برای ابراز شادی نسبت به پوزش خواهی نخست وزیر استرالیا که بر دیوارها و پرده های متحرک در شهرهای عمده به نمایش در آمده بود، در کانبرا پایتخت استرالیا اجتماع کرده اند.

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( جمعه 86/11/26 :: ساعت 7:0 عصر )
»» شورای نگهبان چند اصلاح طلب سرشناس رد صلاحیت شده را واجد شرایط شن

شورای نگهبان چند اصلاح طلب سرشناس رد صلاحیت شده را واجد شرایط شناخت

خبرگزاریهای ایران میگویند مقامات، چند اصلاح طلب سرشناس رد صلاحیت شده برای کاندیدائی در انتخابات پارلمانی ماه آینده را، واجد شرایط شناخته اند.  وسائل ارتباط جمعی ایران امروز خبر دادند نوه آیت الله روح الله خمینی، رهبر فقید انقلاب، یکی از بازگشتگان از گروه رد صلاحیت شده هاست. علی اشراقی جزو دو هزار و دویست کاندیدای عموما اصلاح طلبی بود که وزارت کشور جمهوری اسلامی آنان را از رقابت در انتخابات چهاردهم مارس منع کرد.  شورای نگهبان ، عالی ترین مرجع نظارتی جمهوری اسلامی ، روز سه شنبه گفت دویست و هشتاد نفر از رد صلاحیت شدگان را واجد شرایط شناخته است.  وسائل ارتباط جمعی ایران میگویند مرتضی حاجی وزیر پیشین اصلاح طلب، و عبدالله ناصری سخنگوی ائتلاف احزاب اصلاح طلب نیز جزو بازگشتگان به فهرست واجد شرایط ها هستند. اما اکثر فعالان طرفدار دمکراسی کماکان از صحنه رقابت دوراند .  مقامات جمهوری اسلامی ایران می توانند افرادی را که تشخیص بدهند وفاداری کامل به سیستم حکومت اسلامی نشان نداده اند رد صلاحیت کنند .  شورای نگهبان قرار است روز بیست و دوم فوریه فهرست دیگری از کاندیداهای واجد شرایط برای شرکت در انتخابات را منتشر کند . معلوم نیست به آن فهرست تعداد بیشتری از رد صلاحیت شده ها افزوده خواهند شد یانه.


روسیه خواهان برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره کوسووشد

در حالی که گفته می شود یکشنبه آینده روز استقلال کوسوو خواهد بود، وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با نمایندگان اتحادیه اروپا در «لوب لیا نا» پایتخت اسلونی ضمن مخالفت با استقلال کوسوو خواهان برگزاری اجلاس شورای امنیت سازمان ملل به منظور بررسی استقلال کوسوو شده است. از سوی دیگر فرمانده صلحبانان پیمان ناتو در کوسوو در مراسم گشایش بنای یادبود قربانیان جنگ گفت، به منظور حفظ ثبات و تامین امنیت کوسوو وظیفه اساسی رهبران محلی و دولت کوسوو هماهنگی با نیروهای صلحبان سازمان ملل است. دیدار سرگی لاوروف، وزیر امورخارجه فدراسیون روسیه، با نمایندگان اتحادیه اروپا در «لوب لیا نا» پایتخت اوسلونی به منظور تاکید مخالفت جدی روسیه با استقلال کوسووست. روسیه که معتقد است استقلال کوسوو ادامه آشوب در منطقه بالکان را در پی خواهد داشت، به پشتیبانی از دولت صربستان خواهان برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره کوسووست. سرگی لاوروف اما در آوریل ???? مارتی آهتیسازی، فرستاده سازمان ملل به کوسوو، از اعلام استقلال آن سرزمین پشتیبانی کرده و به شورای امنیت سازمان ملل گزارش داد تنها راه چاره حل بحران و پایان دادن به جنگ پذیرش استقلال کوسووست. با این وجود صربستان و فدراسیون روسیه از پذیرش این خواست خودداری کرده اند. از سوی دیگر رهبران کوسوو که از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا حمایت می شوند می گویند سلطه صربستان بر کوسوو باعث ادامه جنگ و آشوب در بالکان شده است. آنان می گویند، مردم این سرزمین به منظور زندگی بهتر که سالها چشم به راهش هستد باید به استقلال دست یابند. هرچند وزیر امور کوسوو در دولت صربستان گفته است، روز یکشنبه روز استقلال کوسوو خواهد بود، اما اتحادیه اروپا معتقد است همزمان با نشست وزیران امورخارجه اروپا در بروکسل در روز دوشنبه رهبران آلبانی تبار کوسوو اعلامیه استقلال کوسوو را منتشر خواهند کرد که مورد تایید اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت. آمادگی همه جانبه امنیتی و آماده باش نیروهای حافظ نظم در کوسوو در روزهای پس از اعلام استقلال از ضروری ترین امور است که صلحبانان ناتو مستقر در کوسوو در هماهنگی با پلیس و دولت محلی به آن پرداخته اند. خاویر مارن هاک، فرمانده صلحبانان پیمان ناتو در کوسوو، که در مراسم گشایش بنای یادبود قربانیان جنگ در شهر دریناس در مرکز کوسوو حضور یافته بود، گفت، «دوباره تاکید می کنم به منظور حفظ ثبات و تامین امنیت کوسوو وظیفه اساسی رهبران محلی و دولت کوسوو هماهنگی با نیروهای صلحبان سازمان ملل است.» او ادامه داد، «صلحبانان که از پشتیبانی رهبران و مردم کوسوو برخوردارند خواهند توانست این روزهای سرنوشت ساز را پشت سر بگذارند.» بنای یادبود کشته شدگان جنگ در این شهر از آن رو صورت می گیرد که این شهر یکی از مراکز عمده ارتش آزادیبخش کوسوو بود که در سال ???? از سوی نیروهای ارتش صربستان بشدت بمباران شد. این بمباران منجر به کشتار تعداد بیشماری از غیرنظامیان شد. تنها دخالت نیروهای هوایی پیمان ناتو توانست به محاصره و کشتار مردم غیرنظامی شهر از سوی ارتش صربستان پایان دهد. با وجود آثار بازمانده از دوران جنگ و کشتار و ادامه نگرانی مردم کوسوو از هجوم دوباره ارتش صربستان آنان خود را برای روز استقلال آماده کرده اند تا در شهرها و روستاها به جشن و پایکوبی بپردازند. از این رو نجمی دماکو، شهردار شهر دریناس، که در پرده برداری از بنای یادبود قربانیان جنگ شرکت داشت، گفت، «امنیت برای روز استقلال و استقلال برای امنیت همیشگی.»


زمین لرزه ای با شدت شش ممیز چهار دهم ریشتر جنوب مکزیک را لرزاند

دیروز (سه شنبه) زمین لرزه ای با شدت ?/? (شش ممیز چهار دهم) ریشتر جنوب مکزیک را لرزاند. زمین لرزه مردم راوحشت زده کرد و موجب تعطیلی موقت یک پالایشگاه نفت شد، و خسارات جزئی به ساختمانها وارد آورد. اثر زمین لرزه در پایتخت کشور و بخشهایی از سواحل خلیج مکزیک نیز احساس شد. در ایالت اوکساکا، که مرکز زمین لرزه در انجا قرار داشت، دانش آموزان از کلاسها بیرون برده شدند؛ و در ایالت چیاپاس، که همسایه آن است، مردم به خیابانها ریختند. شرکت دولتی نفت پترولئوس مکزیکانو، به عنوان اقدام احتیاطی بی درنگ پالایشگاه خود را تعطیل کرد. یکی از کارکنان پالایشگاه گفت خسارتی وارد نشده و پالایشگاه کار خود را به زودی از سر خواهد گرفت. ظرفیت پالایشگاه ??? هزار بشکه در روز است. سازمان زمین شناسی آمریکا اعلام کرد زمین لرزه نزدیک مرز دو ایالت اوکساکا و چیاپاس رخ داده است.


اوبامای دمکرات پیشتاز و مک کین جمهوریخواه به کاندیدائی نزدیک ترشده است 

سناتور دمکرات، باراک اوباما و سناتور جمهوریخواه جان مک کین، در انتخابات مقدماتی سه شنبه ریاست جمهوری آمریکا در واشنگتن دی سی و ایالت های مریلند و ویرجینیا برنده شدند.  اوباما با تفاوتی دو رقمی در هر سه رقابت، سناتور هیلاری کلینتون را شکست داد، و از نظر شمار نمایندگانی که حمایتشان برای کسب کاندیدائی حزب دمکرات ضروری است، اندکی از کلینتون جلو افتاد. اوباما که در شهر مدیسون در ایالت ویسکانسین برای حامیانش سخنرانی میکرد به شعارهای مبازرات انتخباتی اش در باره امید و دگرگونی اشاره کرد، وتفاوت های میان خود و مک کین، کاندیدای احتمالی جمهوریخواهان را شرح داد.  مک کین نیز در رقابت های منطقه، به رغم زورآزمائی های مایک هاکبی فرماندار سابق آرکانزاس، پیروزیهائی چشم گیر داشت. مک کین در یک سخنرانی در الکساندریای ویرجینیا، به مناسب پیروزی هایش، شعارهای امید و دگرگونی اوباما را به عنوان حرفهائی کلیشه ای و قالبی رد کرد.  مک کین همچنین گفت وی و حامیانش به اصطلاح جرات ندارند بگذارند اوباما یا کلینتون کاخ سفید را ببرند. مک کین اکنون آرای بیش از نیمی از نمایندگانی را دارد که حمایتشان برای کسب کاندیدائی حزب جمهوریخواه ضروری است. اما هاکبی به طرفدارانش در آرکانزاس گفت به رقابت ادامه میدهد، هرچند که مخاطب درخواست هائی برای کنار رفتن بوده است. کلینتون از هم اکنون به چهارم مارس چشم دوخته است که انتخابات مقدماتی و مهم دو ایالت تکزاس و اوهایو انجام خواهد گرفت. کلینتون در یک سخنرانی انتخاباتی در ال پاسوی تکزاس گفت وی از تجربیات لازم برای احراز مقام ریاست جمهوری برخوردار است.  کلینتون نیز با اشاره به شعارهای رقیبش گفت دگرگونی فقط با آرزو کردن و یا امید داشتن به آن عملی نمیشود.  مبارزات انتخاباتی کلینتون تحت الشعاع باختن انتخابات مقدماتی، و انجمن های حزبی در چندین ایالت به اوباما قرار گرفته است. در همین حال روز سه شنبه یکی دیگر از دستیاران ارشد کلینتون در مبارزات انتخاباتی اش استعفا داد. طی چند روز اخیر این دومین استعفا در کادر دستیاران ارشد در مبارزات انتخاباتی کلینتون بوده است.


اقتصاد آمریکا – رکود یا کسادی؟

ایالات متحده آمریکا در سال ???? حدود ??تریلیون دلار صرف تولید کالا و خدمات کرده است. به این ترتیب اقتصاد آمریکا طبعا در جهان جایگاه نخست را داراست. میزان بازده مالی که هر شهروند آمریکایی از آن بهره مند می شود به طور متوسط ??,??? دلار است .چنین است که آمریکا از این بابت در سکوی چهارم جهان می ایستد. از این دیدگاه، لوکزامبورگ، برمودا و لیکتنشتاین به ترتیب در جایگاه های نخست تا سوم دنیا قرار دارند. اقتصاد آمریکا طی سال اخیر به گونه ای چشمگیر دچار کسادی شد. ریشه این بیماری اقتصادی به طور عمده در رکود شدید بازار مسکن این کشور و مشکلات ناشی از آن بود. در مورد این که اقتصاد آمریکا اکنون دچار راکد شده یا هنوز در حالت کسادی است اختلاف عقیده وجود دارد. آخرین رکود اقتصادی در این کشور از اوایل سال ???? روی داد، و در نوامبر همان سال خاتمه یافت، رکودی که بر خلاف باور عام اساسا با حمله های تروریستی ?? سپتامبر آن سال بی ارتباط است و آسیب شناسی اقتصادی آن حاکی از آن است که مسبب آن پدیده ای موسوم به حباب دات کام، یا همان حباب منسوب به اینترنت، است که از اوایل سال ???? آغاز و یک سال طول کشید تا عرصه اقتصاد کشور را به رکود کامل بکشاند. امروز میان اقتصاددانان و سیاستمداران نیز اختلاف عقیده وجوددارد. کاخ سفید همچنان تاکید می کند که آمریکا گرفتار رکود نشده و مشکل موجود صرفا کسادی اقتصادی است، اما عمده تحلیل گران اقتصادی معتقدند که شرایط کنونی اقتصاد این کشور رکود یا آستانه رکودرا نشان می دهد. رئیس جمهوری آمریکا همچنان مصر است که مجموعه محرک های اقتصادی پیشنهادی وی که دو هفته پیش ازتصویب کنگره نیز گذشت و به زودی اعمال خواهد شد، مشکلات اقتصادی را برطرف خواهد کرد. در بین مفسران اقتصادی برسر آنکه این مجموعه محرک روبنایی عمل کند یا نه وآثار درمانی آن بر اقتصاد آمریکا کوتاه مدت باشد یا میان مدت، اختلاف نظر هست. پریروز (دوشنبه) آقای بوش درکاخ سفید در این خصوص به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفت. وی با اشاره به گزارش اقتصادی که به رسم هر سال برای تقدیم به کنگره امضا کرده است گفت، «این گزارش دال برآن است که ساختار اقتصاد ما نیرومند بوده و مشکلات ما کوتاه مدت است.» طرح محرک های اقتصادی بالغ بر ??? میلیارد دلار است. بر مبنای این طرح دولت به شهروندانی که در آمد سالانه آنها کمتر از هفتاد وپنج هزار دلار باشد چکی به مبلغ ششصد دلار خواهد داد. زوجهایی که در آمد سالانه آنها زیر ???,??? دلار باشد، ???? دلار خواهند گرفت، وبرای هر کودک ??? دلار مازاد به خانواده تعلق خواهد گرفت. این بدان معناست که جامعه آمریکا مستقیما پول دریافت خواهد کرد. به این شکل کارگران، خانواده ها و هرعضو دیگر اجتماع بهره خواهند برد. شماری از اقتصاددانان برآنند که پرداخت پول به مردم تنها وقوع رکود واقعی را به تعویق خواهد انداخت و در روی دادن آن تغییری ایجاد نخواهد کرد. اما مشاوران اقتصادی دولت بر این باور نیستند. ادوارد لازیر، دبیر مجمع مشاوران اقتصادی رئیس جمهوری آمریکا، معتقد است، «اقتصاد آمریکا اکنون راکد است، و به عقیده من گمانه زنی های اقتصادی تنها بر کاهش رشد اقتصادی دلالت دارد.» گزارش اخیر رئیس جمهوری آمریکا همچنین از کنگره درخواست کرده است که به شهروندانی که در پی رکود بازار مسکن و افت شدید و فراگیر بهای آن متحمل آسیب و زیان شده اند؛ به گونه ای کمک کند.


حزب الله لبنان میگوید یک رهبر ارشدش در سوریه در یک حمله اسرائیل کشته شده است

گروه ستیزه گر لبنانی حزب الله میگوید یکی از رهبران ارشدش که آمریکا و اسرائیل در ارتباط با حملاتی مرگبار در سه دهه گذشته در نقاط مختلف جهان، در تعقیب او بودند، در حمله ای که سه شنبه شب در سوریه از طریق انفجار بمب در یک اتوموبیل انجام گرفت کشته شده است.  این گروه شیعه امروز ضمن اعلام مرگ عماد مغنیه از کانال تلویزیونی خود اسرائیل را به انجام حمله متهم کرد. دولت اسرائیل هرگونه درگیری را تکذیب میکند.  اسرائیل مغنیه را به طراحی بمب گذاری سال ???? در یک دفتر سفارت آن کشور در آرژانتین، و انفجاری که در سال ???? موجب کشته شدن دهها نفر در یک مرکز یهودیان در بوئنوس آیرس شد ، متهم کرده بود. نام مغنیه در فهرست وزارت امورخارجه آمریکا راجع به افراد تحت تعقیب به اتهام درگیری در عملیات تروریستی بود. مغنیه برای نقشی که در بمب گذاری منجر به کشته شدن دویست و چهل و یک تفنگدار دریائی آمریکا در سال ???? در پادگان تفنگداران دریائی آمریکا در بیروت و نیز ربودن یک پرواز بین المللی منجر به قتل یک غواص نیروی دریائی آمریکا در سال ???? به وی نسبت داده میشد، تحت تعقیب بود. مغنیه همچنین در ربودن تری اندرسون رئیس دفتر خاورمیانه ای آسوشیتد پرس در سال ???? ، که شش سال را در اسارت گذراند، مورد ظن بود. در واشنگتن ، شان مک کورمک سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت دنیا بدون مغنیه جائی بهتر است. مک کورمک مغنیه را قاتلی بی رحم، مرتکب قتل های متعدد، و تروریستی توصیف کرد که مسئول ار بین رفتن جان افرادی بی شمار است.  مغنیه در چهل و دو کشور جهان برای درگیری در عملیات مختلف تروریستی تحت تعقیب بود.  جمهوری اسلامی ایران اسرائیل را در کشتن مغنیه مسئول دانست. وسائل ارتباط جمعی دولتی ایران اظهارات یک سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران را نقل کردند که کشته شدن مغنیه را نمونه ای آشکار از تروریسم سازمان یافته توسط اسرائیل توصیف کرده است. حزب الله که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است خواستار حضور گسترده حامیان برای شرکت در مراسم خاکسپاری و ترحیم مغنیه شد که برای روز پنجشنبه در نزدیکی روستایش در جنوب لبنان تدارک دیده شده است.  شاهدان میگویند انفجاری که گزارش شده است موجب مرگ مغنیه شد در یک محله مسکونی دمشق رخ داد که یک مدرسه جمهوری اسلامی در دمشق نیز در آنجا قرار دارد .  شدت انفجار بحدی بود که به چند اتوموبیل دیگرهم آسیب رساند. یک مقام پیشین اطلاعاتی اسرائیل گفت اسرائیل معنیه را حتی از حسن نصرالله رهبر حزب الله خطرناک تر تشخیص داده بود.


اوباما و مک کین برندگان انتخابات مقدماتی در واشنگتن، مریلند و ویرجینیا

روز سه شنبه سناتور دموکرات باراک اوباما و سناتور جمهوریخواه جان مک کین در انتخابات مقدماتی احزاب خود در شهر واشنگتن و ایالات مریلند و ویرجینیا،  پیروز شدند. سناتور اوباما در این سه نقطه با آراء بسیار بالائی بر رقیب عمده خویش سناتور هیلاری کلینتون چیره شد. آقای اوباما در تجمعی از پشتیبانان خود در ویسکانسین درباره اختلاف با آقای مک کین برای آینده آمریکا سخن گفت و بر امید و تغییر بعنوان موضوعات کمپین خویش، تأکید مجدد کرد. سناتورجان مک کین نیز با آراء بالائی در ویرجینیا و واشنگتن بر رقیب خود «مایک ها که بی» فرماندار پیشین ایالت آرکانزا پیروز شد و در ایالت مریلند هم آراء پیشتازی را بدست آورد.  آقای جان مک کین در سخنرانی برای پشتیبانان خود در شهر الکساندریا در ایالت ویرجینیا گفت نباید اجازه دهند هیلاری کلینتون و باراک اوباما، به پیروزی برسند.  


ده درصد از ردصلاحیت شدگان داوطلبان انتخابات مجلس واجد شرایط اعلام شدند

به گزارش رسانه های دولتی ایران، مقامات ایرانی حدود ?? درصد ازافرادی را که صلاحیت آنان برای شرکت درانتخابات ماه آینده مجلس شورای اسلامی رد شده بود، واجد شرایط اعلام کردند. خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه گزارش داد که شورای نگهبان صلاحیت ??? نفر را برای شرکت درانتخابات باردیگرمورد تایید قرارداده است. این عده جزو بیش از ???? کاندیدای عمدتا اصلاح طلب بودند که وزارت کشور ایران صلاحیت آن ها را رد کرده بود. شورای نگهبان آخرین نظر را درباره صلاحیت کاندیداها ابرازمی دارد. کاندیداها باید دارای صفاتی محرز، ازجمله وفادار به نظام اسلامی ایران باشند. محافظه کاران واصلاح طلبان سرشناس ایران نسبت به رد صلاحیت کاندیداها درابعادی گسترده زبان به شکایت گشوده اند. محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین ایران این پدیده را به عنوان یک " فاجعه " توصیف کرده است. اصلاح طلبان ایران امیدوارهستند که برتری محافظه کاران را در مجلس مورد چالش قرار دهند.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( جمعه 86/11/26 :: ساعت 5:0 عصر )
»» http://fozolname.parsiblog.com

http://fozolname.parsiblog.com

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( یکشنبه 86/11/21 :: ساعت 11:0 عصر )
»» http://fozolname.parsiblog.com

http://fozolname.parsiblog.com

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( یکشنبه 86/11/21 :: ساعت 11:0 عصر )
   1   2   3      >
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

ویژهبرنامه «خبرگزاری دانشجو» در دوران «روحانی مچکریم»؛ فیلم طنز/
وطن جدید برای انتقال یهودیان + عکس
«وام 10 هزار میلیاردی به کارکنان»
کوثری: این بیعرضگی دولت است که.......
حکایت رئیس جمهوری که به همه حمله میکرد
واکنش روحافزا به تکذیبیه مجید انصاری/
«دوستان آلسعود» در ایران را بیشتر بشناسیم
آقای زیباکلام، آیا تا به حال به دولت گوشزد کردهاید
مداحی کامل شب چهارم محرم 1394 با نوای مطیعی + دانلود
مداحی کامل شب چهارم محرم 94 با نوای بنی فاطمه + دانلود
حالا که خاطره می گویید از آن چند میلیون دلار، یاسر هاشمی رفسنجان
کاسبانتحریمچهکسانیاند؟
بزرگترین امحاء تاریخ!
\چند گام با روحانی در ساری\
آهنگ عکس العمل خشن با صدای هاشم بافقی
[همه عناوین(1066)][عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 24
>> بازدید دیروز: 29
>> مجموع بازدیدها: 332819
» درباره من

الله اکبر، خامنه‌ای رهبر

» پیوندهای روزانه

روشنگر [31]
فتیان [31]
اسلام و مسیحیت [70]
امام و رهبری [80]
[آرشیو(4)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
دانلود فیلم سربازان امریکایی .گلوله میان دو چشم دانلود همه بشتاب . دیالمه . رادان:حبس موسوی دروغ است رهبری: انتخابات ریاست جمهوری اعجاز . زندگی علوی 22بهمن دولت اسلامی ارمان شهر شیعه . هولوکاست احمدی نژاد ترور .
» آرشیو مطالب
دولت اسلامی
قبل از این
بهمن ماه
فروردین 87
اردیبهشت 87
دانلود دونی
تیرما 87
مرداد87
شهریور87
دانلودشهریور87
آبان87
آذز87
دی 87
اسفند 87
خرداد88
آذز88
دی88
بهمن88
فروردین 89
اردیبهشت89
زمستان 89
تابستان90
سال 91
سال 92
سال 94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
شقایقهای کالپوش
جوک بی ادبی
زلال دل
مشق عشق ناز
مطالب عاشقانه
Chamran University Accounting Association
ساعت بدهی آمریکا
آخزین زلزله های ایران
آموزش تست زدن کنکور
..::.. رنــــگــیـــن کــــــمــــان ..::..


» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان








» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب