سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهترینْ مردانگی، نگهداشتِ دوستی است . [امام علی علیه السلام]
الله اکبر، خامنه‌ای رهبر
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» 30 قدم تا مصرف درست

هزینه‌های بسیار زیاد تأمین، انتقال و توزیع آب، افزایش بی‌رویه و غلط مصرف آب و منابع محدود آب قابل استفاده، در آینده‌ای نزدیک، کشور را با چالش‌های جدّی مواجه می‌سازد. اگر جمعیت فعلی کشور را در حدود 70میلیون نفر در نظر بگیریم، در حال حاضر 90 تا 95 میلیارد متر مکعب از آب‌های تجدیدشوند? کشور مصرف می‌گردد و این در حالی‌ست که اگر جمعیت کشور در سال 1400 به 90میلیون نفر برسد، به 140میلیارد متر مکعب آب نیاز می‌باشد. در حالی که در حالت طبیعی، کل آب تجدید شونده کشور، 130میلیارد متر مکعب است و اگر همین روند مصرف آب ادامه یابد با کسری 10میلیارد متر مکعب آب روبرو خواهیم شد که تأمین این میزان آب امکان‌پذیر نخواهد بود.

 

چنانچه مقادیر ذکر شد? بالا را با توجّه به سطوح تعریف شده جهانی در خصوص میزان مصرف آب و سرانه آب هر فرد مقایسه نماییم، مشاهده می‌شود که کشور ایران با یک روند بحران شدید و مزمن آب روبرو است که پیامدهای بسیار ناگوار و مخرب آن برای نسل‌های آینده نیز به‌نحوی جدی، نگران‌کننده و جبران‌ناپذیر است. محدودیت منابع آبی کشور، استفاده نادرست از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی، نبود مدیریت و برنامه‌ریزی اصولی و صحیح برای استفاده از مقدار آب موجود و وقوع خشکسالی‌های چند ده? اخیر، باعث شده است که مشکلات و دشواری‌های بسیاری برای کشور ایجاد شود. مشکلاتی که در صورت استفاد? ناصحیح از منابع آبی، روزبه‌روز بر تعدادشان افزوده می‌شود. این درحالی‌ست که می‌توان با رعایت نمودن یکسری کارهای ساده، از بسیاری از این مشکلاتِ ناشی از کم‌آبی در آینده جلوگیری نمود. شایان ذکر است که ارقام ارائه شده در خصوص میزان آب ذخیره شده بر اثر صرفه‌جویی در راه‌کارهای پیشنهادی، حاصل بررسی‌های چندین ساله در کشورهای توسعه‌یافته در زمینه صرفه‌جویی آب می باشد.

راه‌کارهای پیشنهادی برای صرفه‌جویی در مصرف آب

  1. سعی کنید هر روز در جهت صرفه‌جویی آب، یک کار مثبت انجام دهید. نگران نباشید از این که برخی روش‌ها در نظر شما کوچک و ناچیز به نظر می‌آید، به هم? آشنایان، دوستان، همسایگان و همکاران محل کارتان یادآوری کنید در صرفه‌جویی آب بکوشند!
  2. در خانواده خود، فعالیت‌هایی را که نگهداری و صرفه‌جویی هر چه بیشتر از آب را موجب می‌شوند، مورد تشویق قرار دهید.
  3. به فرزنـدان خود آموزش دهید که لازم است از آب حفاظت نموده و در مصرف آن صرفه‌جویی کنند. حتی الامکان از خرید اسباب‌بازی‌هایی که به آب و یا جریان ثابت آب نیاز دارند خودداری نمایید.
  4. هر جا صحنه‌های هدر رفتن آب مانند لوله‌های شکسته آب، آب نماهای خراب، منابع آبی دارای نشت که به حال خود رها شده اند و... می بینید بلافاصله به شرکت آب و فاضلاب آن منطقه و مسئولان مربوطه گزارش دهید تا رسیدگی‌های لازم انجام شود.
  5. وقتی در جایی غیر از منزل خود مانند هتل ها، اماکن اداری، مؤسسات آموزشی و... اقامت دارید، به صرف این که قبض آب را شخص دیگری پرداخت می کند، آب را اسراف نکنید.
  6.  حتما لوله ها و شیرهای منزلتان را بررسی نمایید تا هیچ گونه نشتی آب نداشته باشد، زیرا در بسیاری از منـازل ممکن است نشتی آب پنهـان وجود داشته باشد. می گویید چگونـه؟ بسیار ساده است. برای این کار می‌توانید پس از یک دوره 2 ساعته که آبی مصرف نکرده اید، کنتور آب منزل خود را بررسی نمایید، اگر از آخرین رقم مصرفی آب، مقدار بیشتری را نشان می دهد، در جایی از ساختمان منزلتان نشتی آب وجود دارد.
  7.  همواره شیرهای آب، لوله ها و اتصالات آن ها را کنترل کنید تا چکه نکند. این کار باعث ذخیره 80 لیتر آب در هفته می شود.
  8. لوله های آب منزل خود را عایق کنید. به این صورت هنگام نیاز به آب گرم، زودتر به آن دسترسی خواهید داشت.
  9. هنگامی که می خواهید دمای آب را تنظیم کنید این تنطیم دمای آب را به وسیله کم کردن جریان آب سرد یا گرم انجام دهید نه با زیاد کردن جریان آب سرد یا گرم!
  10. همیشه به جای این که موقع نوشیدن آب، شیر را باز کنید، یک بطری آب سرد از قبل در یخچال خود داشته باشید و از آن استفاده کنید. این کار باعث ذخیره 800 تا 1200 لیتر آب در ماه می شود.
  11. هنگامی که شیر آب را باز می کنید و منتظر هستید آب گرم در لوله جریان یابد، مقدار آب سردی را که از لوله می رود در ظرفی بریزید تا بعدا از آن در مصارف دیگر استفاده نمایید. این کار بین 400 تا 1200 لیتر آب را در ماه ذخیره می کند.
  12. این مورد خیلی گفته شده اما این‌جا باز هم تاکید می‌کنیم؛ هنگامی که مسواک می زنید شیر آب را ببندید. این روش 12 لیترآب در روز را ذخیره می‌کند. باور کنید با یک لیوان آب هم می‌توان مسواک زد!
  13. به جای این که آب را روی تیغه اصلاح (خودتراش) خود سرازیر کنید، تیغه اصلاح خود را با مقدار کم آب بشویید یا آن را درون یک ظرف کوچک آب تمیز نمایید.
  14. مدت دوش گرفتن خود را کوتاه کنید. با هر دقیقـه دوش گرفتن، بین 20 تا 40 لیتر آب مصرف می‌شود بنابراین کاهش مدت دوش گرفتن حتی به مدت 2 دقیقه می تواند 2800 لیتر در ماه آب را ذخیره کند.
  15. در حمام از سر دوش هایی استفاده کنید که آب را کم، آهسته و به صورت منظم جاری می کنند. این روش بین 2000 تا 3200 لیتر آب را در ماه ذخیره می کند.
  16. این مورد هم بسیار حساس و کاربردی است! در هنگام شستن ظرف ها، ابتدا ظرف مناسبی را تا نیمه پر از محلول آب و مایع ظرف شویی کنید و ظرف ها را در آن بشویید و سپس زیر جریان کم آب، آبکشی نمایید.
  17. هنگام شستن ظرف ها به جای این که شیر آب را کاملا بر روی ظرف ها باز کنید از جریان کم آب برای شستشوی آن ها استفاده نمایید و برای خیساندن ظروف موقع شستشو با یک آب پاش کوچک آن ها را بخیسانید. این روش باعث ذخیره آب بین 800 تا 2000 لیتر در ماه می شود.
  18. هنگام شست‌وشوی ظرف‌ها، از حداقل مواد شوینده ممکن استفاده نمایید تا هنگام آبکشی ظرف ها آب کمتری مصرف شود. این روش باعث ذخیره آب بین 200 تا 600 لیتر در ماه می شود.
  19. برای شستن میوه و سبزی، ابتدا ظرف مناسبی را تا نیمه از آب و ماده ضد عفونی پر نموده و سپس سبزی و میوه را در آن خیسانده و پس از مدت زمان مورد نظر برای ضدعفونی، زیر جریان کم آب، سبزی و میوه را آبکشی نمایید.
  20. فقط در صورتی از ماشین لباسشویی یا ظرفشویی استفاده نمایید که ظرفیت آن ها کاملا پر شده باشند. این کار باعث ذخیره 300 تا 800 لیتر آب در هفته می شود.
  21. برای تمیز کردن پیاده روها و جلوی درب منزل خود از آب لوله کشی استفاده نکنید. باور کنید با جارو هم می‌توان جلوی در خانه را تمیز کرد!
  22. برای شستن اتومبیل به جای آبیاری ماشین با شلنگ آب می‌توان از یک سطل آب استفاده کرد. یک‌بار امتحانش اصلا ضرر ندارد.
  23. کولرهای آبی را هر چند وقت یک بـار بازدیـد نموده و در صـورت اتـلاف آب، از شیرهای شنـاور با دوام و محکم استفاده نمایید.
  24. بر روی کولرهای آبی از سایه‌بان استفاده نمایید. این کار درصد زیادی از آب مصرفی را کاهش داده و دمای محیط کولر را خنک‌تر می کند.
  25. سعی کنید غذاهای منجمد درون فریزر خود را بدون استفاده از آب، از حالت انجماد خارج کنید یا این که یک شب قبل از مصرف، مواد غذایی را از فریزر بیرون آورده و در طبقات یخچال قرار دهید. این کـار باعـث ذخیـره آب بیـن 200 تا 600 لیـتر آب در ماه می شود.
  26. سعی کنید بیشتر درختان و گیاهان بومی و مقاوم در برابر کم آبی را در فضاهای سبز بکارید.
  27. حتی المقدور برای پوشش و زیبایی فضـای سبـز از چمـن استفاده نکنید و در صورت استفاده، چمن ها را بیش از اندازه کود ندهید، زیرا این مسئله باعث می شود هنگام آبیاری، چمن آب بیشتری مصرف کند. بیشتر از کودهایی استفاده کنید که شامل ترکیبات نیتروژن باشند تا رها سازی آب در داخل خاک به آهستگی صورت گیرد.
  28. گیاهان باغچه را صبح زود یا هنگام غروب آبیاری کنید. مخصوصا وقتی هوا گرم و تبخیر آب بیشتر است یا در روزهایی که باد می‌وزد از آبیاری آن‌ها پرهیز نمایید.
  29. به منظور تبخیر کندتر آب، در قسمت های خشک باغ ها از کاه و برگ های تر و تازه استفاده کنید. این کار باعث ذخیره 4000 لیتر آب در ماه می شود.
  30. از نصب آب نماهای تزئینی خودداری نمایید مگر در صورتی که برای آن ها از آب در گردش استفاده نمایید.

و در پایان بدانیم که باید بصورت جدی و از همین امروز به فکر صرفه‌جویی در مصرف آب باشیم و هر روز از خود بپرسیم که امرور چه میزان آب صرفه‌جویی کرده‌ایم؟ همچنین لازم است هم? مردم کشور به این واقعیت آگاهی کامل پیدا نمایند که فراوانی آب یک توهم و کمبود آن جدی و خطر آفرین است و بدانیم که فرزنـدان ما متعلـق به زمان آینده هستند و در آن زمان به هم? امکانات زندگی جهت ادامه حیات نیاز دارند.
پس اگر در حال حاضر دلمان به حال نسل خودمان نمی سوزد، لااقل با صرفه‌جویی و حفاظت همه جانبه از آب، این مهم ترین و اصلی ترین امکان ادامه حیات را لااقل برای فرزندانمان باقی بگذاریم.
لذا با توجه به مطالب گفته شده لازم است تک تک افـراد کشـور نسبت به صرفه‌جویی و حفاظت هر چه بیشتر از این موهبت با ارزش الهی، شکرگزار عملی این نعمت بی‌همتای خداوند سبحان بوده و بیاد داشته باشیم:
شکر نعمـت نعمتت افزون کند 
کفـر، نعمت از کفت بیرون کند

 

http://matnezendegi.ir



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( چهارشنبه 93/2/31 :: ساعت 7:30 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

ویژهبرنامه «خبرگزاری دانشجو» در دوران «روحانی مچکریم»؛ فیلم طنز/
وطن جدید برای انتقال یهودیان + عکس
«وام 10 هزار میلیاردی به کارکنان»
کوثری: این بیعرضگی دولت است که.......
حکایت رئیس جمهوری که به همه حمله میکرد
واکنش روحافزا به تکذیبیه مجید انصاری/
«دوستان آلسعود» در ایران را بیشتر بشناسیم
آقای زیباکلام، آیا تا به حال به دولت گوشزد کردهاید
مداحی کامل شب چهارم محرم 1394 با نوای مطیعی + دانلود
مداحی کامل شب چهارم محرم 94 با نوای بنی فاطمه + دانلود
حالا که خاطره می گویید از آن چند میلیون دلار، یاسر هاشمی رفسنجان
کاسبانتحریمچهکسانیاند؟
بزرگترین امحاء تاریخ!
\چند گام با روحانی در ساری\
آهنگ عکس العمل خشن با صدای هاشم بافقی
[همه عناوین(1066)][عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 107
>> بازدید دیروز: 89
>> مجموع بازدیدها: 336379
» درباره من

الله اکبر، خامنه‌ای رهبر

» پیوندهای روزانه

روشنگر [31]
فتیان [31]
اسلام و مسیحیت [70]
امام و رهبری [80]
[آرشیو(4)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
دانلود فیلم سربازان امریکایی .گلوله میان دو چشم دانلود همه بشتاب . دیالمه . رادان:حبس موسوی دروغ است رهبری: انتخابات ریاست جمهوری اعجاز . زندگی علوی 22بهمن دولت اسلامی ارمان شهر شیعه . هولوکاست احمدی نژاد ترور .
» آرشیو مطالب
دولت اسلامی
قبل از این
بهمن ماه
فروردین 87
اردیبهشت 87
دانلود دونی
تیرما 87
مرداد87
شهریور87
دانلودشهریور87
آبان87
آذز87
دی 87
اسفند 87
خرداد88
آذز88
دی88
بهمن88
فروردین 89
اردیبهشت89
زمستان 89
تابستان90
سال 91
سال 92
سال 94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
شقایقهای کالپوش
جوک بی ادبی
زلال دل
مشق عشق ناز
مطالب عاشقانه
Chamran University Accounting Association
ساعت بدهی آمریکا
آخزین زلزله های ایران
آموزش تست زدن کنکور
..::.. رنــــگــیـــن کــــــمــــان ..::..


» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان








» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب