فقط خواهش می کنم که اولا به تغییر دیدگاه بعضی از
آقایون دقت کنید و ثانیا این نکته رو هم بگم که صحبت های برخی از اشخاص رو
فقط برای اینکه اطلاع پیدا کنید میزارم، وگرنه اونقدر کوچک هستند که نمی
تونه نظرشون در این رابطه برای انسانهای عاقل مهم و تعیین کننده باشه:::
(به نقل از وبلاگ صاحب زمان)
• شما از اسلام نترسید، از فقیه نترسید؛ از ولایت فقیه
نترسید. شما هم مسیر همین ملت را طی کنید و با ملت باشید، حساب خودتان را
از ملت جدا نکنید؛ ننشینید پیش خودتان طرح بریزید و پیش خودتان برنامه درست
کنید. شما باید دنبال ملت باشید. باید هوادار{باشید}.نگویید ما ولایت فقیه
را قبول داریم، لکن با ولایت فقیه اسلام تباه میشود! این معنایش تکذیب
ائمه است؛ تکذیب اسلام است.
(صحیفه امام،ج??ص??)
دیروز،آسمانی ها
• مقدس اردبیلی(ره) :
برای اداره جامعه غیر از این ممکن نیست که فقیه حاکم
علی-الإطلاق باشدو هرآن چه جز اختیارات معصوم بوده است،وی نیز داشته
باشد.
(مجمع الفایده والبرهان??/? )
• ملااحمد نراقی(ره):
ولایت فقیه را اتفاق و اجماع فقیهان دانسته که هرچه پیامبر و
امامان در آن ولایت دارند،فقیه هم دارد.
(عوائدالإمام ص???)
•صاحب جواهر(ره) (شیخ-محمدحسین نجفی،):
ظاهر کلمات فقها در ابواب مختلف فقه آن است که فقیه دارای
عموم ولایت است که این مطلب از جمله مسلمات و ضروریات است.
(جواهرج??ص???)
شیخ مفید(ره)
• بررسی حالات و انواع گوناگون حکومت بر جامعه مسلمین در کتاب
مقنعه
• در هر شرایطی مشروعیت آن را منوط به اذن و اراده الهی می
داند.
• وی ولایت را به عنوان عنصری می شناسد که در زمینه های مربوط
به قضا، اجرای حدود و تدبیر امور مسلمین و تأسیس حکومت، مورد نیاز
حاکم اسلامی می باشد و حاکم اسلامی دارای ولایت، باید از جانب خداوند
تعیین شده باشد. چرا که حاکم مسلمانان باید منصوب از جانب خدا و
معصومین(علیهم السلام) باشد. در غیر این صورت حاکم اجازه تصرف و دخالت در
زمینه های فوق را نخواهدداشت.
(نقش علما درسیاست،محسن بهشتی-سرشت، پژوهشکده امام خمینی(ره)و
انقلاب-اسلامی ، ص??)
امام خمینی(ره)
• حکومت اسلامی نه استبدادی است و نه مطلقه، بلکه مشروطه است
البته نه مشروطه به معنای متعارف فعلی آن که تصویب قوانین تابع آراء
اشخاص و اکثریت باشد… تمام اختیاراتی که برای امام به عنوان حجت خداوند بر
مردمان وجود دارد عیناً برای فقها که از جانب امام به عنوان حجت بر مردمان
تعیین شده اند نیز جاری است… ولایت که از شئون نبوت است به عنوان ارث به
فقها میرسد… فقها اوصیای دست دوم رسول اکرم هستند و اموری که از طرف رسول
الله به ائمه واگذار شده رای آنان نیز ثابت است و باید تمام کارهای رسول
خدا را انجام دهند چنان که حضرت امیر انجام داد… فقها از طرف رسول الله
(ص) به خلافت و حکومت منصوبند .
(ولایت فقیه ـ امام خمینی ـ مؤسسه نشر آثار حضرت امام(ره)،
صفحات ?? ـ ?? ـ ?? ـ ?? ـ ???) زمان تبعید درعراق
• ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است قضیه ولایت فقیه یک
چیزی نیست که مجلس خبرگان ایجاد کرده باشد ولایت فقیه چیزی است که خدای
تبارک و تعالی درست کرده است همان ولایت رسول الله است. این ها از
ولایت رسول الله هم می ترسند خدا او ـ ولی فقیه ـ را ولی امر قرار داده
است.
(صحیفه نور، ج ??، ص ?? و ???)(پس از پیروزی انقلاب)
• من ایشان [آقای بازرگان]را حاکم کردم یک نفر آدمی هستم که
به واسطه ولایتی که از طرف شارع مقدس دارم، ایشان را قرار دادم. ایشان را
که من قرار دادم، واجب الاتباع است. ملت باید از او اتباع کند، یک حکومت
عادی نیست، بلکه حکومت شرعی است. باید از او اتباع کنند. مخالف با این
حکومت، مخالف با شرع است، قیام بر علیه شرع است.
(?? بهمن ???? معرفی رییس دولت موقت)
• حکومت شعبه ای از ولایت مطلقه رسول الله (ص) است.
(??/?/????، زمان شبه پراکنی درباره مشروعیت و اختیارات ولی
فقیه)
مقام معظم رهبری
• امام یعنی آن حاکم و پیشوایی که از طرف پروردگار در آن
جامعه تعیین می شود… یا خدا به نام و نشان [امام را] معین می کند؛ مثل
این که امیر المؤمنین امام حسن و امام حسین و بقیه ائمه را معین کرد. یک
وقت هم خدای متعال امام را به نام معین نمی-کند، بلکه تنها به نشان معین
می کند؛ مثل فرمایش امام [عصر] (عجل الله تعالی فرجه) که فرمودند:
فامّا من کان من الفقها صائناً لنفسه، حافظاً لدینه، مخالفاً علی هواه،
مطیعاً لامر مولاه، فللعوام أَن یُقلّدوه…هر کس که این نشان بر او تطبیق
کرد آن امام می شود… امام یعنی پیشوا، یعنی حاکم، یعنی زمامدار، یعنی آن
کسی که هر جا او رود، انسان ها دنبالش می روند، که باید از سوی خدا باشد،
عادل باشد منصف باشد، با دین باشد، با اراده باشد… این-طوری ولی را مشخص
می کنند، این هم از طرف خداست. حاکم جامعه اسلامی چه کسی باشد؟ باید آن
کسی باشد که خدا معین می کند… .
(ولایت ـ سیدعلی خامنه ای، انتشارات سازمان تبلیغات، صفحات ??
-??و… (ماه مبارک رمضان ????مسجد امام حسن-مجتبی(ع))
• بعضی ولایت فقیه را زمینی می دانند در حالی که ولایت فقیه
امری آسمانی است. اصلاً تفاوت نظام اسلامی ما با نظام های دیگر دنیا در
همین است.
(??/?/????، مطبوعات)
استادشهیدمطهری
• حقیقت این است که حکومت به مفهوم دموکراسی با حکومت به
مفهوم اسلامی متفاوت است. حکومت اسلامی واقعاً ولایت و سرپرستی است و در
این ولایت رأی و اراده مردم دخالت ندارد، نه از قبیل تفویض حق حکومت از طرف
مردم است و نه از قبیل توکیل است، بلکه سلطه ای است الهی و واقعاً ولایت و
سرپرستی و قیومیت است و موضوع یک سلسله احکام شرعیه نیز هست…
(یادداشت های استاد، ج ?، ص ???)
• مطابق اعتقاد شیعه و شخص امیر-المؤنین(ع) زمامداری و امامت
در اسلام انتصابی و بر طبق نص است … .
(مجموعه آثار، ج ??، ص ???، جاذبه و-دافعه علی)
• شیعه همان گونه که نبوت یعنی راهنمایی دینی را از جانب خدا
می داند، رهبری دینی را نیز من جانب الله می-داند. پیامبر بزرگ هم
راهنما بودند و هم رهبر. ختم نبوت ختم راهنمایی الهی با ارایه برنامه و راه
است، اما ختم رهبری الهی نیست … .
(امامت و رهبری، مرتضی مطهری، ص ??)
• نائب امام معصوم نیز به طور غیر مستقیم از ناحیه خداست و
مقام او مقام مقدس و الهی است.
(اسلام و مقتضیات زمان،ج ?، ص ???)
آیت الله شهیدبهشتی
• اگر جامعه ما بخواهد به راستی اسلامی
بماند و اسلام اصیل بر آن حکومت کند، باید فقیه در جامعه، هم
رهبری فقاهتی کند و هم رهبری ولایتی؛ یعنی باید نبض حکومت در دست فقیه
باشد .
(جاودانه تاریخ، سیدمحمد حسینی-بهشتی، سازمان انتشارات
روزنامه-جمهوری اسلامی، ج ? ، گفتارها، صص ??- ?? به نقل از
www.ahestan.wordpress.com)
آقای هاشمی رفسنجانی
• این امتیاز شیعه است، ولایت را یک چیز آسمانی می بینیم.
حکومت ولایت، صلاحیت شرعی می خواهد… .
(پیام شاهدان)
این انقلاب قابل مقایسه با هیچ یک از انقلابات بشری نیست؛
بلکه آن را باید حلقه ای از حلقه های انقلاب های آسمانی دانست. ولایت
فقیه برمی گردد به این که سر نخ حکومت از خداست… یک نظریه در دنیای اسلام
این است که حکومت بالاصاله مال خداست و خداوند این حکومت را برای افراد
معینی داده، آن افراد اسمشان آن موقع برده شده. دوازده نفر بودند و بعد از
آن ها هم شرایط خاص لازم دارد و کسی که نیابت می کند از طرف آن-ها که
همان فقها هستند که ما اسمش را می گذاریم ولایت فقیه. یک نظر هم این-است
که نه! حکومت انتخابی است و مردم هر کس را، هر فاسق و فاجر را می توانند
بر خودشان مسلط کنند.
( پیام شاهدان، ??/?/??)
آیت الله جوادی آملی
• بیعت در فقه شیعه فقط کاشفیت دارد… بیعت
در فرهنگ تشیع و فقه شیعه اثنا عشریه علامت حق است، نه
علت آن. حق حاکمیت در نظام اسلامی از آن خدای سبحان است… آراء مردم نسبت به
پذیرش حاکمیت قانون الهی علامت ثبوت حق بوده، نه علت آن … هرگز زمامدار
اسلامی از طرف مردم یا خبرگان منصوب یا معزول نمی گردد. مجلس خبرگان فقط
خبره تشخیص انتصاب فقیه جامع یا انعزال از اوست، نه سبب نصب یا موجب عزل.
نمی توان چنین پنداشت که آراء مردم در اصل پذیرش دین و حقانیت قرآن و
حاکمیت پیامبر و زمامداران امامان معصوم علامت است، نه علت؛ ولی نسبت به
رهبری فقیه جامع الشرایط، علت است، نه علامت. روح این سخن که آراء مردم
موجدِ حق حاکمیت فقیه جامع الشرایط است، این خواهد بود که فقیه آگاه به همه
قوانین حکومت، نماینده مردم است، نه نایب امام عصر (عج)، زیرا نیابت خود
را از مردم دریافت کرده و وکالت خویش را از موکلان خود دارد، نه آن که
نیابت خود را از طرف ولی عصر (عج) احراز کرده باشد… هرگز نباید بین تاثیر
خارجی حضور مردم و بین تأثیر آن در ایجاد حق حاکمیت و علیت نسبت به اصل
ولایت خلط نمود، و به بهانه تکریم آراء عمومی، حق حاکیمت را مجعول خلق
[مردم] دانست و جنبه ربوبی آن را رها کرد… عهده داری ولایت و رهبری جامعه
به عهده شخصی است که از ناحیه خداوند بر این مقام منصوب شده، باشد… شکی
نیست که تعیین و انتصاب ولی فقیه در عصر غیبت، جهت رهبری و زعامت جامعه از
سوی خداوند سبحان، ضروری و حتمی است… زمامداری در محور ولایت است، نه وکالت
و نیابت تا آن که به تعین مردم تأمین شود. در اسلام شخص حاکمیت ندارد،
بلکه فقه و عدالت است که حکومت می کند. از این رو ولی فقیه حق ندارد، به
تبعیت از آراء مردم عمل نماید. در قانون اساسی برای این که توهم وکالت و یا
نیابت ولی فقیه از مردم نرود، از رأی و انتخاب مردم سخن به میان نیامده
است بلکه از پذیرش آنان که همان تولّی است، نه توکیل، سخن گفته است و خود
خبرگان نیز در این قانون که به دلیل قدرت تمیز و تشخیص واسطه و وسیله
شناخت «ولیّ» هستند، تنها انتصاب و یا انعزال ولی فقیه را تشخیص می دهند و
هرگز عهده دار عزل و نصب ولی فقیه نمی باشند.
(ولایت فقیه، انتشارات اسراء، صفحات ??، ???و…)
آیت الله مصباح یزدی
• حق حکمیت و حکومت و امر و نهی کردن
اصالتاً از آن خدای متعال است. براساس نظر اسلام هیچ انسانی
صرف نظر از اختیاری که خدا به او بدهد، حق حکومت و هیچ گونه تصرفی در
انسان های دیگر که ملک خدا هستند، ندارد… با پذیرفتن این اصل است که فلسفه
سیاسی اسلام از سایر مکاتب موجود در این زمینه جدا می-شود و نظریه ولایت
فقیه با سایر نظریات حکومت و سیاست تفاوت اساسی پیدا می-کند… ما هیچ گاه
نمی توانیم نظریه حکومت اسلامی و ولایت فقیه را بر دموکراسی تطبیق
کنیم.
(نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه استاد ،به کوشش: محمدمهدی
نادری قمی انتشارات مؤسسه آموزشی امام، ص ??)
آقای خاتمی
• حاکم را رأی مردم تعیین نمی کند، حاکم را
خدا معین می کند. برخلاف حکومت های عرفی حالا از هر نوعش باشند… در
اسلام رأی مردم، انسانی را حاکم نمی گرداند. حکومت ملاک های واقعی دارد
که خدا بیان کرده… در زمان غیبت ملاک ها حاکمند. خدا و پیغمبر خدا و
اولیاء معصوم خدا، ملاک ها را مشخص کرده اند که عبارت است از دانایی،
تدبیر و تقوی. در رأس دانایی ها، دانایی به دین خدا است… در نظام اسلامی
همین ملاک ها باید بر مردم حاکم باشد. این امور، اموری نیست که به رأی
مردم ایجاد بشود.
(?اسفند ????در جمع مردم،روزنامه کیهان، ?/?/??، ص ?)
آقای منتظری
• وی ابتدا به بیان انواع حکومت-های مطلقه
شاهنشاهی،مشروطه-سلطنتی،اشرافی،انتخاب-نخبگان،حکومت حزبی پرداخته و
سرانجام حکومت اسلامی به عنوان حکومت قوانین الهی را شرح می دهد.در
ادامه دوران پیامبر و پس از ایشان و دوران غیبت بیان شده که در عصر غیبت
بایدفقیه عاقل،عادل،آگاه به امور سیاست،قادر،معتقد،عالم و اعلم که بر عهده
ولی فقیه است.او چنین نتیجه می گیرد:
بنابراین ولایت فقیه جامع الشرایط چیزی است که هرکسی به اسلام
و جامعیت و شمول آن معتقد باشد بر حسب عقل و فطرت خود آن را آرزو
نموده و برای تحقق آن تلاش خواهد نمود… و این کلامی است قابل عرضه بر هر
انسان عاقل و منصف از هر دین و مذهب و ملتی باشد.
(ولایت فقیه،حسینعلی منتظری ،ج?ص?? )
• وی حتی انتقاد و مخالفت سایر فقها را با ولی فقیه ناشی از
هوای نفس، حسادت، تکبر و خود بزرگ-بینی و این مزاحمتها{یامخالفتها} را هم
حرام دانسته بودند.
(همان، ج ? باب ? فصل ? ص ???)
• ما آن قانون اساسی را که در آن ولایت فقیه و مساله این که
تمام قوانین بر اساس کتاب و سنت نباشد، اصلا تصویب نخواهیم کرد بلکه ما یک
قانون اساسی را تصویب خواهیم کرد که اصلا ملاک آن مساله ولایت فقیه باشد.
اصلا اگر پایه طرح قانون اساسی بر اساس این مسایل نباشد، از نظر ما ساقط و
بی اعتبار است. اگر هم بر فرض کسی بگوید چنین قانون اساسی، آخوندی است، بله
ما آخوندیم. آخوندی باشد. ما میخواهیم صد در صد اسلامی و بر اساس ولایت
فقیه باشد.
(مشروح مذاکرات مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی ج ? ص ??? )
• در دیدگاه فقهی آقای منتظری، رئیس جمهور نه تنها هیچ
استقلالی از حیث مشروعیت و دایره اختیارات نسبت به رهبری ندارد، بلکه تنها
عامل و کارگزار ولی فقیه است.
(دراسات فی ولایت فقیه ج? فصل ? ص ?? )
•آن چه برای ما تاکنون بر اساس تجربه ثابت شده این است که هر
زمان سخنی از مسایل اساسی جامعه که موجب بیداری و رشد مسلمانان بوده،
مطرح می شده و یا کتاب و نوشته ای از این قبیل انتشار می یافته،به دنبال
آن نوکران استعمار و ایادی نادان و ساده و یا جیره خوار و پلید آنان سعی
در شایعه پراکنی و مسموم-کردن جو در کشورهای اسلامی و محافل دینی و علمی
نموده… تا جامعه را علیه نوشته و نویسنده برانگیزاند.
• غفرالله له و لوالدیه و جعل مستقبل امره خیراً من ماضیه
بجاه محمد وآله الطاهرین
??جمادی الأول????ق (پایان کتاب)
• آقای صانعی
• ولایت فقیه سایه ای از ولایت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه)
است و به یک معنی خود ولایت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) می
باشد. من نمی دانم که چگونه باید تعبیرکرد، امّا این همان ولی عصر
(عجل-الله تعالی فرجه) در قالب ولایت فقیه جلوه می کند و در قالب
ولایت فقیه متبلور و روشن می شود… اساس قانون اساسی ولایت فقیه است…
تمام ارزش این قانون اساسی به آن است که ولی عصر (عجل الله-تعالی فرجه)
یعنی نماینده او، آن را پذیرفته است و چون نماینده (عجل الله-تعالی
فرجه) آن را پذیرفته، ما نیز آن را می پذیریم.
(ولایت فقیه، ????، ص???و??? و???)
• این که عده ای بگویند تنها امام زمان قادر
به تشکیل حکومت اسلامی است،ولایت فقیه را نفی نمی
کنند.اینان اگر مسلمانان ناآگاه هستند باید آگاهشان کرد و اگر آگاه هستند و
باز بر این معنا پافشاری می کنند،ازآن ها باید فاصله گرفت زیرا
افکارشان یک فکر خطرناک و ریشه کردن اساس اسلام است
(ولایت فقیه،یوسف-صانعی،امیرکبیر????، ص???ونیز نشر الهادی و
بنیاد قرآن)
• امروز، زمینیها
آقای هاشمی رفسنجانی
• ما از همان روز اول، به پدیده قدرت نگاه زمینی و واقع
بینانه داشتیم. کسانی که آمدند و نگاه صرفاً متافیزیکی به قدرت را دامن
زدند و آن را مرتب مطرح می کنند، قبول نداریم.از همان ابتدا امام
خمینی[ره] هم همین را می گفت.حرف های ایشان را ببینید که مشروعیت را به
مردم می دهد …
(روزنامه اعتماد، سیاستنامه،??/?/??، ص?)
• ولی فقیه را خدا تعیین نکرده. اسلام غیر از زمان پیامبر (ص)
و دوازده امام معصوم(ع)، نوع حکومت را تعیین نکرده است. راه تعیین
حکومت، عُرفی است. بعضی افراد می-گفتند که ولی فقیه را خدا تعیین کرده و
اکنون هم بعضی ها این اعتقاد را دارند… .
(روزنامه اعتماد، ??/??/??، ص ?)
• بارها از ایشان [امام [شنیدم که نباید برای ولی فقیه شخصیتی
متافیزیکی متصور شد. هر مقامی فقط با رأی این مردم است که مستقر می
شود. من تعابیری که مورد غیر از امام معصوم از مقامات را به جانشینی
پیامبر یاد می کنند، قبول ندارم.... همه نهادها منبعث از آرای مردم
هستند... .
(سالنامه شرق، ????)
•مردم سالاری و سپردن سرنوشت سیاسی انسان ها به دست خودشان،
نمونه ای از حرکت عظیم خاتمیت در اسلام است.
(روزنامه جوان، ??/?/??، ص ?)
آقای منتظری
• ولی فقیه اگر واجد شرایط باشد باید نظارت بکند.البته
اختیاراتی دارد که در قانون اساسیذکرشده است.
• این را هم به شما بگویم این که می-گویندخط قرمز خدا و
پیغمبرو معصوم است غیر از این ها خط قرمزنیست.
• آقایان تا چیزی می شود به ما می گویند ضدولایت فقیه،خدا
پدرت را بیامرزد اصلا ولایت فقیه را ما گفتیم،ما علم کردیم،ما کتاب
درباره اش نوشتیم حالا ما شدیم ضدولایت فقیه،خجالت بکشید این چه کارهایی
است؟یک عده بچه که اصلا» ما بودیم و این کارها را می کردیم اصلا» نطفه شان
منعقد نشده بود،حالا راه می افتند می گویند ضدولایت فقیه.
• مقام رهبری بایستی همان رهبری اش را می کرد نه این یک
تشکیلات درست کند و در وزارت خانه و در همه جا دخالت بکند.
(سخنرانی ??رجب،??/?/?? در جمع مردم نجف آباد-به نقل از
ماهنامه ارزش-ها،ویژه نامه آقای منتظری،بهمن??)
• ولایت فقیه، مثل ولایت امیرالمؤمنین، نظارت است!
(سخنرانی ?? رجب???? قم)
آقای صانعی
• فقیه در»مالانص فیه» هیچ ولایتی ندارد. در این موارد، مدار
بر مصلحت جامعه است،به تشخیص خود جامعه و فقیه نمیتواند نظر خود را تحمیل
کند و الا اثباتا» سر از استبداد در میآورد.
(روزنامه همشهری،??/?/??)
• به طور کلی مشروعیت اعمال حکومت و حکومت قانونی در زمان
غیبت منوط به رأی مردم است.
(روزنامه شرق،?/??/??)
• در تشخیص مصالح عامه و تصمیمگیری در مورد آن ، پیامبراسلام
هم مأمور به تبعیت از آرای اکثریت بود وآیات مشورت،مثبت این مدعاست.
(روزنامه صبح امروز،??/?/?? ص?)
• نظرمجلس در فرض تزاحم،بر نظر بقیه افراد و آرا در حکومت
مقدم است، چون شورا یک اصل قرآنی است و بر بقیه اصول آن که از احادیث
گرفته شده، از باب ترجیح فرضیه (فرض) بر سنت، مقدم است.
روزنامه آزاد،??/?????
آقای خاتمی
• از نظر من دموکراسی فقط تحت شرایطی خاص محقق می شود: اول
این که قدرت باید منشأ زمینی داشته باشد که با خواست مردم همراه شود، دوم
این که این قدرت باید در برابر ملت مسؤول باشد، سوم این که ملت باید قادر
باشد در صورتی که بخواهد قدرت را تغییر دهد. اگردر نظر بگیریم که اسلام
می تواند خود را با این معیارها تطابق دهد، آن گاه می توانیم اسلامی
سازگار با دموکراسی را متصور-شویم. من شخصاً اسلام را تحت شکل معاصرش این
طور درک می کنم.
(روزنامه سلام هم وطن، ??/?/??، ص?)
آقای کروبی
• تئوری نصب، زیرآب ولایت فقیه را می زند، گرچه امام هم در
ابتدا نظرشان نصب بود.
(روزنامه جهان اسلام، ??/?/??، ص ?)
آقای حسن روحانی
• عده ای می گویند: در ایران رده بالای نظام [ولی فقیه[را
خداوند تعین می کند و ما کاشف هستیم و می توانیم نظر خداوند متعال را کشف
کنیم، خودشان هم نمی-دانند چه می گویند.
(روزنامه مردم سالاری،??/??/??، ص ?)
آقای مجید انصاری
• حکومت اسلامی نه محبوبیتش؛ بلکه مشروعیتش به رأی مردم است.
(روزنامه مردم سالاری، ??/?/??، ص ?)
آقای عبدالکریم سروش
• نظریه ولایت فقیه از همان ابتدای کار برای من بسیار قابل
تأمل بود. به قول مولانا الله الله اشتری بر نردبان... .
(نامه، اسفند ??، ش ??، ص ???)
• ولایت فقیه یک تئوری اقلیت شیعه است که خیلی نیز جوان
است... .
(جامعه نو، دی ??، ش ??ص ?)
• ما چیزی به نام حکومت دینی نداریم و خود پیامبر هم حاکم
دینی نبود. چه رسد به دیگران و جانشینانش. این چنین نیست که متدین فقیه
پارسا و عالم دین بودن حق ویژه ای برای کسی بیاورد که به حاکمیت دست پیدا
کند.
(ماهنامه خرد، خرداد ??، ش ?? ص ??)
آقای محمدرضا خاتمی
• یکی از بزرگترین دستاوردهای دوران ? ساله [اصلاحات] آن است
که حکومت از جایگاه آسمانی و ملکوتی اش به زمین نشست.حتی اگر امام غایب و
معصوم در رأس حکومت قرار بگیرد، باید بتوان به او انتقاد کرد و از عملکردش
ایراد گرفت و در ملاء عام استیضاحش کرد… تکلیف حکومت غیر معصوم [ولایت
فقیه] که روشن است، همه زمینی اند… .
(روزنامه اقبال، ??/?/??، ص ?)
• برخی مشروعیت خود را از آسمان دانسته و برخی ناشی از رأی
مردم. مشروعیت زمان امام، در حال حاضر وجود ندارد و وظیفه ماست که مبانی
مشروعیت را واحد کنیم… .
(روزنامه توسعه، ??/??/??، ص ?)
• واژه حکم حکومتی را ما اصلاً قبول نداریم.. و با آن
مخالفیم.
(روزنامه اقبال، ?/?/??، ص ??)
آقای حسین مرعشی
• اگر ما بتوانیم رابطه ولایت فقیه و احزاب را تعریف کنیم
موفق به حل مشکل احزاب می شویم. در این رابطه در دنیا تنها دو شیوه وجود
دارد: یا نفراول کشور مسؤولیت ندارد، تقدس دارد! و در حوزه سیاسی وارد نمی
شود و همه سیاسیون هم به او احترام می گذارد و یا مسؤولیت دارد و انتخابش
نتیجه یک کار سیاسی است. در انگلیس سیستم پارلمانی است و نخست وزیر از آن
بیرون می آید و در هر حال چون آن شخص پاسخ گوست! روی کار آمدنش از طریق
مبارزه سیاسی است .
(مطبوعات، ??/?/??)
آقای عطاءالله مهاجرانی
• حکومت پیامبر[ص] نه بر اساس وحی، که براساس رأی مردم بود،
حضرت علی[ع] هم هیچ گاه نگفته که من از طرف خدا منصوب شده ام.
(روزنامه همبستگی، ?/?/??، ص ? )
آقای مصطفی کواکبیان
• مادامی که مردم در کار نباشند، مجلس-خبرگان هم نیست.
مشروعیت رهبر از مشروعیت خبرگان و مشروعیت خبرگان از رأی مردم است.
(روزنامه مردم سالاری،??/?/??، ص ??)
چه کنیم؟
• به حرف های آن هایی که برخلاف مسیر اسلام هستند و خودشان را
روشنفکر حساب می کنند و میخواهند ولایت فقیه را قبول نکنند [اعتنا
نکنید] اگر چنان چه فقیه در کار نباشد، ولایت فقیه در کار نباشد، طاغوت
است. یا خدا، یا طاغوت، یا خداست، یا طاغوت. اگر با امر خدا نباشد، رئیس
جمهور با نصب فقیه نباشد، غیر-مشروع است. وقتی غیر مشروع شد، طاغوت-است؛
اطاعت او اطاعت طاغوت است… .
(صحیفه امام،ج??ص???)
گرفته شده از پایگاه فرهنگی و اطلاع
رسانی حریم یاس
بعد از انتخابات دهم، پالایشی در درون انقلاب اسلامی در حال رخ
دادن است. البته باید تمام توان ها به کار گرفته شود که ریزش های انقلاب
اسلامی حتی المقدور کم تر شود و رویش?ها افزایش یابد و هزینه عبور از این مرحله برای انقلاب
اسلامی هزینه قابل قبولی باشد. اما این بدان معنا نیست که این هزینه ها،
بر علیه انقلاب اسلامی است؛ بلکه لازمه عبور از این مرحله به شمار می رود
مقدمه
هر انقلابی در مسیر حرکت و تکامل خود با
ریزش و رویش روبه رو است. ریزش ها و رویش ها را باید از منظری تاریخی
تحلیل کرد و در همان بستر به واکاوی علل ریزش و رویش پرداخت. به عبارت
دیگر، باید مشخص کرد که در چه مرحله انقلاب، چه کسانی و به چه دلیل، ریزش
کرده اند و چه کسانی و به چه علت به انقلاب گرویده اند.
1ـ مبنای ریزش
ها و رویش ها
رنسانس در غرب به تدریج به تولید مفاهیم
پایة مادی و انسان مدارانه پرداخت و به سمت تشکیل تمدن مادی فراگیر و
جهانی پیش رفت و در این مسیر و برای پیش برد پروژه جهانی شدن، مرزهای
فرهنگی سایر تمدن ها و از جمله تمدن اسلامی و شیعی را مورد هجمه قرار داد.
انقلاب اسلامی حرکتی در برابر کلیت این
تمدن است که برای مقابله می بایست چند مرحله را پشت سر بگذارد: نخست،
مرحله سیاسی است که در آن عرصه، تمایلات عمومی متناسب با ایده?های انقلاب اسلامی بسط و شرح می-یابد.
دوم، مرحله انقلاب فرهنگی است که عقلانیت اجتماعی تولید می شود و سازو
کارهای علمی و عقلی برای رسیدن به آرمان?ها
و ارزش ها پی?ریزی می گردد. سوم، انقلاب
در صنعت و محصولات است که در مجموع، تمدن همه جانبه نوینی شکل می?گیرد. انقلاب ما اکنون در مرحله دوم
است؛ مرحله کنونی، مرحله عبور از عقلانیت غربی و ورود به عقلانیت دینی
است. اگر انقلاب اسلامی بخواهد آرمان?های
خود را در مقیاس ملی، منطقه های و جهانی بسط دهد و به یک راه جدید در مقابل
راه برآمده? از رنسانس تبدیل شود، باید عقلانیت جدید
اسلامی تولید و از عقلانیت سکولار که سدی در مقابل سیر تکاملی انقلاب
اسلامی است، گذر کند.
به طور طبیعی، انقلاب اسلامی در این
مرحله و در مراحل قبل و بعد، با ریزش هایی روبه روست؛ زیرا در هر دوره،
کسانی که نمی?توانند با آرمان ها و
برنامه های انقلاب اسلامی هم گام شوند به تدریج، ریزش می کنند و راه دیگری
می-پیمایند. به عنوان نمونه، آنها که نمی خواهند از عقلانیت مدرن عبور
کنند، با تکیه بر این عقلانیت به نفی اصل انقلاب می پردازند؛ آنها راه
وصول به سعادت و عدالت اجتماعی را همین عقلانیت مدرن می دانند و می
پندارند که انقلاب اسلامی به بی راهه می رود! در واقع، آنها آرمان?های انقلاب و مقولاتی چون عدالت، امنیت و
رفاه بشر را بر اساس همین عقلانیت مدرن، درک و تحلیل می?کنند و عبور از آن را به معنای عبور از
آرمان?های انقلاب و ناکارآمد و
متحجرانه می?پندارند؛ از این رو، در
مقابل این مرحله? از حرکت متعالی انقلاب اسلامی مقاومت می
کنند و در نهایت، صف خود را از صف انقلابیون جدا می سازند. بر این اساس،
ریزش ها، به ناهم راهی عدهای با مرحله ای از مراحل تکاملی انقلاب اسلامی
تحلیل می شود.
از سوی دیگر در هر مرحله، رویشی هم
پدیدار می شود؛ زیرا هنگامی که عقلانیت دینی کاربردی و سازوکار حرکت
اجتماعی الهی در دنیای جدید، طراحی می شود، قشر وسیعی از نخبگان و روشن
فکران و یا مستضعفان و مظلومان در دنیای اسلام و در مقیاس جامعه جهانی،
مجذوب انقلاب اسلامی می شوند و به این سو می آیند.
2ـ ریزش و رویش
در مراحل مختلف
این ریزش و رویش، در همه مراحل تاریخی
انقلاب اسلامی وجود داشته و خواهد داشت. انقلاب اسلامی از آغاز در پی بسط
خلافت الهیه بود. در قدم اول، به مبارزه با زیاده?خواهی قدرت ها پرداخت و به مبارزه با
نظام سلطنتی به عنوان یک ساختار عدل گریز و دین ستیز مبدل شد و در نهایت،
به یک ایده? اثباتی به نام «حکومت اسلامی» رسید. در
هر یک از این مراحل، با دقیق تر شدن و تبیین بیش تر آرمان?های اسلامی، عده ای که برخی از ایده?های نظری و عملی خود را حذف شده می
دیدند از انقلاب جدا شدند! به عنوان مثال، هنگامی که مبارزه به مرحله
درگیری با اصل نظام سلطنت منتهی شد، گروه?هایی
که سلطنت مشروطه یا مشروعه و یا دموکراتیزه شده را می?خواستند، از قطار انقلاب پیاده شدند؛
چون گمان کردند که این انقلاب از آرمان?های
صحیح خود فاصله گرفته است! یا در آن جا که امام انقلاب بر «جمهوری اسلامی»
تأکید کرد؛ برخی که به دنبال تحقق جمهوری سوسیالیستی و یا جمهوری با
قیدهای دیگر بودند این جهت?گیری
را متناسب با آرمان ها خود ندیدند و ریزش کردند؛ مبارزات مارکسیستی بر علیه
انقلاب اسلامی عمدتاً از همین مرحله شروع شد.
هنگامی که قانون اساسی تدوین شد نیز
ریزش بر همین منوال بود. هواداران حکومت دموکراتیک و دین حداقلی وقتی
مشاهده کردند که اسلام و ولایت فقیه به یک نظام حقوقی کلان در جامعه تبدیل
می?شود از انقلاب فاصله گرفتند.
از مرحله?ای
که انقلاب اسلامی وارد مبارزه جهانی شد نیز طیفی که به یک رفرم یا انقلاب
در مقیاس ملی می-اندیشیدند، فریاد بر آوردند که ضرورتی ندارد ما هزینه
یک انقلاب جهانی را بپردازیم؛ باید در حد حلّ و فصل مسائل ملی و عمران و
آبادانی کشور خود تلاش کنیم. بنابراین، حاضر نشدند در بسط فرهنگی اسلام و
انقلاب اسلامی در مقیاس جهانی و مبارزه با نظام استکباری حاکم بر جهان هم
کاری کنند. به عبارت دیگر، وقتی انقلاب اسلامی برای دفاع از اسلامیت نظام،
تا مرز درگیری نظامی با استکبار ایستاد حتی عده?ای از طرفداران انقلاب اسلامی هم وقتی
هزینه این حرکت را مشاهده کردند جدا شدند؛ بدون آن که محصولات این حرکت را
هم محاسبه کنند.
در کنار همه ریزش هایی که در مراحل
تکاملی انقلاب اسلامی روی می دهد، رویش هایی نیز به وقوع پیوسته است که از
آن جمله می توان به هویت یابی افتخارآمیز شیعیان در جهان و رشد تشیع در
جهان اسلام و سایر کشورها، توجه و گرایش به اسلام انقلابی و حتی تمایل
بسیاری از کشورهای انقلابی به اسلام اشاره کرد. حداقل این که انقلاب های
مادی و مارکسیستی به تاریخ پیوست و با طی هر مرحله از انقلاب، جمهوری
اسلامی هواداران زیادی در جهان یافت.
3ـ ریزش های
انتخابات نهم و دهم
برنامه?ریزی در دوره «بازسازی» و «اصلاحات» با
هدف جمع تجدد و انقلاب اسلامی بود؛ اما در ادامه، به مشکلی بزرگ منتهی شد؛
طیفی از روشن فکران مدعی دیانت احساس کردند که امکان اجتماع سازوکارهای
مدرن زندگی بشر و چارچوبه?های تعریف شده برای
انقلاب اسلامی وجود ندارد و لذا به فکر عبور از خطوط انقلاب اسلامی به نفع
سازوکارهای مدرن افتادند. آنها می خواستند که تلقی دینی مردم را تغییر
دهند. به این ترتیب، موج اصلاحات و بازسازی، بخشی از جامعه روشن فکری را
از سطح طرف داران قانون اساسی و ادامه انقلاب اسلامی جدا کرد و در
انتخابات نهم ریاست جمهوری در مقابل اندیشه انقلاب قرار داد. اما مردم در
انتخابات نهم و دهم، نه به ادبیات کسانی که معتقد به عبور از انقلاب
اسلامی و قانون اساسی بودند رأی دادند و نه به ادبیات کسانی که آرمان?های انقلاب اسلامی را در چهار چوب
مدرنیزاسیون تحلیل می?کردند؛ بلکه به
گفتمان اصیل انقلاب اسلامی رأی دادند و این گفتمان وارد حوزه?
تفکر اجتماعی شد، و تلاش کرد که
سازوکارهای جدیدی مطرح کند. و از آن جا که به طور طبیعی، این ساز و کارها
با عبور از عقلانیت مدرن قابل تحقق است؛ لذا چالش بین برنامه ریزی برای
رسیدن به آرمان?های ادبیات اسلامی با
ادبیات علمی مدرن آشکار شد.
البته اندیشه اصول گرایی با عقلانیت
سکولار و عقلانیت مدرن غربی مبارزه می کند نه با مطلق عقلانیت. انقلاب
اسلامی برای رسیدن به آرمان?های
خویش به دنبال ایجاد یک عقلانیت دیگر است. نقطه اصلی چالش در فضای کنونی،
چالش بین آرمان?های انقلاب و پیگیری آن
آرمان?ها با عقلانیت سکولار است،
لذا مخالفان جریان اصول گرایی و مخالفان ادبیات امام (ره) و انقلاب، دولت
را با تکیه بر عقلانیت مدرن تخطئه می?کنند و
رفتار دولت را غیرعقلانی، غیرکارشناسانه و غیرعلمی می?دانند! در حالی که این رفتار، بدون
محاسبه و کارشناسی نیست منتها با کارشناسی مدرن فاصله دارد و می خواهد به
بنیادهای دیگری تکیه کند. هر چند جبهه انقلاب اسلامی متأسفانه تاکنون
نتوانسته است یک عقلانیت تامه تا سطح برنامه های اجرایی به وجود آورد.
ریزشی که در این مرحله اتفاق افتاد در
جبهه کسانی بود که به ساز و کارهای عقلانی مدرن تعلق دارند و با تکیه بر
آن در صدد تغییر آرمان?های انقلاب اسلامی
هستند تا در نهایت نوعی براندازی نرم را رقم بزنند.
از انتخابات نهم تاکنون و به ویژه در
فتنه بعد از انتخابات دهم، پالایشی در درون انقلاب اسلامی در حال رخ دادن
است. البته باید تمام توان ها به کار گرفته شود که ریزش های انقلاب اسلامی
حتی المقدور کم تر شود و رویش?ها
افزایش یابد و هزینه عبور از این مرحله برای انقلاب اسلامی هزینه قابل
قبولی باشد. اما این بدان معنا نیست که این هزینه ها، بر علیه انقلاب
اسلامی است؛ بلکه لازمه عبور از این مرحله به شمار می رود. ممکن است برخی
تلقی کنند که با این حوادث، انقلاب اسلامی تضعیف می?شود، ولی به نظر می رسد با پالایش،
تهذیب و شدت خلوصی که در درون انقلاب اسلامی به وجود میآید، ناخالصی?های انقلاب اسلامی حذف شده، و از این
رو، سبک بال تر و شکوفاتر از گذشته به پیش خواهد رفت و سرانجام به نهادینه
شدن ساختار نظام ولایت اجتماعی خواهد انجامید.
به عبارت بهتر، همان گونه که اگر انقلاب
اسلامی درگیری با کفر را به بیرون از مرزهای خود نبرد و در داخل مرزهای
فرهنگی و عقیدتی دنیای استکبار نجنگد، نمی?تواند
تداوم یابد، اگر در درون نیز خلوص نیابد و بخواهد به لوازم ناخالصی?ها ملتزم باشد با خطر «انحلال» مواجه
خواهد شد.
آنچه 9دی 88 را 9دی کرد، نه انبوهی جمعیت مردم بود، نه فریادهای خروشان و شعارهای انقلابی آنها و نه سخنان کوبنده خطیب محترم در محکومیت عاملان فتنه...
9دی را، غیرت به جوش آمده مردمی که برای پاسداری از حریم دین خدا به خیابان آمدند، 9دی کرد... و جز این هم نمیشد مردم و نظام اسلامی ما از شرّ فتنه پیش آمده خلاصی یابند. دولت و حکومت به تنهایی نمیتواند بارهای سنگین انقلاب را به دوش بکشد. و اساساً حکومتی که در اسلام تشکیل میشود و تمام اصولش در نسبت بین "امام" و "امت" شکل میگیرد، جز این هم نباید باشد.
حضرت علی(ع) در خطبه 216 نهج البلاغه ویژگیهای حکومت صالح را همین گونه بیان میکند که: "حکومت ها هرگز به صلاح نخواهند آمد مگر توده ملت استوار و با استقامت شوند" عجیب است وقتی به محل ایراد این خطبه دقت میکنیم که در وسط معرکه صفین است. یعنی جایی که سپاه شیعیان در مقابل سپاه فریب خوردگان فتنه معاویه ایستاده بود...
حرکت 9دی، آخرین حلقه از سلسله حرکتهای جهادی بود که در محیطهای سایبری و رسانهای و کوچه و محلهای به دست خود مردم و با هزینه خود آنها انجام شد و توانست انقلاب عزیز اسلامی ما را از چنبره فتنه سبز رها کند. اما هنوز هم صورت انقلاب ما را غبارهایی هست که کدر کرده...
"بیحجابی" و "بیعفتی" از همان گرد و غبارهایی است که هنوز از هوای انقلاب پاک نشده... کوچه و محله و دانشگاه و بازار ما، نمایشگاه تابلوهای متحرک بیحجابی است و عجب اینکه ماهنوز در مناقشه اجباری یا اختیاری بودن حجاب و تعیین حد حجاب و... مانده ایم. امروز چه کسی است که نداند کف خیابان با اتاق خواب فرق دارد؟ اولی حریم عمومی است و دومی حریم خصوصی. و حریم عمومی قوانین عمومی دارد و در آن فقط منافع و عقاید و سلایق فرد مطرح نیست. چه کسی است که نداند حد حجاب وجه و کفین است و در اسلام بین بیرون بودن یک تار مو و تمام موی سر فرقی نیست؟ اگر هم کسی نمیداند باید او را راهنمایی کرد و باید آموزش داد، جنگ سایبری و رسانه ای و... در این حوزه باید وجود داشته باشد ولی مساله را باید بگونهای دیگر حل کرد.
برای حل مساله بهتر است یک بار دیگر صورت مساله را بازخوانی کنیم. صورت مساله صرفاً رعایت حجاب به عنوان یک حکم اسلامی نیست. یا بهتر است بگوییم صورت مساله شاید همین باشد ولی این مساله یک سیرتی هم دارد که مربوط میشود به جنگ نرم دشمن و به تعبیر رهبری شبیخون او در حوزه فرهنگ..
اگر مساله را اینطور بازخوانی کنیم و اگر زخم کهنه بدحجابی را امروز بیش از گذشته ببینیم که سر باز کرده، جای آن نیست که حرکتی جهادی و خیزشی مردمی برای دفاع از حریم دین و انقلاب انجام دهیم، همانطور که در 9دی انجام دادیم؟
اینکه باید این حرکت از دل مردم بجوشد واضح است. اقدامهای مردمی فرصت و بهانه را برای سناریوسازی و دروغپراکنی از رسانههای بیگانه میگیرد. همانطور که در وقایع بعد از انتخابات 88 دیدیم که با هر اقدام حکومت درمقابله با آشوبگران چه داستان سراییهایی کردند. هرچند ابایی هم نداریم از اینکه ندا آقا سلطان هایی را به عنوان نقش اول فیلمهای خود پرورش دهند ولی میدانیم که وقتی مردم سرصحنه حاضر شوند، 22بهمنی میسازند که اگر رنگ سبزی هم هست زیر لباس پوشیده میشود!
اما نباید این نکته را هم از نظر دور داشت که حرکت خودجوش مردمی –به واسطه مردمی بودنش- به معنای برخورد و قلع و قمع کردن نیست. چون شأن مردم شأن اینکار نیست.... منظور از حرکت مردمی مطالبه عمومی است. بی تفاوت نبودن است... حرکت کردن و مداومت داشتن است... جنگ سایبری و رسانهای باید به جدال فرهنگی و عمومی تبدیل شود.... چهره شهر باید رنگ و بوی امر به معروف بگیرد...
اصلا اینکه تا میگویند امر به معروف ذهن ها میرود سمت حجاب یک دلیلش هم این است که در این نقطه کمتر امر به معروف بصورت عمومی و گسترده صورت پذیرفته... کمتر علیه آن به خیابان آمدیم و محکوم کردیم... کمتر سر هر کوی و برزن ایستادیم و بحث و مناظره راه انداختیم، آنطوری که درمورد مسائل بعد از انتخابات راه انداختیم...
باید اینجا هم از وقت و مال و جان هزینه کنیم اگر میخواهیم نتیجه مطلوب بدست آوریم. سرّ اینکه حضرت امام(ره) میگفت اگر مردم از جیبشان خرج دین نکنند بی دین میشوند، همین است. حضرت زهرا(س) که اسوه عفاف و حجاب زن مسلمان است و این ایام متعلق به ایشان است، در خطبه آتشین خود در مسجد مدینه فرمودند "شما بندگان خدا!
ایشان این سخنان را وقتی میگفتند که پدر بزرگوارشان رسول گرامی اسلام از دنیا رفته بود و حضرت علی(ع) خانه نشین شده بود تا برای همیشه تاریخ بماند که، مردم بعد از رسول الله (ص) حق امانتداری را بجا نیاوردند...
"حجاب" حکم دین، و امانت الهی دست مسلمین است و امروز بیش از هرچیز هدف هجوم و فتنه دشمنان اسلام است. برای حفظ آن لازم است بار دیگر "عمار" ها به خط شوند...
رجا نیوز
ممکن است تعرض به زن ها در خیابان و کوچه و بازار، از ناحیه منحرفین و مخالفین انقلاب باشد. از این جهت، کسی حق تعرض ندارد و اینگونه دخالت ها برای مسلمان ها حرام است، و باید پلیس و کمیتهها از اینگونه جریانات جلوگیری کنند.
بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ، اجبار حجاب بانوان در اداره ها و سطح کشور را از اولویت های برنامه های فرهنگی نظام قرار دادند و ذره ای در این امر نرمش از خود نشان ندادند، چرا که بی حجابی و بی بندوباری را به حق ترفند استعمار برای تخدیر و به نابودی کشیدن نسل کشورها می دانستند.
بنابر این از همان روزهای اوّل انقلاب به مسئولان دولت وقت، برای جلوگیری از بی حجابی نهیب زدند: «الآن وزارتخانهها- این را میگویم که به دولت برسد، آنطوری که برای من نقل میکنند- باز همان صورت زمان طاغوت را دارد. وزارتخانه اسلامی نباید در آن معصیت بشود. در وزارتخانههای اسلامی نباید زن های (بی حجاب) بیایند، زنها بروند اما با حجاب باشند. مانعی ندارد بروند اما کار بکنند، لکن با حجاب شرعی باشند، با حفظ جهات شرعی باشند.» صحیفه نور ج6 329
ما نمیتوانیم و اسلام نمیخواهد که زن به عنوان یک شی ء و یک عروسک در دست ما باشد. اسلام میخواهد شخصیت زن را حفظ کند و از او انسانی جدی و کارآمد بسازد. ما هرگز اجازه نمیدهیم تا زنان فقط شیئی برای مردان و آلت هوسرانی باشند .
امام خمینی (ره) چادر را حجاب برتر می دانستند و در خاطره یکی از همراهان امام راحل در «نوفل لوشاتو » میخوانیم: «در مورد حجاب هم وقتی از فرانسه آمدم، هنوز با مانتو و شلوار و مقنعه بودم. یک بار در مهران، پایم صدمه دید و من با عصا و با همان مانتو و شلوار خدمت امام رفتم تا گزارش بدهم. امام فرمودند: اگر چادر ندارید، بگویم احمد برایتان بخرد. عرض کردم: نه حاج آقا! چون به کوه میرفتم و اسلحه روی دوشم بود و فشنگ به کمرم و قمقمه به پهلویم و گاهی هم باید سهپایه تیربار را روی دوش میگرفتم، چادر سرکردن برایم دشوار بود. فرمودند: چادر برای زن بهتر است. من از آن روز چادر سر کردم.»
حضرت امام(ره) راحل اگر چه چادر را حجاب کاملی می دانستند ولی پوشش های مشابه چادر ـ مانند مانتو گشاد ـ که موجب مفسده نمی شود را نیز کافی می دانستند و قائل بودند که اگر قرار باشد پوشش بانوان همراه با مفسده و خلاف اخلاق باشد باید از آن در جامعه جلوگیری شود همانطور که در پاریس در پاسخ خبرنگاران و بانوان محجبه ای که درباره میزان حجاب در ایران از ایشان سؤال کردند؛ فرمودند: «آری در اسلام زن باید حجاب داشته باشد، ولی لازم نیست که چادر باشد. بلکه زن میتواند هر لباسی را که حجابش را به وجود آورد اختیار کند. ما نمیتوانیم و اسلام نمیخواهد که زن به عنوان یک شی ء و یک عروسک در دست ما باشد. اسلام میخواهد شخصیت زن را حفظ کند و از او انسانی جدی و کارآمد بسازد. ما هرگز اجازه نمیدهیم تا زنان فقط شیئی برای مردان و آلت هوسرانی باشند .»صحیفه نور ج5 294
«حجاب ایران، حجاب اسلام ، همین مقدارهاست. اسلام اینجا و آنجا ندارد. لکن یک جهات خارجی گاهی در کار هست. به طوری که یک مفسدهای باشد، یک اختلاف اخلاقی بشود، یک- عرض میکنم- چیزهایی باشد، البته آن وقت باید جلوگیری بشود ؛اما اگر نباشد اینطور، و ساده باشد و مثل سایرین با سادگی باشد، نه بی چادر(بامانتو) مانع ندارد.» صحیفه نور ج3 499
به فرموده مقام معظم رهبری ، حضرت امام (ره) تنها بانی بازگرداندن حجاب پس از کشف حجاب به ایران بودند چنانچه ایشان فرمودند: «امام (ره) آن مرد شجاع و بی نظیری بود که مسئله حجاب را به این مملکت برگرداند. هیچ کس دیگری غیر از امام نمیتوانست این کار را بکند اینهم یکی از اختصاصات امام. اگر غیر از امام هر کس دیگر بود از همین آقایان، بزرگان، عرض میکنم که مقدسین علماء، چه وچه و چه، هیچکس جرأت نمیکرد که بگوید مردم باحجاب بیایند بیرون، امام همان ماه های اوّل پیروزی انقلاب گفتند باید مردم با حجاب بیایند.» (سخنرانی در جمع فرماندهان سپاه ـ 14/12/76 )
به فرموده مقام معظم رهبری ، حضرت امام (ره) تنها بانی بازگرداندن حجاب پس از کشف حجاب به ایران بودند
البته ایشان نیروهای انتظامی را برای برخورد با مظاهر بی حجابی ارجح می دانستند و در مقطعی که عده ای نفوذی و یا ناآگاه به بهانه مبارزه با بی حجابی و بد حجابی در معابر عمومی به ضرب وشتم زنان و دخترکان اینچنینی پرداخته بودند در پیامی چنین تصریح کردند:
بسم اللَّه الرحمن الرحیم
ممکن است تعرض به زنها در خیابان و کوچه و بازار، از ناحیه منحرفین و مخالفین انقلاب باشد. از این جهت، کسی حق تعرض ندارد و اینگونه دخالت ها برای مسلمان ها حرام است، و باید پلیس و کمیتهها از اینگونه جریانات جلوگیری کنند.
روح اللَّه الموسوی الخمینی صحیفه نور، ج12، ص: 502
امام(ره) راحل کشف حجاب و ایجاد اقلیتی از زنان و دخترکان خیابان گرد را از بزرگترین خیانت های رژیم طاغوت می دانستند و آنرا از جنایات بزرگ رضا شاه می خواندند که باید در نظام اسلامی با آن مقابله شود و می فرمود: «آن شقیّ جنایتکار( رضا قُلدر) دست به یک جنایت زد و آن جنایت کشف حجاب بود و به جای اینکه نیمی از جمعیت ایران را فعال کند آن نیم دیگری هم که نیمه مردان بود بهطور بسیار زیادی از فعالیت انداختند و این عروسک هایی که درست کردند و در همه ادارات جا دادند و در همه خیابان ها راه انداختند، آنهایی که در ادارات بودند، سایر افرادی که در ادارات بودند را هم از کارهای خودشان بازداشتند و آنهایی که در خیابانها رها بودند، جوان های ما را به فساد کشاندند و فعالیت جوان های ما را از دست آنها گرفتند.» صحیفه نور ج17 59
و در یک کلام، حضرت امام (ره)برای حفظ ارزش بانوان و به بازی گرفته نشدن شخصیت آنان در جامعه بر حجاب تأکید می کردند.و می فرمودند: «و البته باید توجه داشته باشید که حجابی که اسلام قرار داده است، برای حفظ آن ارزش های شماست. هرچه را که خدا دستور فرموده است- چه برای زن و چه برای مرد- برای این است که، آن ارزش های واقعی که اینها دارند و ممکن است به واسطه وسوسههای شیطانی یا دست های فاسد استعمار و عمال استعمار پایمال میشدند اینها، این ارزشها زنده بشود.»
منبع : جهان
گروه خانواده و زندگی تبیان - تهیه :داودی
هشدار حسینیان به دولت در خصوص گسترش بدحجابی در کشور
رئیس فراکسیون انقلاب مجلس با اشاره به گسترش بدحجابی در کشور گفت: به دولت هشدار میدهم که عزت و ذلت دست خدا است و نباید به بهانه بدبینی قشری از مردم اجازه دهیم که یکی از اصول ارزشی ما
زیر سؤال رود و میلیونها جوان را دچار ناامنی اجتماعی کنیم.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، حجتالاسلام روحالله حسینیان نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی که امروز سهشنبه با عنوان اولین ناطق میان دستور
در صحن علنی مجلس سخن میگفت، ضمن تسلیت ایام فاطمیه (س)، اظهار داشت: پس
از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مسئله حجاب یکی از موضوعات مهمی بوده است که
هر چند گاهی طرح و سپس بی نتیجه مطلوب به دست فراموشی سپرده شده است.
وی افزود: گاه به بهانهی اینکه باید کار اساسی و فرهنگی صورت گیرد و گاه به بهانه همکاری نکردن یکی از قوا و گاه به بهانه اینکه قشری از جامعه نسبت به دولت بدبین خواهد شد کار را ابتر
گذاشتند.
حسینیان ادامه داد: همه اینها نشانه آن است که مسئولان حکومتی به یک ضرورت و یک استراتژی و یک راهبرد نرسیدند؛ اگر ما اعتقاد داشته باشیم که انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است هر کجا یکی از
نمادهای فرهنگی به چالش کشیده میشود، باید از خود عکسالعمل نشان دهیم.
بیاید از گذر زمان و نقش حجاب و بیحجابی در تاریخ معاصر درس بگیریم.
نماینده تهران گفت: وزیر دربار رژیم شاه در سال 1355به دانشگاه شیراز رفت و از بین 3 هزار دانشجوی گرد آمده، 20 یا 30 نفر آنها را با حجاب دید او از این واقعه به عنوان زنگ خطری یاد کرد که
وحشت خود را به شاه گزارش کرد. شاه از این گزارش به شدت عصبانی شد، شاه در
خرداد 56 از جنوب شهر تهران بازدید کرد وقتی چشم شاه به هزاران زن چادری
افتاد بی اختیار روحانیون را مورد فحاشی قرار داد. گرایش زنان به حجاب
اسلامی پس از 1350 از دیدگاه گزارشگران خارجی مخفی نمانده است و آن را نماد
پیوند فرهنگی با اسلام و رویگردانی از رژیم پهلوی تفسیر کردند. در گزارشات
ساواک در اواخر سال 1355 و 56 تهیه شده است گرایش خانمها به چادر و مقنعه
را علامت رشد اسلام و خطری برای رژیم شاه ارزیابی کردند به همین جهت شاه
به شورای هماهنگی امور اجتماعی وابسته به نخست وزیری دستور داد تا چارهای
بیندیشند. این شورا با برگزاری چندین جلسه طرحی را فراهم کرد که البته موفق
به اجرای آن نشد.
حسینیان در بخش دیگری از سخنان خود به بیان سخنی از فرانسوانون اندیشمند و نویسنده انقلاب الجزایر پرداخت و اظهار داشت: وی که در مورد انقلاب الجزایر چندین کتاب نوشته است، مینویسد که
استعمار گران هر گاه میخواهند بر ملتی پیروز شوند اول فرهنگ آنها را تغییر
میدهند وقتی ملت تغییر فرهنگ داد از استعمار گران احساس بیگانگی نخواهند
کرد و هویت ملی خود را از دست خواهند داد و آن وقت سیطره بر آنها راهی آسان
است و مینویسد اولین اقدام تغییر فرهنگ الجزایر توسط استعمار فرانسه بی
حجاب کردن زنان مسلمان بود و هر چه بدن زن الجزایری بیشتر عریان میشد
چنگال استعمار گر بیشتر به حلقوم الجزایر فرو میرفت. امروز حجاب در غرب به
عنوان نماد تمدن اسلامی، فرهنگ غرب را به چالش کشیده است و به همین جهت
دولتمردان غربی از حجاب زن مسلمان به وحشت افتادهاند. بنابراین آیا نباید
از این عبرتها پند بیاموزیم و ما هم مانند گذشتگان احساس خطر کنیم؟ آیا
نباید ملت و نظام ایران اسلامی پشتوانه این نماد چالش برانگیز در غرب باشد؟
اما چگونه و از کجا آغاز کنیم؟
وی با بیان اینکه قبل از اقدامی باید علت بد حجابی را در ایران جستجو کنیم، افزود: علت اساسی بد حجابی در کشور ما، فرهنگی است هر چند گزارش وزارت اطلاعات از عبور روزانه چند زن بد حجاب در
قم و تلاش رسانههای غربی و ترویج بدحجابی و به تمسخر کشیدن حجاب توسط
رسانههای ماهوارهای و ضد انقلاب و بدتر شدن وضعیت حجاب بعد از فتنه سال
88 ما را از عوامل سیاسی نباید غافل کند.
به گفته رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس اگر عامل اصلی بدحجابی را فرهنگی بدانیم، باید کار فرهنگی را اصل قرار دهیم و این مهم را در اولین نگاه متوجه حوزههای علمیه، مراجع، روحانیون،
طلاب، مجامع روحانی و وعاظ میدانیم. مدرسین حوزه باید بدانند با اخطار کار
به نتیجه نمیرسد باید در حوزه یک نهضت ایجاد شود باید دهها پژوهش و صدها
کتاب و مقاله در رابطه با حجاب منتشر شود، باید راههای زیبا جلوه کردن حجاب
برای دختران را طرح کرد.
وی اضافه کرد: باید مسئله حجاب یکی از مسائل مهم تبلیغات ماه رمضان و محرم و وجهه همت اعزامهای طلاب باشد،باید صدها گروه طلبه را برای تبلیغ و توضیح حجاب راهی مدارس و دانشگاهها کرد
اصلا اگر مسئله حجاب برای حوزهها اهمیت دارد، باید یک تشکیلات و نهاد در
حوزه تاسیس کرد اگر مسئله حجاب به عنوان نماد فرهنگ اسلامی برای نظام
اسلامی مهم است، باید آموزش و پرورش بخشی از کتابهای درسی خود را برای
تشریح حجاب و ضررهای اجتماعی بی حجابی و متلاشی شدن کانون خانواده در غرب
به علت بی حجابی تخصیص داد.
حسینیان افزود: صدا و سیما نقش بزرگی در تعظیم حجاب و تمدید بی حجابی میتواند داشته باشد. ساخت دهها فیلم در ارزشگذاری حجاب در دستور کار صدا و سیما باید قرار گیرد، باید دهها
میزگرد برای حجاب از سوی صدا و سیما ترتیب داده شود و باید نقش حجاب را در
حفظ کانون خانواده و نقش اجتماعی و اخلاقی و روانی این موضوع باید مورد بحث
قرار گیرد آیا مجلس شورای اسلامی خصوصا کمیسیون فرهنگی نباید برای حفظ و
ترویج این نماد دینی طراحی و مهندسی کند و طرحی جامع و قانونی با حضور
کارشناسان طراحی به مجلس ارائه دهد.
وی با طرح سؤالاتی عنوان کرد: آیا دولت و نهادهای حکومتی نباید از خود شروع کنند و سازمانهای خود را تجلیگاه ارزشها و نماد زن مسلمان قرار دهند؟ نکته بسیار مهم این است که ما در
اجرای قوانین دینی و ساختن مدینه اسلام از هیچ چیز نباید بترسیم شما نگاه
کنید به غرب شعار حقوق بشر غربیها گوش عالمیان را کر کرده است، اما رسماً
با این نماد برخورد میکنند دختران محجبه را از ورود به مدارس و دانشگاهها
و برخی مراکز عمومی باز میدارند، پارلمانهای این کشورها رسماً حجاب
اسلامی را ممنوع میکنند و استدلال میکنند که حجاب یک نماد اسلامی است و
با اصول لیبرالیست سازگاری ندارد.
رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس در خاتمه متذکر شد: چرا ما نباید روی اصول خدایی خود بی اعتنا به همه جهان مادی بایستیم و از اصول الهی خود خجالت نکشیم به دولت نیز هشدار میدهم که
عزت و ذلت دست خدا است و نباید به بهانه بدبینی قشری از مردم اجازه دهیم که
یکی از اصول ارزشی ما زیر سئوال برده شود و میلیونها جوان را دچار ناامنی
اجتماعی کنیم و دشمن را به کوشیدن نظام از درون امیدوار سازیم. دولت باید
بداند که نباید به دنبال عزت نزد عدهای باشد ولی رضایت مؤمنان را نادیده
بگیرد.
جنگ فوق نرم!
مدتهاست که اصطلاح جنگ نرم بر سر زبانها افتاده است و بسیاری را به خود مبتلا کرده است. آنچه که در جنگ نرم از انسان گرفته می شود قلب و فکر آنهاست. اما مفهومی که کمتر به آن توجه می شود جنگ فوق نرم است. بی شک کسانی گرفتار جنگ نرم می شوند که نتوانند در جنگ فوق نرم از خود دفاع کنند. در این نوع جنگ دشمن انسان کسی جز نفس انسان نیست. جنگ فوق نرم یعنی کسی این چنین بپندارد که اعمال و کارهای من نیکو است و به نوعی از رضایت نسبت به خود و اعمالش برسد. تعبیر قرآن درباره چنین افرادی بسیار زیباست. آنجا که می فرماید:
قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُم بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالاً. الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیهُُمْ فىِ الحَْیَوةِ الدُّنْیَا وَ هُمْ یحَْسَبُونَ أَنهَُّمْ یحُْسِنُونَ صُنْعًا(سوره کهف آیات 103و104)
بگو: «آیا به شما خبر دهیم که زیانکارترین (مردم) در کارها، چه کسانى هستند؟.آنها که تلاشهایشان در زندگى دنیا گم (و نابود) شده با این حال، مىپندارند که کار نیک انجام مىدهند!»
|
حبیب ترکاشوند- سایت شخصی میرحسین موسوی روز یکشنبه حرفهای جدید وی در جمعی که آنها را ایثارگران نامید- اما حتی به نام یک نفر از آنان نیز اشاره نکرده منتشر ساخت.
ادامه مطلب...
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( پنج شنبه 89/2/9 :: ساعت 12:21 عصر )
واکنش تند علی مطهری به سخنان فائزه هاشمی
سخنان ایشان تازگی ندارد، در حدود سال 79 که ایشان روزنامه زن را منتشر می کرد نیز اینگونه مطالب فمینیستی و ضد نظام خانوادگی اسلام زیاد منتشر می کرد. حکم تعدد زوجات که البته باید در جای خود و با شرط توانایی جسمی، روحی و مالی مرد انجام شود یکی از افتخارات اسلام است و از حقوق زن است نه از حقوق مرد. معمولا در اجتماعات بشری تعداد زنان آماده ازدواج از تعداد مردان آماده ازدواج بیشتر است.
اگر حکم تعدد زوجات را نپذیریم به این معنی است که همواره تعدادی از زنان فاقد شوهر باشند. البته اگر در جامعه ای تعداد زنان آماده ازدواج از مردان آماده ازدواج بیشتر نبود طبعا موضوع این حکم منتفی است. نفی این حکم در جوامعی که نیاز به آن دارند ظلم به برخی زنان است و به معنی تجویز فساد و فحشا است.
غربیها که این حکم را نپذیرفته اند یا دربخشی از جامعه ما که متاسفانه در اثر تبلیغات رژیم شاه و برخی غرب زده ها این حکم، قبیح تلقی میشود چه چیزی غیر از فساد و فحشا را جایگزین آن کرده اند؟ البته این حکم معمولا در مواردی با توفیق روبروست که مرد،همسر اول و همسر دوم درک درستی از فلسفه این حکم دارند و از سطح بالایی از معارف اسلامی برخوردارند و این حکم را راه حلی برای یک معضل اجتماعی می دانند که دنیا در حل آن وامانده است نه وسیله ای برای هوسرانی مرد. اگر مردی دنبال هوسرانی باشد تن به تعدد زوجات نمی دهد بلکه در سایه سبک زندگی غربی که زمینه کامجویی از زنان مختلف را فراهم کرده است معشوقه هایی برای خود فراهم می کند و زیر بار تعهدات ازدواج دوم نمی رود.
مساله مهریه هم احترامی است که اسلام برای زن قائل شده و با طبیعت و نیاز روحی زن و مرد سازگار است. خوب است ایشان به کتاب نظام حقوق زن در اسلام اثر استاد شهید مطهری مراجعه نمایند.
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( سه شنبه 89/2/7 :: ساعت 4:0 عصر )
ویژهبرنامه «خبرگزاری دانشجو» در دوران «روحانی مچکریم»؛ فیلم طنز/
وطن جدید برای انتقال یهودیان + عکس
«وام 10 هزار میلیاردی به کارکنان»
کوثری: این بیعرضگی دولت است که.......
حکایت رئیس جمهوری که به همه حمله میکرد
واکنش روحافزا به تکذیبیه مجید انصاری/
«دوستان آلسعود» در ایران را بیشتر بشناسیم
آقای زیباکلام، آیا تا به حال به دولت گوشزد کردهاید
مداحی کامل شب چهارم محرم 1394 با نوای مطیعی + دانلود
مداحی کامل شب چهارم محرم 94 با نوای بنی فاطمه + دانلود
حالا که خاطره می گویید از آن چند میلیون دلار، یاسر هاشمی رفسنجان
کاسبانتحریمچهکسانیاند؟
بزرگترین امحاء تاریخ!
\چند گام با روحانی در ساری\
آهنگ عکس العمل خشن با صدای هاشم بافقی
[همه عناوین(1066)][عناوین آرشیوشده]