سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پندها چه بسیار است و پند گرفتن چه اندک به شمار . [نهج البلاغه]
الله اکبر، خامنه‌ای رهبر
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» گزارش/ کالای ایرانی کد ندارد - 2

گزارش/ کالای ایرانی کد ندارد - 2

 آقای وزیر! آیا اظهارات شما در غیرکارشناسانه خواندن «ایران کد» قابل توجیه است؟

نعمت زاده در حالی در توجیه لغو طرح ایران کد از آن دبه عنوان طرحی غیر کارشناسانه یاد کرد که در سال 1386 کارگروهی کارشناسی برای بررسی کدینگ مشترک کالا تشکیل شده و آن لزوم وجود کدینگ مشترک مورد توافق تمامی نمایندگان قرار گرفته بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ کدینگ اقلام کالا، یکی از زیر بناهای اصلی برقراری انضباط مالی و شفافیت است که با رصد و ردیابی عملیات و معاملات در سطح کشور مانعی بر سر راه قاچاق کالا می‌باشد، اما دولت یازدهم با حذف ایران کد راه برای فعالیت‌های غیرمولد نظیر قاچاق کالاها و خدمات، رواج دلالی، احتکار و دامن زدن به بازار داخل هموار کرد تا خواسته یا ناخواسته در جهت منافع گروه‌های فعال در بخش غیرمولد کشور یا همان دلالان گام بردارد.

 

به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده 97 قانون تجارت الکترونیکی مصوب 1382 ، وزارت بازرگانی موظف شده نسبت به ایجاد نظام ملی طبقه بندی کالا و خدمات شناسه کالا و خدمات ( شامل تامین و توسعه بستر اطلاعاتی زنجیره تامین ملی کالا، استانداردها، روش‌ها، ابزار و دستورالعمل‌های طبقه بندی و کدگذاری کالا جهت دستیابی به زبان مشترک ملی کالا و اطلاعات پایگاه مرکزی داده‌ها و نیز تامین‌ساز و کار لازم برای طبقه‌بندی و کد‌گذاری خدمات برای رسیدن به درگاه - پرتال - اطلاع رسانی ملی کالا و خدمات ) اقدام نماید.

 

سرانجام این طرح پیشنهادی توسط مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران به هیات وزیران ارائه و در نامه شماره 116225 / ت / 35818 ه مورخ 12 / 9 / 1385 به تصویب رسید و اجرای آن به مرکز ملی شماره‌گذاری کالا  و خدمات ایران ابلاغ شد اما در کمتر از 9 سال با روی کار آمدن دولت یازدهم از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت این دولت به چالش کشیده و منتفی اعلام شد.

 

بر این اساس محمدرضا نعمت زاده اوایل مهر ماه سال 92  در انتقاد از ایران کد، این طرح را افزایش دهنده بروکراسی اداری عنوان کرده و سرانجام پس از بیان چند اظهار نظر متفاوت در روزهای نخست آبان ماه، آب پاکی را بر روی سیستم ایران کد ریخت و از توقف این سیستم خبر داد.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در توضیح لغو ایران کد گفت: این طرح را برای کالاهای اولویت 10 ، باقی مانده در گمرکات لغو کردیم، اما در زمان حاضر از لحظه ثبت سفارش برای کلیه کالاها الزام دریافت ایران کد برداشته شده است.

 

نعمت‌زاده در اظهارات خود از طرح ایران کد به عنوان طرحی کارشناسی نشده یاد کرده و اظهار داشت: ایران کد برای گمرک ایران مشکلات زیادی ایجاد کرده است. باعث ایجاد بروکراسی در گمرکات شده است. تصمیم گرفتیم و در حال جمع کردن ایران کد هستیم. 

 

این اظهارات در حالی است که در سال 1386 کارگروهی کارشناسی متشکل از نمایندگان سازمان توسعه تجارت ایران، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، گمرک جمهوری اسلامی ایران، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان ملی استاندارد ایران و وزارت اطلاعات جهت بررسی کدینگ مشترک کالا برگزار شد که در آن وجود کدینگ مشترک در سطح قلم کالا جهت پاسخگویی به نیازهای مختلف دستگاه های متولی و ایجاد زبان مشترک بین سامانه های اطلاعات جهت مدیریت فرآیند بین دستگاه ها در زنجیره تامین کالا مشتمل بر تولید، تجارت، حمل، انبارش، توزیع، عرضه و معامله کالا مورد توافق تمامی نمایندگان قرار گرفت.

 

صورت جلسه کارگروه کارشناسی بررسی کدینگ مشترک کالا

 

به منظور بررسی ابعاد عملیاتی آئین نامه اجرایی نظام ملی طبقه بندی و خدمات شناسه کالا و خدمات مصوب هیئت محترم وزیران (شماره 18596/ت 37179 ک مورخ 11/2/1386) جلسات متعددی توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان سازمان توسعه تجارت ایران، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، گمرک جمهوری اسلامی ایران، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان ملی استاندارد ایران و وزارت اطلاعات برگزار شد که اهم نتایج آن به شرح زیر تقدیم می گردد.

 

1.نیاز به وجود کدینگ مشترک در سطح قلم کالا جهت پاسخگویی به نیازهای مختلف دستگاه های متولی و ایجاد زبان مشترک بین سامانه های اطلاعات جهت مدیریت فرآیند بین دستگاه ها در زنجیره تامین کالا مشتمل بر تولید، تجارت، حمل، انبارش، توزیع، عرضه و معامله کالا، مورد توافق همه نمایندگان قرار گرفت. کدینگ مذکور بایستی بتواند پاسخگوی نیازهای دستگاه های متولی به شرح زیر باشد:

 

- توانایی در برقراری ارتباط بین دستگاه ها مخصوصا برگشت اطلاعات در فرآیندهای تجاری. 
- امکان تشخیص مجوزهای لازم برای تولید، واردات و صادرات کالا.
- در بر گرفتن کل فرآیندهای تولیدی و تجاری و همچنین خدمات با حداکثر سرعت و حداقل هزینه. 
- توانایی ارتباط با کشورهای دیگر.
- توان پاسخگویی به حساسیت های همچون تخصیص یارانه ها و ارز سیستم بانکی.
- رهگیری مالکیتی و مکانی کالا. 

 

2. پس از بررسی کارشناسان حاضر در جلسه، معین گردید کدینگ مذکور، بایستی مرکب از دو بخش اصلی طبقه بندی و الگوی وصف باشد و در نتیجه سه گزینه به عنوان کدینگ مشترک به شرح زیر طرح گردید:

1-2. توسعه کدHS 
2-2. ترکیب کد HS به عنوان بخش طبقه بندی و چند رقم به عنوان الگوی وصف.
3-2. استفاده از ایران کد اصلاح شده.

 

گزینه اول، با توجه به بررسی ها صورت گرفته و نظر دفتر تعیین تعرفه گمرک جمهوری اسلامی ایران، توسعه کد HS بدون الگوی وصف توانایی پاسخگویی به نیازهای اشاره شده را نخواهد داشت. 

 

گزینه دوم، بررسی واجرای این روش نیازمند طراحی الگوی وصف متناسب با هر ردیف تعرفه HS می باشد که در کوتاه مدت قابلیت اجرایی ندارد لذا مقرر گردید این مهم در دستور کار آتی این کمیته قرار گیرد. 

 

گزینه سوم، با توجه به بررسی های صورت گرفته توسط کارگروه به دلایل زیر اصلاح و بازنگری ایران کد و مکانیزم تخصیص و اجرای آن مورد توافق اکثریت اعضاء قرار گرفت. 

 

- سازگاری بخش «طبقه بندی» کد با بخش «الگوی وصف» آن 
- قابلیت اجرایی در کوتاه ترین زمان ممکن و کاهش تبعات منفی حاصل از فقدان کد مشترک در پاسخگویی به نیازهای مطرح شده و آیین نامه های موجود 
- انطباق زیرساخت های فنی موجود با گزینه ای پیشنهادی 
- توجه به الزامات قانونی موجود 

 

3- ضرورت اجرای گزینه منتخب کارگروه به عنوان کدینگ مشترک برای ارتباطات بین سازمانی دستگاه های متولی، مطابق مصوبات جاری هیأت محترم وزیران مورد توافق قرار گرفت و دستورالعمل اصلاحی مربوطه ذیل آیین نامه مورد اشاره، توسط همین کارگروه تهیه و برای ابلاغ و اجرا، در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار خواهد گرفت. 

 

4- کارگروه موظف گردید به طور دوره ای به پیشنهاد رئیس کارگروه ترجیحاً در سه ماه اول هر ماه یک بار و بعد از آن هر سه ماه یکبار، ضمن بررسی اجرای دستورالعمل، نسبت به ارائه پیشنهاد جهت اصلاح و بهبود ساز و کارهای آن اقدام نماید.

 

تصاویر

 

 

حال با وجود توافق همگان بر لزوم اجرای طرح کدینگ مشنرک کالا آیا باز هم می‌توان ادعا کرد که ایران کد یک طرح غیرکارشناسی شده و بیهوده بوده است کهعلاوه بر ایجاد مشکلات فراوان برای گمرک ایران،  باعث ایجاد بروکراسی در گمرکات شده است؟ آیا باز هم می‌توان با این سخنان لغو این طرح ارزشمند را توجیه کرد؟



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( یکشنبه 93/11/26 :: ساعت 12:27 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

ویژهبرنامه «خبرگزاری دانشجو» در دوران «روحانی مچکریم»؛ فیلم طنز/
وطن جدید برای انتقال یهودیان + عکس
«وام 10 هزار میلیاردی به کارکنان»
کوثری: این بیعرضگی دولت است که.......
حکایت رئیس جمهوری که به همه حمله میکرد
واکنش روحافزا به تکذیبیه مجید انصاری/
«دوستان آلسعود» در ایران را بیشتر بشناسیم
آقای زیباکلام، آیا تا به حال به دولت گوشزد کردهاید
مداحی کامل شب چهارم محرم 1394 با نوای مطیعی + دانلود
مداحی کامل شب چهارم محرم 94 با نوای بنی فاطمه + دانلود
حالا که خاطره می گویید از آن چند میلیون دلار، یاسر هاشمی رفسنجان
کاسبانتحریمچهکسانیاند؟
بزرگترین امحاء تاریخ!
\چند گام با روحانی در ساری\
آهنگ عکس العمل خشن با صدای هاشم بافقی
[همه عناوین(1066)][عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 182
>> بازدید دیروز: 80
>> مجموع بازدیدها: 334492
» درباره من

الله اکبر، خامنه‌ای رهبر

» پیوندهای روزانه

روشنگر [31]
فتیان [31]
اسلام و مسیحیت [70]
امام و رهبری [80]
[آرشیو(4)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
دانلود فیلم سربازان امریکایی .گلوله میان دو چشم دانلود همه بشتاب . دیالمه . رادان:حبس موسوی دروغ است رهبری: انتخابات ریاست جمهوری اعجاز . زندگی علوی 22بهمن دولت اسلامی ارمان شهر شیعه . هولوکاست احمدی نژاد ترور .
» آرشیو مطالب
دولت اسلامی
قبل از این
بهمن ماه
فروردین 87
اردیبهشت 87
دانلود دونی
تیرما 87
مرداد87
شهریور87
دانلودشهریور87
آبان87
آذز87
دی 87
اسفند 87
خرداد88
آذز88
دی88
بهمن88
فروردین 89
اردیبهشت89
زمستان 89
تابستان90
سال 91
سال 92
سال 94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
شقایقهای کالپوش
جوک بی ادبی
زلال دل
مشق عشق ناز
مطالب عاشقانه
Chamran University Accounting Association
ساعت بدهی آمریکا
آخزین زلزله های ایران
آموزش تست زدن کنکور
..::.. رنــــگــیـــن کــــــمــــان ..::..


» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان








» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب